کد خبر: 128808
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۵۲؛

فرمان تاسیس نیروگاه اتمی ایران

روزنامه اطلاعات ۴۸ سال قبل امروز روز یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۵۲ را مشاهده می کنید که به قیمت ۵ ریال منتشر شده بود. اعلام یک هفته ای شدن تعطیلات نوروز سال آتی و مسلط شدن کردها بر شمال عراق، بسته شدن سفارت ایران در هلند و عفو ۲۵۰ زندانی از جمله تیترهای مهم این شماره روزنامه هستند. اما خبری در سمت چپ لوگوی روزنامه جلب توجه می کند و آن فرمان تاسیس کارخانه اتمی ایران است که متن کامل آن را که در صفحه چهارم روزنامه منتشر شده است دوباره مرور می کنیم.

فرمان تاسیس نیروگاه اتمی ایران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  روزنامه اطلاعات ۴۸ سال قبل امروز روز یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۵۲ را مشاهده می کنید که به قیمت ۵ ریال منتشر شده بود. 

اعلام یک هفته ای شدن تعطیلات نوروز سال آتی و مسلط شدن کردها بر شمال عراق، بسته شدن سفارت ایران در هلند و عفو ۲۵۰ زندانی از جمله تیترهای مهم این شماره روزنامه هستند. اما خبری در سمت چپ لوگوی روزنامه جلب توجه می کند و آن فرمان تاسیس کارخانه اتمی ایران است که متن کامل آن را که در صفحه چهارم روزنامه منتشر شده است دوباره مرور می کنیم. 
IMG_20220317_074003_090

فرمان تاسیس کارخانه اتمی ایران صادر شد

 به فرمان شاهنشاه آریامهر سازمان انرژی اتمی ایران تاسیس می‌شود و این سازمان تحت نظارت عالیه و مستقیم همایونی انجام وظیفه خواهد کرد.

در فرمان شاهنشاه دولت مکلف گردیده ظرف مدت یک ماه سازمان و وظایف این دستگاه را تهیه و پس از تصویب به مرحله اجرا درآورد.

IMG_20220317_074007_548

متن فرمان همایونی خطاب به نخست‌وزیر بدین شرح است:

جناب امیرعباس هویدا نخست‌وزیر

نظر به اهمیتی که برای استفاده از انرژی اتمی در برنامه‌های توسعه صنعتی و کشاورزی مملکت قائل هستیم، به موجب این فرمان دولت مکلف است تشکیلاتی به منظور برقراری هماهنگی و نظارت بر کلیه امور مربوط به استفاده از انرژی اتمی و همچنین ساختن کارخانه‌های برق اتمی و شیرین کردن آب شور و تهیه زیربنای علمی و فنی لازم برای اجرای طرح‌های مربوط ایجاد نماید. ضمنا مقرر می‌داریم به جناب اکبر اعتماد ماموریت داده شود که حداکثر طی مدت یک ماه سازمان و وظایف این دستگاه را تهیه کند که پس از تصویب به مرحله اجرا درآید.

کاخ نیاوران – به تاریخ ۱۸ اسفند ماه ۱۳۵۲

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر