کد خبر: 126565
A

همه متن و حاشیه های یک فایل صوتی محرمانه / سکوت قالیباف ادامه دارد

انتشار فایل صوتی فرماندهان سپاه با واکنش های متفاوتی از سوی سیاستمداران رو به رو شده است.

همه متن و حاشیه های یک فایل صوتی محرمانه / سکوت قالیباف ادامه دارد

 به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ قرن نو نوشت : در روزهای گذشته، فایل صوتی ۵۰ دقیقه ای از جلسه فرماندهان سابق سپاه در فضای رسانه ای و مجازی منتشر شده است که در آن درباره نحوه نظارت و برخورد جدی با یک تخلف در مجموعه‌ای به نام شرکت گروه توسعه اقتصادی یاس، «مشهور به هلدینگ یاس» بحث می شود. هر چند که مشخص شد این فایل صوتی قدیمی بوده و دوباره بازنشر شده است، با این حال، با واکنش های متفاوت و زیدی رو به رو شد.

شرکت یاس چگونه تشکیل شد؟

بنا برآنچه خبرگزای فارس گزارش داده، شرکت یاس در بحبوحه درگیری میدانی نیروی قدس سپاه با داعش و تروریست های تکفیری تاسیس شد و قرار بود از طریق اجرای پروژه‌های عمرانی منابع مالی لازم برای پشتیبانی از جبهه مقاومت تامین شود.

شرکت یاس نتوانست به طور کامل در اهداف اقتصادی خود موفق شود و از طرفی چون بیرون از ساختار سپاه و شهرداری ایجاد شده بود سیستمهای نظارتی این دو نهاد نتوانسته بودند نظارت موثری را در حین فعالیت این شرکت داشته باشند. اما، با مشکوک شدن فرماندهان سپاه به نحوه عملکرد شرکت، مجموعه نظارتی سپاه به موضوع ورود کرده و متوجه تخلف افرادی به نام محمود سجادی نیا (سیف) و عیسی شریفی می‌شوند و بلافاصله ضمن منحل کردن این شرکت، متخلفان را به دادگاه نظامی معرفی می‌کنند. محمود سیف و عیسی شریفی از افراد بیرون سپاه بودند که در پروژه یاس فعالیت می کردند.

قالیباف سکوت کرد، سردار به میدان آمد

در این فایل صوتی ادعاهایی از سوی معاون اقتصادی وقت سپاه درباره برخی چهره ها و فرماندهان نظامی مطرح می شود، از جمله این ادعاها علیه محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران است. از زمان بازنشر دوباره فایل صوتی تا به الآن محمد باقر قالیباف سکوت کرده و هیچ واکنشی به آن نشان نداده است، با این حال، محمدسعید احدیان، دستیار رسانه ای محمدباقر قالیباف در رشته توئیتی در واکنش به انتقادات برخی از این فایل صوتی نوشت: این صوت ادعاها و اتهامات زیادی درباره افراد مختلف مطرح کرده که سردار جعفری درباره نادرست بودن اتهامات قاعدتاً توضیح لازم را میدهند اماچون کمتر کسی کل فایل راگوش می کند، هدف شما و دیگران از اینکه میخواهید کل این فایل را به آقای قالیباف نسبت دهید، محل سوال جدی است. درباره هلدینگ یاس هم هرچه می گوییم بررسی شده و حکم اولیه صادر شده و هیچ موضوعی متوجه آقای قالیباف نیست، شما، دوستانتان و آمرانتان عامدانه نمی شنوید تا دروغ را واقعیت نشان دهید. از دستگاه قضایی می‌خواهم یکبار دیگر درباره آن اطلاع رسانی کنند. تا افکار عمومی روشن شود.»

مهدی محمدی، مشاور محمد باقر قالیباف در امور راهبردی هم در توئیتی نوشت: این حمله دستجمعی علیه سپاه نشان می دهد از این فایل صوتی تا ان فایل صوتی راهی نیست و ریشه همه یکی است! سپاه در این پرونده هزاران ساعت چواب پس داده و نتایج آن در قوه قضائیه و شهرداری اصلاح طلبان موجود است، اما ارسال کنندگان فایل و کاغذ برای دشمن چرا هرگز جوابی پس نداده‌اند؟!

قالیباف سکوت کرد، سخنگوی سپاه وارد میدان شد | متن و حاشیه یک فایل صوتی محرمانه

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه اما روز گذشته توضیحاتی درباره انتشار این فایل صوتی داد و گفت: از ۵ سال گذشته دستگاه‌های نظارتی سپاه برابر روش های جاری و مراقبت های مستمر خود به پدیده‌ای از سوء مدیریت و تخلف در یکی از شرکت های وابسته به بنیاد تعاون سپاه مظنون شده و پرونده پس از بررسی دقیق و حرفه‌ای به محاکم قضایی ارجاع و قوه قضاییه با همکاری سپاه، احکام متخلفان که هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می باشند را صادر نمود.

وی پیرامون چرایی انتشار دوباره این فایل صوتی در روزهای اخیر، گفت: بدیهی است انتشار مجدد این فایل صوتی در شب ۲۲ بهمن ماه و گرامیداشت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در راستای راهبرد ترمیم زخم های عمیق بر جای مانده در پیکره استکبار که حاصل مجاهدت های سپاه و فرمانده شهید جاودانه اش سپهبد سردار حاج قاسم سلیمانی (ره) می باشد، صورت پذیرفته است. سردار حاج قاسم سلیمانی هیچ نقش و مسئولیتی در بنیاد تعاون سپاه نداشته است، این ماجرا بار دیگر نشان داد شهید والا مقام سردار حاج قاسم سلیمانی برای دشمن قابل تحمل نبوده و این نظریه که دشمن از شهید قاسم سلیمانی بیشتر از قاسم سلیمانی می ترسد نیز بعنوان حقیقتی انکارناپذیر، بیش از پیش اثبات گردید.

واکنش ها به فایل صوتی چه بود؟

بازنشر فایل صوتی جلسه فرماندهان نظامی، با واکنش های متفاوتی از سوی اهالی سیاست رو به رو شد. از سمتی برخی سیاست مداران از پدیده نفوذ روایت کردند و از سویی دیگر انتشار دوباره برخی آن را برای مقابله با سپاه دانستند. 

محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: من این فایل را چندین بار گوش دادم؛ آنچه که بدخواهان می‌خواستند به دست بیاورند و بهانه تخریب سپاه قرار دهند، دستگیرشان نشده است و چیزی هم دستگیرشان نخواهد شد. دشمن با این جنگ روانی نمی‌تواند بر محبوبیت سپاه خدشه‌ای وارد کند.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان هم در یادداشتی در واکنش به بازنشر فایل صوتی فرماندهان سپاه، نوشت: این فایل صوتی دو سال قبل منتشر شده و پاسخ روشنگرانه‌ای هم دریافت کرده بود و اکنون پس از دو سال بار دیگر و این بار از سوی رادیو آمریکا باز نشر شده و علاوه‌بر شماری از مدعیان اصلاحات، تقریباً تمامی رسانه‌های غربی و عبری و عربی برای مقابله با سپاه به آن پرداخته و هنوز هم این هجوم همه‌جانبه ادامه دارد.

اما، در این میان، منصور حقیقت پور، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که فایل صوتی اخیر با هدف زدن قالیباف منتشر شده است. او گفت: این قصه برای سال 97 بود، الان سال 1400 در حال اتمام است چرا یک فایل صوتی بعد از چند سال منتشر شد؟ من فکر می کنم، دارند دورخیز می کنند تا قالیباف را بندازند و سه قوه را بیشتر با هم هماهنگ کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده سابق مجلس هم خاطر نشان کرد: من از این دادستان و مدعی‌العموم متعجبم! اتفاقی افتاده و یک فایلی پخش شده، حرف و حدیث‌هایی شده و ارقام 8 هزار میلیارد تومانی و ... پخش شده است، یک مرجعی بگوید ما رسیدگی کردیم و هیچ چیزی نیست به همین سادگی، یک مرجعی ورود کند. چرا افکار عمومی برای مقامات عالی کشور ارزشی ندارد؟! همه محافل درباره این موضوع صحبت می‌کنند. می‌گویند مجلس نباید به ریاست آقای قالیباف شکل بگیرد! من نمی‌گویم شکل باید بگیرد یا نگیرد. آقای شمخانی یک چیزهایی گفت ولی من چند بار گوش دادم چیزی تویش پیدا نکردم.

وی ادامه داد: در انتشار این فایل بحث زدن قالیباف مطرح نیست. مقامات عالی کشور همیشه در رصد دشمن هستند. در حال حاضر قالیباف در کشور وزنه است و سرستون یکی از خاستگاه‌های نظام است. اگر بخواهیم بدون غرض و مرض حرف بزنیم، الان او رئیس مجلس ما است، باید از او صیانت شود اما نه به خلاف، اگر خلافی هم کرده باید با او برخورد شود. اقتدار نظام در برخورد با متخلفین است نه سرپوش گذاشتن بر روی آن!

* در جدول زیر واکنش سیاستمداران به فایل صوتی را بخوانید( این جدول بر اساس حروف الفبا است)

اسم/ سمت

اظهارات

محمدعلی ابطحی/ سیاستمدار اصلاح طلب

* وقتی یک فایل صوتی به این مهمی لو می‌رود و در دوران انفجار اطلاعات قبل از مسئولان در اختیار مردم قرار می‌گیرد، مسئولان قوای مختلف باید بلافاصله پاسخگو باشند و به این اتفاق توجه کنند.  این ارقامی که در فایل صوتی اخیر بر زبان مسئولان عالیرتبه راحت می‌چرخد، برای مردم یادآور همه آن کسر بودجه‌هایی است که در پاسخ به مطالباتشان می‌شنوند.

* هر یک از این فایل‌ها اگر با پاسخ منطقی روبرو نشود، شوک درد آوری خواهد بود که می‌تواند باقیمانده رشته‌های اعتماد ضعیف مردم به حکومت را پاره کند.

محمدسعید احدیان/ دستیار رسانه ای محمدباقر قالیباف

* این صوت ادعاها و اتهامات زیادی درباره افراد مختلف مطرح کرده که سردار جعفری درباره نادرست بودن اتهامات قاعدتاً توضیح لازم را میدهند اماچون کمتر کسی کل فایل راگوش می کند، هدف شما و دیگران از اینکه میخواهید کل این فایل را به آقای قالیباف نسبت دهید، محل سوال جدی است.

* درباره هلدینگ یاس هم هرچه می گوییم بررسی شده و حکم اولیه صادر شده و هیچ موضوعی متوجه آقای قالیباف نیست، شما، دوستانتان و آمرانتان عامدانه نمی شنوید تا دروغ را واقعیت نشان دهید. از دستگاه قضایی می‌خواهم یکبار دیگر درباره آن اطلاع رسانی کنند. تا افکار عمومی روشن شود.

مجتبی توانگر/ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

*{ با اشاره به فایل صوتی که اخیرا منتسب به یکی از جلسات فرماندهان نظامی منتشر شده است}: اینکه در یک دستگاه تخلف رخ دهد مسئله عجیبی نیست اما مهم تر آن است که این تخلفات شناسایی شده و به آنها رسیدگی می شود و افراد متخلف مجازات می شوند.

* حتی اگر تخلف اندک باشد در دستگاه های مختلف پذیرفته شده نیست و این تخلفات در بخش های نظارتی با صراحت رسیدگی شده است. البته ما از دشمن انتظار نداریم ابعاد دیگر این ماجرا یعنی رسیدگی به تخلف و مجازات مجرمان را برجسته کند چراکه دشمن به دنبال تخریب نهادهای مختلف از جمله سپاه پاسداران است که عملکرد آن ها منجر به تامین امنیت مردم ایران و منطقه و نابودی گروه های تروریستی وابسته به سعودی ها و آمریکا شده است.

منصور حقیقت پور/ نماینده ادوار مجلس

فایل صوتی اخیر با هدف زدن قالیباف منتشر شد. این قصه برای سال 97 بود، الان سال 1400 در حال اتمام است چرا یک فایل صوتی بعد از 4 سال منتشر شد؟ من فکر می کنم، دارند دورخیز می کنند تا قالیباف را بندازند و سه قوه را بیشتر با هم هماهنگ کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی/ نماینده سابق مجلس

* من از این دادستان و مدعی‌العموم متعجبم! اتفاقی افتاده و یک فایلی پخش شده، حرف و حدیث‌هایی شده و ارقام 8 هزار میلیارد تومانی و ... پخش شده است، یک مرجعی بگوید ما رسیدگی کردیم و هیچ چیزی نیست به همین سادگی، یک مرجعی ورود کند. چرا افکار عمومی برای مقامات عالی کشور ارزشی ندارد؟! همه محافل درباره این موضوع صحبت می‌کنند. می‌گویند مجلس نباید به ریاست آقای قالیباف شکل بگیرد! من نمی‌گویم شکل باید بگیرد یا نگیرد. آقای شمخانی یک چیزهایی گفت ولی من چند بار گوش دادم چیزی تویش پیدا نکردم.

* در انتشار این فایل بحث زدن قالیباف مطرح نیست. مقامات عالی کشور همیشه در رصد دشمن هستند. در حال حاضر قالیباف در کشور وزنه است و سرستون یکی از خاستگاه‌های نظام است. اگر بخواهیم بدون غرض و مرض حرف بزنیم، الان او رئیس مجلس ما است، باید از او صیانت شود اما نه به خلاف، اگر خلافی هم کرده باید با او برخورد شود. اقتدار نظام در برخورد با متخلفین است نه سرپوش گذاشتن بر روی آن!

عبدالرضا داوری/ مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد

این فایل جدید منتشر نشده است، اولین بار هفت روز قبل از ترور حاج قاسم سلیمانی منتشر شد، یعنی دسامبر ۲۰۱۹ در یکی از سایت‌های ضد انقلاب منتهی آن موقع به خاطر فضایی که در کشور ایجاد شد، این فایل خیلی شنیده نشد. اتفاقاً آن چیزی که الان منتشر شده فکر می‌کنم ۱۰ دقیقه هم، کمتر است. یک کانال تلگرامی ضد انقلاب به اسم «اهمّ اخبار» آن را منتشر کرد.

هر کسی این فایل را منتشر کرده، متصل به آن شبکه بیرونی است. ابتدا این فایل در یک سایت ضد انقلاب منتشر شد، بعد رادیو فردا آمد و به دروغ گفت که این فایل را ما برای اولین بار منتشر کردیم، بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال و من و تو و ... به آن پرداختند، پشت این صحنه حتماً یک اراده ضد انقلابی وجود دارد. الان شما به ویکی پدیا بروید ۱۲ ساعت بعد از انتشار این فایل، یک صفحه‌ای در ویکی پدیا ایجاد شده تحت عنوان «فساد در سپاه پاسداران»؛ مشخص است که ماجرا خیلی عمیق است.

محسن رهامی/ سیاستمدار اصلاح طلب

* درباره نحوه انتشار و درز این فایل صوتی، این را باید افرادی که مطلع هستند توضیح بدهند، اما تاکنون محتوای آن تکذیب نشده و اینکه مثلا بگویند اساساً این فایل دروغ است، چنین چیزی نبوده؛ البته بیشتر به نظر می‌رسد که مربوط به رقابت‌های داخلی یک نهاد است.

* البته امکان شنود هم وجود دارد، یعنی یک احتمال باید بدهیم که جلسات مسئولین ما به وسیله عوامل دیگری شنود می‌شود یعنی نباید تصور کنیم که خود یکی از این فرماندهان جلسه را ضبط کرده است و ممکن است که یک جریان نفوذ پشت این اتفاق باشد.

*  یک نکته دیگر این که اگر این اختلافات در سطوح بالا و رئوس یک مجموعه باشد می‌تواند به بدنه آسیب بزند. مساله دیگر اینکه ممکن است انتشار این فایل در جهت افزایش فشارها و فضاسازی در این راستا باشد که در این مجلس و دولت همه به مسئولیت و منصبی رسیدند و فردی احساس کند که از این موضوع جا مانده است.

یک بحث دیگر هم وجود دارد که چرا حتی وقتی دو سال قبل منتشر شد چندان بازخورد نداشت و اکنون مجدداً بازنشر شده و فضایی برای آن ایجاد شده است، این است که فردی قرار است پست تازه‌ای بگیرد یا کسی دارد خود را برای انتخابات بعدی آماده می‌کند. در واقع این انتشار فایل ممکن است در مسیر رقابت‌های سیاسی و انتخابات آینده باشد.

غلامرضا شریعتی/ نماینده مجلس یازدهم

* این فایل صوتی که در فضای مجازی منتشر شده است، هیچ مفهومی ندارد، یعنی کسی نمی‌تواند صدا را به درستی تشخیص دهد. این نوع کارها را هر فرد دیگری می‌تواند درست و برای تخریب افراد استفاده کند. این‌ مسائل، مسائلی نیست که بتوان به آن استناد کند. هر آدم عاقلی می‌تواند بفهمد که این‌ها دست ساخته و پرداخته کارهای گرافیکی و رسانه‌ای است. بنابراین از ساحت سپاه و فرمانده‌هایش یقینا به دور است و هیچ استنادی به این اراجیفی که دشمن ساخته است، نمی‌توان کرد.

حسین شریعتمداری/ مدیر مسئول روزنامه کیهان

* این فایل صوتی دو سال قبل منتشر شده و پاسخ روشنگرانه‌ای هم دریافت کرده بود و اکنون پس از دو سال بار دیگر و این بار از سوی رادیو آمریکا باز نشر شده و علاوه‌بر شماری از مدعیان اصلاحات، تقریباً تمامی رسانه‌های غربی و عبری و عربی برای مقابله با سپاه به آن پرداخته و هنوز هم این هجوم همه‌جانبه ادامه دارد.

* در این فایل صوتی طرف مکالمه سردار جعفری (فرمانده سابق سپاه) گزارشی از یک سوءاستفاده و فساد مالی که در یکی از شرکت‌های پوششی سپاه اتفاق افتاده بود را به فرمانده سپاه ارائه می‌کند. تا اینجای ماجرا بسیار طبیعی است و گزارش فساد مالی به فرمانده سپاه نه فقط ناپسند و مذموم نیست، بلکه اقدامی پسندیده و حاکی از مسئولیت‌شناسی طرفین مکالمه نیز هست.

سرداررمضان شریف/ سخنگوی سپاه

* از ۵ سال گذشته دستگاه‌های نظارتی سپاه برابر روش های جاری و مراقبت های مستمر خود به پدیده‌ای از سوء مدیریت و تخلف در یکی از شرکت های وابسته به بنیاد تعاون سپاه مظنون شده و پرونده پس از بررسی دقیق و حرفه‌ای به محاکم قضایی ارجاع و قوه قضاییه با همکاری سپاه ، احکام متخلفان که هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می باشند را صادر نمود.

*{ پیرامون چرایی انتشار دوباره این فایل صوتی در روزهای اخیر}: بدیهی است انتشار مجدد این فایل صوتی در شب ۲۲ بهمن ماه و گرامیداشت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در راستای راهبرد ترمیم زخم های عمیق بر جای مانده در پیکره استکبار که حاصل مجاهدت های سپاه و فرمانده شهید جاودانه اش سپهبد سردار حاج قاسم سلیمانی (ره) می باشد ،صورت پذیرفته است .

* سردار حاج قاسم سلیمانی هیچ نقش و مسئولیتی در بنیاد تعاون سپاه نداشته است، این ماجرا بار دیگر نشان داد شهید والا مقام سردار حاج قاسم سلیمانی برای دشمن قابل تحمل نبوده و این نظریه که دشمن از شهید قاسم سلیمانی بیشتر از قاسم سلیمانی می ترسد نیز بعنوان حقیقتی انکارناپذیر ، بیش از پیش اثبات گردید.

محمود عباس‌زاده/ عضو کمیسیون امنیت ملی

*{ در خصوص فایل منتشر شده میان دو نفر از فرماندهان سپاه و مطرح شدن اسامی برخی مسئولان در آن و ایجاد شائبه در خصوص برخی چهره‌های سیاسی}: اولا اقتدار سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و مردمی بودن آن نکته‌ای ثابت شده است. مردم با دلشان از این نهاد حمایت می‌کنند و این نهاد از دل مردم برای مردم و در کنار مردم است و روز به روز با کمترین هزینه، بیشترین قدرت و اقتدار را پیدا می‌کند.

* من این فایل را چندین بار گوش دادم؛ آنچه که بدخواهان می‌خواستند به دست بیاورند و بهانه تخریب سپاه قرار دهند، دستگیرشان نشده است و چیزی هم دستگیرشان نخواهد شد. دشمن با این جنگ روانی نمی‌تواند بر محبوبیت سپاه خدشه‌ای وارد کند.

عبدالله گنجی/ روزنامه نگار اصولگرا

* خیلی ها -مریض و غیر مریض- اینجا ازم نظر خواستند.چند روز دنبال حجت بودم که حرف متقنی بزنم.البته حرف بنده برای کسانی است که دلسوز و دنبال واقعیت اند.کسی که اساس جمهوری اسلامی را قبول ندارد برایش چه فرقی می کند سپاه پاک باشد یا فاسد؟

* یکم: محتوا فایل ارائه‌ی گزارش یک مسؤل به فرمانده وقت سپاه از جایی است که باید تحریم را برای نیروی قدس دور بزند و در عین دور زدن،قوانین و ضوابط حقوقی نیز لحاظ شود که کار مشکلی است. دوم: فرمانده سپاه سیستم نظارتی را خبر و به فساد یک الی دو نفر که به خارج سپاه ماموراند پی می برند.

* به قول امام در هر قشری از جمله سپاه و روحانیت نیز آدم آلوده میتواند باشد. مثالش مثال توالت در کنار مسجد است اما مردم مسجد را می بینند. خون شهدای والامقام سپاه پاسدار واقعی سپاه است آنچه به خون بهترین آراسته است فاسد نخواهد شد.بیرون ریختن دشمنی ها و حس انتقام در بزنگاهها طبیعی است.

مهدی محمدی/ مشاور محمد باقر قالیباف در امور راهبردی

این حمله دستجمعی علیه سپاه نشان می دهد از این فایل صوتی تا ان فایل صوتی راهی نیست و ریشه همه یکی است! سپاه در این پرونده هزاران ساعت چواب پس داده و نتایج آن در قوه قضائیه و شهرداری اصلاح طلبان موجود است، اما ارسال کنندگان فایل و کاغذ برای دشمن چرا هرگز جوابی پس نداده‌اند؟!

مرتضی محمودوند/ عضو کمیسیون امنیت ملی

* اینکه که عده ای به دنبال تخریب سپاه هستند مسئله جدیدی نیست و اینکه ممکن است در یک نهاد فساد و تخلف وجود داشته باشد نیز مسئله عجیبی نیست اما مسئله اصلی این است که سیستم های نظارتی قوی در سپاه وجود دارد که تخلفات را شناسایی به سرعت با آنها برخورد می‌شود.

*کسی که این صوت را ضبط کرده برکنار شده است، با اطلاعاتی که من کسب کردم متوجه شدم درباره این موضوعات که در فایل مذکور ادعاهای مطرح می شود پرونده ای در قوه قضاییه تشکیل و در دادسرای نظامی به تخلفات رسیدگی شده البته مشخص شده که بخش زیادی از اتهامات نیز دروغ بوده لذا عده ای تبرئه شده اند.

محمد مهاجری/ روزنامه نگار اصولگرا

* این را می‌دانم که راهی جز صراحت و شجاعت در گفت‌وگو با مردم وجود ندارد. ملاحظه فلان فرمانده و بهمان شهردار را هم نکنید. این‌که کار توجیه و دفاع را به لشکر سایبری بسپارید به جز گل‌آلود شدن آب سودی نمی‌برید.

* برادر ارجمندی که  در فایل صوتی نقش ام ال... دارد در ۲۱ ماه ریاستش بر یکی از قوا جرئت نکرده حتی یک بار در برابر رسانه‌ها قرار گیرد و پاسخگوی عملکرد خود باشد. او پاسخ دادن را به نوچه‌ها و خدمه کارنابلد سپرده و آن‌ها هم او را در ناشی‌گری خود غرق کرده‌اند. کسی که ناسلامتی در جنگ فرمانده بوده گوشه پستو پنهان نمی‌شود، همان‌طور که با عکس گرفتن با پیکر شهید حاج قاسم، مرد میدان نمی‌شود.

*  این را اما نمی‌دانم ـ این یکی را نمی‌دانم ـ که از این فرصت به‌دست‌آمده، که شاید آزمون الهی باشد، شایستگی استفاده را داریم؟ و با تدبیر، بی‌تدبیری‌های انجام‌شده را به سویی می‌بریم که سودش به جیب ملت و نظام برود؟ یا باز هم قرار است با توهم توطئه و ناسزاگویی به این و آن، راه را بر شایعات بعدی هموار کنیم؟

محسن مهدیان/ مدیرعامل موسسه همشهری

* یک فایل صوتی اخیرا منتشر شده ‌که در آن یک مسئول سابق سپاه به جمعی از مسئولان تهمت فساد اقتصادی می‌زند. این فایل صوتی را نمونه‌ای بگیریم از لاابالی‌گری نقد و مطالبه در فضای مجازی. مرور کنیم. نکته مهم در این فایل صوتی که سال‌ها پیش منتشر شده است، چیست؟ مجموعه‌ای از گزارش‌ها و اتهامات به برخی ‌مسئولان کشور.

* این فایل صوتی مهم نیست. این اخلاق ظالمانه در فضای مجازی است که نگران‌کننده است. یکم. اولا محکمات را رها نمی‌کنند و ظن و گمان را بچسبند. فرض کنید دادگاهی هم نبود که اتهامات را بررسی کند. واقعا به همین سادگی با ادعایی در یک فایل صوتی می‌شود یک مسئول را فاسد نامید؟

* دوم. اتهامات مدعی در دادگاه رد شده است. اتهام‌زننده دیگری محکوم شده است. الان چه کنیم؟ باز هم تکرار کنیم؟ نکند دادگاه هم ظالم است؟ آن‌وقت به چه‌کسی باید اعتماد کرد؟ سنگ روی سنگ بند می‌شود؟ رسانه اهریمنی، متناسب ذاتش عمل می‌کند؛ مدعیان داخلی چه؟!

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر