کد خبر: 126557
A

آماری از مردان متاهل کشور که «پدر» نیستند

یک جمعیت شناس با اشاره به آمار آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، گفت: حدود پنج درصد از مردان متاهل جوان و حدود سه درصد از مردان متاهل مسن‌تر هیچ بچه‌ای نداشته و پدر بودن را تجربه نکرده‌اند.

آماری از مردان متاهل کشور که «پدر» نیستند

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ دکتر شهلا کاظمی‌پورهمزمان با روز پدر با اشاره به آمار آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵، اظهار کرد: حدود پنج درصد از مردان متاهل جوان و حدود سه درصد از مردان متاهل مسن‌تر هیچ بچه‌ای نداشته و پدر بودن را تجربه نکرده‌اند. در واقع می‌توان گفت اغلب مردان متاهلی که پدر بودن را تجربه نکرده‌اند در رده سنی جوان‌ترها قرار دارند که ممکن است پس از سرشماری سال ۹۵ پدر شده باشند. 

این جمعیت شناس با استناد به سرشماری سال ۹۵ و با بیان اینکه مطابق با این آمار ۳۳.۵ میلیون مرد بالای ۱۰ سال در کشور وجود داشته است، ادامه داد: حدود ۲۴ الی ۲۵ میلیون نفر از این مردان (با احتساب مردان بدون همسر در اثر فوت و طلاق) ازدواج کرده و ۲۲ میلیون نفر از آنها دارای همسر بوده‌اند. در واقع طبق آخرین سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۱ میلیون نفر از مردان ایرانی ازدواج نکرده‌ بودند. 

به گفته وی، مطابق با آمار یادشده، حدود یک سوم از مردان کشور در سال ۱۳۹۵ مجرد بوده و دو سوم نیز حداقل یک بار ازدواج کرده بودند.

۴۰ درصد مردان متاهل ایرانی دارای یک و دو فرزند هستند

کاظمی پور درباره تعداد فرزندان مردان ایرانی تصریح کرد: مطابق با سرشماری سال ۱۳۹۵، حدود ۱۵ درصد از مردان متاهل ایرانی دارای یک فرزند، حدود ۲۵ درصد از مردان متاهل دارای دو فرزند و سایر مردان نیز سه فرزند و بیشتر داشته‌اند. 

۲ درصد مردان ایرانی ازدواج نکرده و به تجرد قطعی رسیده‌اند 

این جمعیت شناس در عین حال با اشاره به اینکه مردان مجرد ۵۰ ساله به بالا جزء آمار تجرد قطعی محسوب می‌شوند، خاطر نشان کرد: مطابق با آمار سرشماری سال ۹۵، حدود ۲ درصد از جمعیت مردان پنجاه ساله به تجرد قطعی رسیده‌اند که به دلیل عدم ازدواج هیچ گاه پدر بودن را تجربه نکرده‌اند. در واقع تنها ۲ درصد از مردان ایرانی هیچ وقت ازدواج نکرده و مجرد باقی می‌مانند. 

کاظمی پور در پایان سخنان خود اظهار کرد: عمومیت ازدواج مردان در ایران بالا است و در حال حاضر مطابق با آمار شاهد این هستیم که تجرد قطعی در جمعیت زنان بیشتر از مردان رخ می‌دهد./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر