کد خبر: 129304
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۵۹؛

ذخیره ارزی ایران به ۱۵ میلیارد دلار رسید

روزنامه اطلاعات یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۵۹ و تیترهای آن را بخوانید

ذخیره ارزی ایران به ۱۵ میلیارد دلار رسید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ قطب زاده؛ انکار کاخ سفید یک دروغ بزرگ است. تیتر یک روزنامه اطلاعات امروز یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۵۹ اختصاص دارد به نامه ای که جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا به امام خمینی نوشته بود و در آن به اشتباهات آمریکا اعتراف کرده بود اما با لو رفتن ماجرا، سخنگوی کاخ سفید خبر اعتراف کارتر به اشتباهات آمریکا را انکار کرد، که در این میان صادق قطب زاده وزیر خارجه وقت ایران انکار کاخ سفید را انکار کرد اما رئیس جمهور بنی صدر بر وصول این نامه‌ مهر تایید زد.

 زد و خورد مسلحانه در نقده و تعطیلی شهر مهاباد هم از دیگر تیترهای مهم امروز این جریده هستند. اما سخنان و جلسه پرسش و پاسخ حجت الاسلام دکتر محمدجواد باهنر در مراسم تجلیل از شهدای آمل در این شهر  با تیتری اقتصادی در نیم‌تای پایینی روزنامه بازتاب یافته است که خلاصه ای از این خبر را تقدیم حضور می کنیم.

IMG_20220330_093358_500

حجت الاسلام باهنر عضو شورای انقلاب طی سخنانی در مراسم تجلیل از شهدا در آمل با تاکید بر این نکته که یکی از راههای خارج شدن از زیر سلطه امپریالیسم شرق و غرب رسیدن به مرحله خودکفایی در صنعت و کشاورزی است یادآور شد،  تا زمانی که برای گندم و برنج و غیره محتاج دیگران باشیم در واقع وابسته ایم  و برای رهایی از این مشکل، طرح همه جانبه توسعه کشاورزی را که از تصویب نهایی شورای انقلاب گذشته است عنقریب به اجرا خواهیم گذاشت. به گزارش خبرگزاری پارس حجت الاسلام باهنر پس از سخنرانی مبسوطی راجع به مسائل جاری کشور به سوالات حاضرین در زمینه های گوناگون پاسخ گفت؛

IMG_20220330_093402_822

دکتر باهنر در پاسخ به این سوال که چرا از یکسال و اندی که از پیروزی انقلاب می گذرد در ارتش دریادار علوی ها پیدا میشوند گفت؛ تاکنون در حدود چهار هزار نفر از ارتش تصفیه شده اند و کار تصفیه هنوز هم ادامه دارد ولی کشور که بدون ارتش نمی شود، این شعارهایی که راه انداخته اند که ارتش را باید منحل کرد شعاری است برخلاف مصلحت انقلاب و اسلام‌. 

 

در اینجا یکی از شرکت کنندگان در مراسم پرسید چرا شورای انقلاب علیرغم فرمایشات مکرر امام که رابطه آمریکا با ایران ظالم با مظلوم است روابط خود را با آمریکا کاملا قطع نکرده است؟ وی در پاسخ گفت؛ آنچه که لازم است قطع شود سلطه آمریکا است و چیزی که ما دنبال آن هستیم این است که محتاج امپریالیسم نباشیم و عملا روابط قطع شده است چرا که بیش از یکصد قرارداد که با آمریکا داشتیم یکجانبه قطع کردیم و در بعضی موارد گرفتار هم شدیم برای اینکه دادگاههای بین المللی علیه ما صدها شکایت مطرح کردند که از جمله قرارداد انرژی اتمی با فرانسه بود که یکجانبه قطع شد و در این قرارداد نوشته شده بود که در صورت لغو یکجانبه، فسخ کننده باید دو میلیارد خسارت بدهد .

وی در ادامه سخنان خود گفت؛ یکی از نتایج ارزنده انقلاب ما این است که ما را از زیر سلطه بیرون آورد و از نشانه های آن اینکه هر روز سه میلیون و دویست الی سه میلیون و سیصد هزار بشکه نفت زیر زمین ذخیره کرده ایم یعنی قبلا شش میلیون بشکه صادر میکردیم در حالیکه آن مقدار به دو میلیون و هفتصد هزار بشکه تقلیل یافته است. به زبان دیگر طی یکسال گذشته حدود ۲۵ میلیارد دلار صرفه جویی کردیم و میزان ذخیره ارزی ما نیز که حدود ده میلیارد دلار بود الان به حدود ۱۵ میلیارد دلار رسیده و اینها خاصیت قطع سلطه است. 

وی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا بعضی گروهها برای کوباندن روحانیت تلاش می کنند گفت؛ یک علت آن است که می خواهند رابطه مردم را با روحانیت قطع کنند و علت دیگر آنکه چون می بینند اسلام انقلابی ترین مکتبهاست و انقلاب ما را اسلام به ثمر رسانده و نمی توانند بگویند اسلام ارتجاعی است می گویند روحانیت مرتجع است.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر