کد خبر: 126452
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۵۷؛

ماجرای نامه محمدعلی سپانلو به مهندس بازرگان چه بود؟

صفحه نخست روزنامه آیندگان ۴۳ سال پیش روز دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید که به قیمت ۱/۵ ریال و در ۱۲ صفحه منتشر شده بود در این شماره آیندگان نامه محمد علی سپانلو به مهندس مهدی بازرگان درج شده بود، با هم نامه را می خوانیم

ماجرای نامه محمدعلی سپانلو به مهندس بازرگان چه بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست روزنامه آیندگان روز دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید که به قیمت ۱/۵ ریال و در ۱۲ صفحه منتشر شده بود. 

روزهای پرتلاطم پس از پیروزی انقلاب بود و نظام سیاسی جدید کم کم در حال تائید شدن از سوی کشورهای مختلف جهان‌. در این‌میان احزاب، سیاسیون و روشنفکران و قلم بدستان نیز دیدگاهها و نظرات خود را در قالب بیانیه یا نامه ابراز می داشتند. یکی از این نظرات و درخواستها، نامه محمدعلی سپانلو خطاب به مهندس بازرگان است که در صفحه آخر این روزنامه با این عنوان؛

(نامه سرگشاده محمدعلی سپانلو به مهدی بازرگان: حیف است ملت در برابر قشون شاه، تنها و بی حفاظ بماند.)منتشر شده بود.

IMG_20220214_064937_927

باهم‌متن کامل نامه را یکبار دیگر مرور میکنیم‌.

جناب آقای مهندس بازرگان، نخست وزیر

چون در یک دموکراسی واقعی افراد می توانند بی واسطه با مقامات عالی تماس بگیرند، بدین وسیله پیشنهاد تشکیل قوای چریک ملی را در تهران و سایر ولایات تقدیم‌ میکنم. حیف است این قدرت و ایمان و دلاوری با قیمت ثبات ظاهری اوضاع برچیده شود و ملت در مقابل سازمان فرماندهی تقریبا دست نخورده قشون شاه تنها و بی حفاظ بماند.

جنابعالی که خود به تاریخ معاصر واقفید و حتما انتشارات نهضت آزادی را در خارج از کشور خوانده اید. میدانید که تشکیل چریک ملی تنها مکانیزم تجربه شده ای است که از کودتای فرصت طلبان دست راستی به نفع امپریالیسم جلوگیری می کند. این تاریخ است که به ما می آموزد.

والا شما چه تضمینی می دهید که روزی رهبر عزیز انقلاب ایران سرنوشتی مشابه مجیب عبدالرحمان در بنگلادش پیدا نکند؟ این دو رهبر هم از نظر ایمان و معصومیت و تکیه بر احساسات خلق قابل مقایسه اند و هم از نظر ترکیب نامتجانس اطرافیان! یعنی به اصطلاح تیم شخصی یک سیاستمدار.

بنده با اطلاعات ناقصم یک دلهره عمومی را بازگو میکنم و میدانم که بردن یک جنگ و غره شدن به آن، اعتماد به سیستم های ساخته امپریالیسم ممکن است برای جنابعالی در پیشگاه تاریخ اسباب روسفیدی نشود. من نکته به عاقل نمی فروشم که مثلا هم در برابر ارتجاع و هم در برابر افراط مقاومت فرمائید. فقط یادآوری میکنم که تاریخ مبارزات آزادی بخش معاصر را در نظر داشته باشید که خون جوانان ما هبا نشود.

باتقدیم ارادت، محمدعلی سپانلو، ۲۴ بهمن ۵۷

IMG_20220214_064943_020

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر