کد خبر: 12633
A

گاز ایران به عراق صادر می‌شود؟

یک مقام مسئول با اشاره به آغاز ساخت دومین خط لوله صادرات گاز ایران به عراق، اعلام کرد: گاز تا مرز عراق منتقل شده و ایران آماده صادرات گاز به این کشور همسایه است.

گاز ایران به عراق صادر می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حسن منتظر تربتی درباره آخرین وضعیت ساخت خطوط لوله صادرات گاز ایران به عراق، گفت: هم اکنون  ساخت فاز اول خط لوله صادرات گاز ایران به عراق به پایان رسیده و هفته آینده به طور رسمی این خط لوله افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اعلام اینکه فاز اول این خط لوله شامل بخشی از خط لوله ششم سراسری و خطوط لوله در کرمانشاه است، تصریح کرد: علاوه بر ساخت خط لوله تاکنون پایانه مرزی اندازه‌گیری گاز هم ساخته شده و حتی گاز تا مرز با عراق منتقل شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در صورت آمادگی عراق مشکلی از نظر انتقال برای صادرات گاز طبیعی به این کشور همسایه وجود ندارد، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود با آغاز صادرات گاز، فاز دوم خط لوله انتقال گاز به عراق هم آماده بهره‌برداری شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر احداث دومین خط لوله صادرات گاز به جنوب عراق (بصره) هم توضیح داد: ساخت این خط لوله هم به روش BOT آغاز شده است.

تربتی با یادآوری اینکه بر اساس برنامه زمان بندی پیش بینی می‌شود تا پایان اسفند ماه امسال امکان انتقال گاز از طریق خط لوله جدید به جنوب عراق فراهم شود، تاکید کرد: خط لوله دوم از مسیر خرمشهر آغاز شده و در فاز یک امکان انتقال روزانه حدود پنج میلیون مترمکعب گاز به جنوب این کشور فراهم خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه در فاز نهایی و با تکمیل ساخت خط لوله گاز امکان صادرات تا سقف ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب گاز از جنوب کشور به عراق وجود دارد، یادآور شد: در کنار ساخت خطوط لوله تا پایان امسال ساخت تاسیسات اندازه گیری برای صادرات گاز به عراق آماده بهره برداری خواهد شد.

«امیرحسین زمانی‌نیا» معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت هفته گذشته با بیان اینکه هم اکنون خط لوله صادرات گاز ایران به بغداد از گاز پر است اما اعتبار اسنادی (ال سی) این طرح هنوز باز نشده و به محض حل مسائل مالی، گاز ایران به بغداد می‌رود، گفته بود: اعتبار اسنادی (Letter of Credit) تعهدی از بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود و تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید.

به گزارش مهر، پیش بینی می‌شود سه شنبه هفته آینده قطعه دهگلان تا بیستون خط لوله گاز ششم سراسری دهگلان توسط افتتاح شود. هم اکنون ساخت قطعه دوم این خط لوله به طول ٦٠٠ کیلومتر در حال اجراست.

شرکت ملی گاز ایران و وزارت برق و نیروی عراق، سال ٢٠١٣ میلادی قرارداد گازی امضا کردند و سال ٢٠١٦ میلادی الحاقیه‌ای در زمینه افزایش حجم و مدت زمان قرارداد بین دو کشور امضا شد.

براساس این قرارداد، صادرات گاز از هفت میلیون مترمکعب در روز آغاز و پس از ٢١ ماه به سقف قرارداد خواهد رسید. در فصول گرم ٣٥ و در فصول سرد ٢٥ میلیون مترمکعب و در مجموع سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب گاز به منطقه بغداد صادر خواهد شد.

قرارداد صادرات گاز به منطقه بصره، هم به عنوان دومین قرارداد فروش گاز به عراق سال ٢٠١٥ میلادی امضا و بر اساس آن، در فصول گرم ٣٥ و در فصول سرد ٢٠ میلیون مترمکعب و در مجموع سالانه ٩ میلیارد مترمکعب گاز به این منطقه ارسال خواهد شد.

با گذشت حدود سه سال از امضای نخستین قرارداد صادرات گاز بین ایران و عراق ابتدا فعالیت گروه تروریستی داعش و حالا عدم پایبندی عراقی به پرداخت مطالبات مالی پیمانکاران، صادرات گاز به این کشور همسایه را با وقفه و تاخیر همراه کرده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر