کد خبر: 126611
A

تراس مدعی شد: حمله روسیه به اوکراین، اروپا را در آستانه جنگ قرار می‌دهد

لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد که تهاجم روسیه به مرز اوکراین، اروپا را در آستانه جنگ قرار می دهد، زیرا ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در اوکراین متوقف نمی شود.

تراس مدعی شد: حمله روسیه به اوکراین، اروپا را در آستانه جنگ قرار می‌دهد

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ وی به شبکه خبری اسکای نیوز گفت که بحران کنونی در مرز اوکراین می تواند نقطه عطفی برای تجاوز گسترده تر روسیه به اروپای شرقی باشد.

تراس با هشدار در این مورد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هر لحظه ممکن است فرمان جنگ به اوکراین را صادر کند، افزود: هنوز مساله این است که تهاجم، قریب الوقوع و امکان آن زیاد است.

وی اضافه کرد: من نگران اوضاع هستم، ما در آستانه جنگی در اروپا هستیم که عواقب شدیدی نه تنها برای مردم روسیه و اوکراین، بلکه همچنین برای امنیت گسترده تر اروپا خواهد داشت.

وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد که این بحران می تواند زمینه حملات بیشتر به دیگر کشورهای اروپای شرقی را فراهم کند که خطر تضعیف ثبات در اروپا و سراسر جهان را در پی دارد.

وی افزود: رئیس جمهوری پوتین به نحوی فعالانه این پرسش را مطرح کرده است که چرا دیگر کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو هستند. ترس من از این است که این مساله در اوکراین متوقف نشود. این حمله ای به کشورهای همسایه روسیه و دیگر کشورهای شرق اروپا و تلاش برای تضعیف مشروعیت آنها به عنوان عضوی از ناتو است.

تراس گفت: اگر شاهد تهاجم به اوکراین باشیم، این مساله هزینه های سنگینی از نظر یک درگیری طولانی مدت در اروپا خواهد داشت. در آن صورت، شاهد تضعیف امنیت در سطحی گسترده تر در این قاره خواهیم بود و همچنین می توانیم شاهد باشیم که دیگر متجاوزان در سراسر جهان آن را به عنوان فرصتی برای گسترش جاه طلبی شان تلقی کنند. از اینرو، این لحظه بسیار خطرناکی برای جهان است.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادعای خود از ایران و چین به عنوان متجاوزان احتمالی نام برد و در این رابطه به اهداف هسته ای ایران و افزایش تهدید و اجبار اقتصادی چین و پروازها بر فراز تایوان اشاره کرد و افزود: ما نمی توانیم پیامی دهیم مبنی بر اینکه تجاوز پاداش دارد.

تراس در عین حال یادآور شد که انگلیس و دیگر متحدان غربی در تلاشند تا از وقوع جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین از طریق دیپلماسی جلوگیری کنند.

وی گفت که رهبران جهان مایلند تاکید کنند که در صورت حمله نظامی، تحریم های سختی وجود خواهد داشت و اوکراینی ها نیز در آنچه وی جنگی طولانی توصیف کرد، برای دفاع از کشورشان خواهند جنگید.

در حالی که غرب مدعی است روسیه با استقرار نظامیان خود در امتداد مرز اوکراین درصدد حمله به این کشور است، مسکو تاکید دارد که برنامه ای برای حمله طراحی نکرده است.

هنگامی که از تراس در مورد انکار قاطعانه مسکو در مورد حمله به اوکراین پرسش شد، وی پاسخ داد: حرف زدن آسان است، آنچه آنها باید انجام دهند این است که نیروهایشان را از مرز دور کنند./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر