کد خبر: 129490
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۵۸؛

سیدجواد ذبیحی مداح معروف بازداشت شد

بررسی روزنامه های کیهان و اطلاعات ۴۳ سال پیش

 سیدجواد ذبیحی مداح معروف بازداشت شد

به گزارس سرویس تاریخ سایت دیده بان ایران؛ در روز ۱۵ فروردین ۱۳۵۸، سری به دو روزنامه اطلاعات و کیهان این روز زده ایم تا ببینیم با چه تیتر و خبرهایی به روی دکه آمده بودند. از اطلاعات شروع می کنیم، تیتر نخست این جریده به سخنان مهندس مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت اختصاص دارد که نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری آینده را نفی نکرده است‌. وی این خبر را در یک مصاحبه مطبوعاتی که با خبرنگاران داخلی و خارجی داشت بیان کرده و در جایی دیگر شرایط عفو عمومی را در حیطه اختیارات رهبر انقلاب دانسته است. خبری از سخنگوی دولت درباره نحوه تلفیق خمس و زکات با مالیات نیز تیتر مهم دیگر این نشریه عصرگاهی است. به کیهان سری میزنیم که این روزنامه نیز همانند اطلاعات تیتر یک خود را به سخنان نخست وزیر بازرگان اختصاص داده اما از جنبه دیگر آنرا پوشش داده و پذیرش خودمختاری برای کردها را برجسته کرده است. کیهان امروز خبر اعدام ذوالفقار علی بوتو نخست وزیر سابق پاکستان‌ را هم با تصویری از وی کار کرده است. اما این دو روزنامه در یک تیتر دیگر  مشترک هستند رو آن خبر دستگیری سید جواد ذبیحی از مداحان معروف زمان سلطنت پهلوی به همراه ۳۲ تن دیگر از عوامل رژیم گذشته است. 

IMG_20220404_080510_992

اطلاعات درباره دستگیری ذبیحی اینگونه نوشته است.

سیدجواد ذبیحی خواننده اشعار مذهبی به اتهام خیانت به جامعه روحانیت و در رابطه با دربار پهلوی و ساواک بازداشت شد. سیدجواد ذبیحی سالهای متمادی یکی از معروفترین مداحان بود که در برنامه های مذهبی رادیو و تلویزیون فعالیت داشت و در برنامه های خود برای پایداری رژیم سلطنتی پهلوی و سلامت خاندان پهلوی دعا می کرد. در پرونده اتهامی دبیحی آمده است؛ که هر سال همراه با کاروان ویژه درباریان برای عوامفریبی به مکه معظمه می رفت. سیدجواد ذبیحی در حالی که لباس مذهبی به تن داشت در مجالس عیش و عشرت شرکت می کرد و با استفاده از صدای خوشی که داشت تصنیف می خواند و جامعه روحانیت را به مسخره می گرفت.

IMG_20220404_080515_352

جامعه روحانیت از آغاز فعالیت ذبیحی در رادیو، با توجه به فعالیتهای ضداخلاقی اش او را طرد کرد. 

ذبیحی بین عوام به دون ژوان معروف بود. همچنین در پرونده اتهامی ذبیحی عکسهایی ضبط است که او را در آغوش معروفترین خوانندگان رادیو و تلویزیون در کنار بساط میگساری نشان می دهند. ذبیحی به قناری خوش صدای دربار معروف بود‌.

IMG_20220404_080506_051

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر