کد خبر: 129153
A

تغییر اهداف روسیه در اوکراین/ تمرکز بر آزادسازی منطقه دونباس

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اولین مرحله عملیات (در اوکراین) تا حد زیادی محقق شده و ارتش این کشور از این پس بر منطقه شرقی دونباس تمرکز خواهد کرد.

تغییر اهداف روسیه در اوکراین/ تمرکز بر آزادسازی منطقه دونباس

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ از رویترز، سرگئی رودسکوی رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه گفت: توانایی رزمی نیروهای مسلح اوکراین به شدت کاهش یافته است؛ به همین دلیل می‌توانیم تلاش‌هایمان را برای دست یافتن به اهداف دیگر متمرکز کنیم مانند آزادسازی منطقه دونباس. 

وی اظهار داشت که نیروهای روسیه به شکل عملی توانسته‌اند نیروی هوایی اوکراین، پدافند هوایی همچنین نیروی دریایی این کشور را از بین ببرند.  

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. وی بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. مسکو اهداف این کشور را از  عملیات نظامی علیه اوکراین نظامی‌زدایی کی‌یف و آزادسازی مناطق شرق این کشور یعنی جدایی‌طلبان دونباس اعلام کرده بود. 

درگیری بین روسیه و اوکراین از آن زمان تاکنون در حالی ادامه دارد که چند دور مذاکره میان هیات‌های روسیه و اوکراین در سطوح مختلف به آتش بس فراگیر منجر نشده است. مذاکرات وزرای خارجه دو طرف در ترکیه نیز دستاورد ملموسی نداشت. تنها نتیجه این مذاکرات، ایجاد زمینه برای آتش بس موقت در برخی مناطق، جهت خروج غیرنظامیان از مسیرهای بشردوستانه بوده است.

از زمان درگیری روسیه و اوکراین (۲۴ فوریه، ۵ اسفند) بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم این کشور مجبور به مهاجرت کشورهای همسایه شامل لهستان و رمانی شده‌اند و بر اساس آمار سازمان ملل متحد ۱۰۸۰ نفر غیرنظامی در این رویایی کشته‌ شده‌اند. تلفات نظامیان دو طرف دقیق معلوم نیست ولی هر یک آمار متفاوتی ارائه می‌دهند./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر