کد خبر: 126529
A

شورای امنیت سازمان ملل پنجشنبه درباره اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد

شورای امنیت سازمان ملل همزمان با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، پنجشنبه هفته جاری تشکیل جلسه می‌دهد. منابع دیپلماتیک روز دوشنبه به وقت محلی گفتند که نشست روز پنجشنبه به درخواست روسیه برگزار خواهد شد.


شورای امنیت سازمان ملل پنجشنبه درباره اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ شورای امنیت سازمان ملل همزمان با افزایش تنش‌ها میان آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، پنجشنبه هفته جاری تشکیل جلسه می‌دهد.

منابع دیپلماتیک روز دوشنبه به وقت محلی گفتند که نشست روز پنجشنبه به درخواست روسیه برگزار خواهد شد.

منابع دیپلماتیک افزودند: روسیه قصد دارد در این نشست درباره اجرای توافقنامه مینسک در مورد اوکراین که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، در این نشست بحث و گفت‌وگو کند.

این نشست پس از یک نشست پرتنش شورای امنیت در پایان ماه ژانویه که به درخواست آمریکا برگزار شد، تشکیل خواهد شد.

روسیه در حالی درخواست برگزاری این نشست را کرده است که خود در ماه جاری میلادی (فوریه) ریاست شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد.

دیمیترو کولِبا وزیر خارجه اوکراین، امکان اجرای توافقنامه مینسک برای حل مناقشه دونباس با شرایط روسیه را رد کرده است.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، کولبا گفته است: اوکراین برای اجرای مفاد توافقنامه مینسک به منظور حل مناقشه در دونباس آمادگی دارد اما نباید با شرایط مطرح شده از سوی روسیه باشد.

وی با بیان اینکه همه بر اجرای توافقنامه مینسک تاکید می کنند، گفته است مساله این است که توافقنامه مینسک آیا با شرایط و تعبیر روسیه اجرا می شود یا اینکه همان گونه که هست اجرا خواهد شد.

وزیر خارجه اوکراین می گوید: ما توافقنامه مینسک را با شرایط روسیه اجرا نخواهیم کرد اما این موضع ما به این معنی نیست که این توافقنامه را به هیچ وجه اجرا نمی کنیم.

توافقنامه آتش بس مینسک، پس از رایزنی های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رییس جمهوری روسیه، در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ بین کی یف و جدایی طلبان امضا و از ۱۵ فوریه اجرایی شد اما این توافق بارها توسط ارتش اوکراین و جدایی طلبان منطقه دونباس نقض شده است.

این توافقنامه دارای ۱۲ بند است و روسیه خواستار اجرای بندهای این توافقنامه از اول تا آخر است اما به گزارش رسانه های روسی، دولت اوکراین با اجرای آن از بند اول موافق نیست و می خواهد فقط برخی بندهای مورد نظر خود را اجرا کند.

کشورهای غربی ازجمله آمریکا از این موضع گیری دولت اوکراین حمایت می کنند.

وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده است که تجدیدنظر در توافقنامه مینسک توسط آمریکا پیامدهای خطرناک برای مناقشه اوکراین در پی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته است: آمریکا خواهان بازنگری در توافقنامه مینسک است که باعث تشدید مناقشه در دونباس خواهد شد.

این مقام روسی می گوید: بر این باوریم که رفع تنش ها در اوکراین بسیار سریع تحقق می یابد. برای این منظور باید تحویل سلاح به این کشور را متوقف کرد، مستشاران و مربیان نظامی غربی از اوکراین خارج شوند، ارتش اوکراین هم با کشورهای عضو ناتو رزمایش مشترک برگزار نکند و همه تسلیحات خارجی که در اوکراین مستقر شده است به خارج از این کشور منتقل شود.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما اوکراین، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر