کد خبر: 127809
A

تد کروز: اشتباهات بایدن به وضع فعلی اوکراین منجر شد

ک سناتور جمهوری‌خواه آمریکا گفت، دو اشتباه دولت این کشور اوکراین را به وضعیت فعلی کشانده است.

تد کروز: اشتباهات بایدن به وضع فعلی اوکراین منجر شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا روز چهارشنبه گفت، اقدامات «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور به وضع فعلی اوکراین منجر شد.

کروز در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» سخنرانی سالانه بایدن در کنگره را به باد انتقاد گرفت و گفت:‌ «بایدن به برخی مشکلاتی که کشور ما با آن‌ها مواجه است اذعان کرد ولی در نهایت از هرگونه پذیرش مسئولیت در قبال آن‌ها خودداری کرد».

این سناتور آمریکایی گفت: «او به افزایش نجومی بهای سوخت اذعان کرد ولی یک کلمه درباره جنگ بر سر تولید داخلی انرژی که دولت او به راه انداخته حرف نزد».

کروز در ادامه گفت: «درباره اوکراین، او به حمله روسیه اشاره کرد ولی یک کلمه درباره ضعف فاجعه‌بار دولت خودش، خروج مفتضحانه از افعانستان یا تصمیم به اعمال معافیت تحریمی برای پروژه نورد استریم ۲ پوتین که مستقیماً به این جنگ منجر شد حرفی نزد».

او همچنین گفت: «این دو عامل حمله به اوکراین را موجب شدند. سال گذشته (میلادی) خروج فاجعه‌بار از افغانستان به‌وسیله دولت بایدن، تسلیم او در برابر طالبان و جا گذاشتن آمریکایی‌ها و رها کردن پایگاه هوایی بگرام و آزاد کردن تروریست‌ها که به کشته شدن سیزده نظامی آمریکایی منجر شد».

کروز افزود: «آنچه اتفاق افتاده این است که دشمنان آمریکا در سرتاسر جهان، دشمنانی مانند روسیه، چین، کره شمالی و ایران، همه آن‌ها به واشنگتن نگاه می‌کنند و حد و اندازه مرد ساکن کاخ سفید را محک می‌زنند».

این سناتور تندرو جمهوری‌خواه افزود: «متأسفانه جمع‌بندی آن‌ها این بوده که او (بایدن) ضعیف و سست و بی‌تأثیر است و قبلاً هم گفته بودم که احتمال حمله روسیه به اوکراین ده برابر شده است. همین طور احتمال حمله چین به تایوان ده برابر شده است. این‌ها زمانی رخ می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا ضعیف باشد و دشمنان ما او را ضعیف ببینند، در جهانی خطرناک‌تر، جسارت پیدا می‌کنند».

با این حال تد کروز به تأثیر کمک‌های نظامی آمریکا به دولت اوکراین طی سال‌های گذشته و استقبال از عضویت کی‌یف در ناتو که از دید روسیه اقداماتی تحریک‌آمیز هستند اشاره‌ای نکرد.

بامداد پنجشنبه هفته گذشته بود که روسیه استقلال جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته و در حمایت از آن‌ها عملیاتی را در اوکراین آغاز کرد.

این درگیری‌ها در حالی وارد هفتمین روز شده است که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که شهر خرسون را به کنترل خود درآورده است و وزارت دفاع اوکراین نیز از تنگ تر شدن حلقه محاصره کی‌یف پایتخت این کشور خبر داده است.

پس از سخنرانی سالانه بایدن در کنگره آمریکا، رسانه‌های این کشور عکس‌هایی از چرت زدن تد کروز طی این مراسم را منتشر کردند.

بایدن در این سخنرانی با لحنی تند از عملیات نظامی ویژه روسیه انتقاد کرد و گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با صدور دستور عملیات نظامی به اوکراین، «به شدت اشتباه محاسباتی کرد و و تلاش دارد تا پایه‌های جهان آزاد را متزلزل کند».

پیرترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا که به دلیل گاف‌های متعدد در اظهاراتش مورد تمسخر رسانه‌ها قرار گرفته است، در سخنرانی سالانه در کنگره، باز هم گاف داد و مردم اوکراین را به اشتباه مردم ایران خطاب کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر