کد خبر: 128865
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۴۶؛

تقویم ایران و افغانستان یکسان شد

صفحه نخست روزنامه ۳۲ صفحه ای اطلاعات ۵۴ سال قبل امروز یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۴۶ را می بینید که به قیمت ۴ ریال منتشر شده است. آغاز مبارزه انتخاباتی میان جانسون و کندی با اعلام رسمی نامزدی جان اف کندی برای ریاست جمهوری آمریکا و افتتاح رسمی و شروع به کار کارخانه های اتومبیل سازی آریا، شاهین و جیپ با حضور شخص محمدرضاشاه و مساله بحران طلا در کنفرانس بانکداران جهان و افزایش قیمت این فلز گرانبها در بازار تهران، از جمله تیترهای مهم این شماره روزنامه در چهل و دومین سال انتشار به شمار می روند

تقویم ایران و افغانستان یکسان شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست روزنامه ۳۲ صفحه ای اطلاعات ۵۴ سال قبل امروز یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۴۶ را می بینید که به قیمت ۴ ریال منتشر شده است. آغاز مبارزه انتخاباتی میان جانسون و کندی با اعلام رسمی نامزدی جان اف کندی برای ریاست جمهوری آمریکا و افتتاح رسمی و شروع به کار کارخانه های اتومبیل سازی آریا، شاهین و جیپ با حضور شخص محمدرضاشاه و مساله بحران طلا در کنفرانس بانکداران جهان و افزایش قیمت این فلز گرانبها در بازار تهران، از جمله تیترهای مهم این شماره روزنامه در چهل و دومین سال انتشار به شمار می روند.

اما چاپ خبری در صفحه چهارم روزنامه مبنی بر یکسان‌ شدن تقویم ایران و افغانستان هم‌جالب توجه است که برای این شماره #دیدبان_تاریخ  برایتان انتخاب کرده ایم.

تقویم ایران و افغانستان یکی شد

 از آغاز سال ۱۳۴۷ ایران و افغانستان برای اولین بار تقویم مشترکی به کار خواهند برد.

آقای دکتر عباس ریاضی کرمانی منجم رسمی ایران شب گذشته، شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۴۶ گفت مذاکرات او با همکار افغانی‌اش برای یکسان کردن تقویم‌های دو کشور یک ماه به طول انجامیده است.

منجم معروف ایرانی اطلاع داد که تا قبل از این توافق، دولت افغانستان در عین به کار بردن سال شمسی از تاریخ عربی استفاده می‌کرد و در نتیجه دو کشور ایران و افغانستان که هردو از یک نوع سال پیروی می‌کردند تاریخ‌های گوناگونی داشتند.

آقای دکتر ریاضی کرمانی افزود که ایران نیز تا قبل از ۱۳۰۴ مانند افغانستان ماه‌های عربی به کار می‌برد ولی در این سال به موجب قانونی که از مجلس گذشت شش ماه اول سال همگی سی‌ویک روز، پنج ماه دوم همگی سی روز و آخرین ماه در سال‌های غیرکبیسه ۲۹ روز و کبیسه ۳۰ روز حساب و تقویم شدند.

IMG_20220318_202232_484

متن اعلامیه دولت که امروز  ۲۷ اسفند ۱۳۴۶ به همین مناسبت انتشار یافت به این شرح است؛

دولت‌های ایران و افغانستان موافقت نموده‌اند تقویم مشترک و واحدی اتخاذ نمایند.

هر دو کشور دوست و همسایه ایران و افغانستان یگانه دو کشور جهان‌اند که از مدت مزید بر نیم قرن به این سو در امور رسمی و دولتی تقویم هجری شمسی را به کار برده‌اند اما تاکنون صورت محاسبه طول ایام ماه‌ها و استخراج روز اول سال بین طرفین یک‌نواخت نشده بود و تفاوت‌های یک روز در تقویم رسمی هر دو کشور به نظر می‌رسید.

IMG_20220318_202237_159

اخیرا بعد از مذاکرات بین آقای دکتر عباس ریاضی کرمانی منجم رسمی دولت شاهنشاهی ایران و آقای محمدابراهیم قندهاری منجم رسمی دولت پادشاهی افغانستان مقامات طرفین درباره تعیین مشترک روز اول رسما موافقت به عمل آورده‌اند. هر دو دولت بر این موافق‌اند که مطابق معمول هر دو کشور شش ماه اول سال را هر یک سی‌ویک روز، و پنج ماه بعدی را هر یک سی‌ روز، و ماه دوازدهم را در سال‌های کبیسه سی روز و در غیر کبیسه بیست‌ونه روز حساب بگیرند.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر