کد خبر: 126680
A

پرده برداری پلیس از ماجرای سرقت پل در غرب تهران

سرقت پل در غرب تهران یکی از خبرهایی بود که در میانه بهمن‌ماه جاروجنجال زیادی در فضای خبری ایجاد کرد و حالا رییس پلیس پایتخت از جزئیات بیشتر ماجرای سرقت این پل و البته سرقت دیگر تجهیزات و امکانات شهری پرده برداشته است.

پرده برداری پلیس از ماجرای سرقت پل در غرب تهران

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ دهم بهمن ماه امسال بود که ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران از سرقت عجیب یک پل در بزرگراه شهید همدانی خبر داد و از وقوع آن ابراز تعجب کرد. او که در صحن شورای شهر تهران صحبت می‌کرد، گفته بود: «حدود یک ماه پیش سرقت عجیبی در مسیر بزرگراه  شهید همدانی و حکیم رخ داد که تاکنون هیچ اطلاع رسانی دقیقی از ابعاد این سرقت صورت نگرفته است. این سرقت شامل سرقت ورق‌های فولادی و سنگین وزنی که با برنامه ریزی و حساب‌شده اتفاق افتاده، عملا تردد را غیر قابل ممکن کرده است. این سرقت نیاز به خودرو، کارگروهی و ابزار و لوازم برای باز کردن صدها پیچ فولادی بزرگ و کار طولانی مدت داشته است. عدم حفاظت از سازه‌های سنگین شهر به صورت آنلاین از طریق دوربین‌های نظارت ترافیکی، یکی از دلایل وقوع آن است.»

او البته این ادعا را نیز مطرح کرد که «مسوولان شهر و انتظامی زمانی از این سرقت مطلع شدند که راننده های خودروهای عبوری مطلع شده و آن‌ها را خبردار کرده‌اند و خدا می‌داند اگر دیرتر مطلع می‌شدند چه فاجعه‌ای رخ می‌داد. سرقتی که یک بزرگراه را بیش از یک ماه مسدود و تردد شرق به غرب را متوقف کرده است! این سرقت، سرقت یک خودرو یا یک مغازه و تابلو نیست، هشداری جدی به مسوولان شهری و انتظامی و عریان کردن خلاءهای ایمنی و امنیتی شهر است.»

یک روز پس از این تذکر شهرداری تهران نیز مجبور به واکنشی رسانه‌ای شده و اعلام کرد: «اقدامات سازمان مهندسی و عمران شهر تهران متعاقب سرقت اتصالات فلزی پل تقاطع بزرگراه شهید همدانی با رودخانه ورآورد برای ایمن سازی این پل از ۱۵ دی ماه سال جاری آغاز شده و این اقدامات پس از انسداد ترافیکی در بزرگراه شهید همدانی حدفاصل بلوار پژوهش تا خیابان اردستانی در دستور کار قرار گرفت تا وضعیت بحرانی سازه پل ورآورد در کوتاه ترین زمان ممکن رفع شده و این تقاطع به چرخه ترافیکی بازگردد.»

شهرداری: از یکسال پیش سرقت جزئی از پل گزارش می‌شد

چند روز بعد و در تاریخ ۱۵ بهمن ماه نیز شهرداری تهران جزئیاتی بیشتر از سرقت این پل را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و اعلام شد: «از یک سال گذشته گزارشاتی مبنی بر سرقت جزئی از اتصالات پل‌های محور همدانی و دوگاز که بروی رودخانه وردآورد واقع شده به شهرداری تهران ارجاع شده بود و کارشناسان این پل را رصد کرده و ایرادات آن را رفع می کردند، چراکه به اجزاء اصلی پل آسیبی وارد نشده بود. تا اینکه طبق این گزارشات، در چند ماه گذشته این سرقت ها افزایش پیدا کرد. این پل در یک محله خلوت واقع شده و از آنجایی که سطح ارتفاع خاک در دهانه اول پل بالا است موجب شده بود که دسترسی ایجاد کند، زیر عرشه این پل یک دریچه برای بازدید داخل باکس‌ها وجود دارد که این دریچه جوش شده بود اما به دلیل خلوتی محله و عدم تردد زیاد مردم متاسفانه سارقان از پایین وارد شده و با دستگاه برش این دریچه را باز کرده و وارد باکس مجموعه پل شده بودند.»

«سارقان بعد از ورود به باکس سرفرصت شروع به باز کردن پیچ ها کرده و این اتصالات را باز کردند و وقتی به شهرداری تهران گزارش داده شد که چنین سرقتی رخ داده، نسبت به بازدید از این پل اقدام کردیم و با توجه به اینکه حجم سرقت از پل بالا بود، مجموعه عمران شهرداری به هیچ عنوان صلاح ندانستند که پل ادامه کار دهد و از روی آن خودرو تردد کند چراکه هر لحظه امکان منهدم شدن و تخریب پل وجود داشت و با توجه به وخامت اوضاع، جلسه مدیریت بحران در ۱۵ دی ماه تشکیل دادیم! متاسفانه به دلیل گرانی آهن آلات این قطعات به فروش می رسد و انگیزه سارقان بالا است. بعد از جلسه ستاد بحران و تشریح شرایط، اجازه بسته شدن بزرگراه را برای مدت سه هفته اخذ کردیم تا عملیات رفع مشکل پل انجام شود. »

پرده‌برداری پلیس از پشت پرده و جزئیات سرقت پل در غرب تهران

رییس پلیس تهران: ۱۴ نفر در ماجرای سرقت پل دستگیر شدند

حالا در تازه‌ترین اظهار نظر سردار حسین رحیمی، رییس پلیس پایتخت نیز جزئیاتی بیشتر از سرقت این پل را افشا کرده است، او درباره سرقت پل تقاطع بزرگراه شهید همدانی و رودخانه ورد آورد گفت: سارقان و عوامل این سرقت مدت‌ها پیش و قبل از رسانه‌ای شدن این موضوع دستگیر شدند. ما هزاران قطعه پیچ سرقت شده از این پل را که در ده‌ها گونی ریخته شده بود، کشف کردیم و به شهرداری تهران تحویل دادیم.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره اینکه چند نفر در این پرونده دستگیر شدند، گفت: ۱۴ نفر را در این پرونده شناسایی و دستگیر کردیم.

ردپای برخی پیمانکاران شهرداری در سرقت پل و دیگر تجهیزات شهری

رحیمی اما از موضوعی دیگر نیز پرده برداشت و به ایسنا گفت: متاسفانه با دستگیری این افراد مشخص شد که سارقان از پیمانکاران همان پل بودند و البته در حال حاضر هم ازسوی پلیس به مرجع قضایی تحویل داده شده و در زندان هستند. این افراد پیچ‌های پل را باز کرده و به سرقت بردند و با این اقدام خود ایمنی پل را با مشکلات جدی روبه رو کرده بودند.

وی به سرقت دیگر تجهیزات و امکانات شهری نیز اشاره کرد و افزود: همانطور که گفتم در این پرونده متهمان از پیمانکاران پل بودند، اما متاسفانه باید بگویم که در بسیاری از موارد مربوط به سرقت علائم و وسائل شهری نیز سارقان از پیمانکاران طرف قرار داد شهرداری هستند و همین علائم راهنمایی و رانندگی، صداگیر و ... را سرقت می‌کنند. بعد هم که آنها را دستگیر می‌کنیم می‌گویند پول ما را نداده اند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره اینکه چرا پلیس دستگیری این افراد را رسانه‌ای نکرده بود، توضیح داد: ما قبل از رسانه‌ای شدن موضوع سرقت پل، این‌ها را دستگیر کردیم و اتفاقا در طرح رعد هم آوردیم. اما به قدری کشفیات طرح رعد ما بالاست که احتمالا این موارد به چشم خبرنگاران و رسانه ها نیامد.

اظهارات رییس پلیس پایتخت از انجام این سرقت و دیگر موارد مشابه از سوی برخی از پیمانکاران شهرداری یا افراد مرتبط با آنان نشان می‌دهد که لازم است شهرداری تهران نظارت بیشتری بر نحوه انتخاب پیمانکاران عمرانی و همچنین نظارت بر فعالیت و صلاحیت آنان داشته باشد./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر