کد خبر: 129641
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۵۹؛

تصمیم گیری وزارت ارشاد ملی درباره مصادره کیهان و اطلاعات

دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۵۹ را بررسی کرده ایم.

تصمیم گیری وزارت ارشاد ملی درباره مصادره کیهان و اطلاعات

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۵۹ را بررسی کرده ایم. اگر روزنامه اطلاعات امروز مصاحبه ای داشته با ۱۲ نماینده منتخب دوره اول مجلس شورای ملی(اسلامی) درباره سرنوشت گروگانها، اما کیهان دیدگاههای رئیس جمهور بنی صدر درباره مسائل بحرانی کشور با روزنامه لوموند را تیتر یک خود کرده است. 

IMG_20220406_073257_189

IMG_20220406_073301_514

از دیگر خبرهای مهم این دو جریده عصرگاهی چاپ تهران می توان به انفجار دو مخزن نفت خام در کرمانشاه با آر.پی.جی و لوله گاز رسانی پالایشگاه آبادان، حمله شدیداللحن محمد توسلی شهردار تهران به آیت الله خسروشاهی درباره اقدامات وی در حوزه ساخت مسکن که آنرا مزاحم انقلاب خوانده و ادغام کمیته ها در شهربانی و ژاندارمری به نقل از آیت الله مهدوی کنی و فاش شدن توطئه های عراق در نوار مرزی ایران اشاره کرد. اما خبری در صفحات داخلی روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده درباره طرح استقلال  تحریریه های روزنامه های مصادره شده به نقل از دکتر ناصر میناچی وزیر ارشاد ملی که ببینیم ماجرا از چه قرار بوده است؟

دیشب در پایان جلسات کمیسیونهای چهارگانه شورای انقلاب، دکتر ناصر میناچی وزیر ارشاد ملی درباره سرنوشت روزنامه هایی که زیر نظر بنیاد مستضعفان اداره میشود گفت؛ چون بنیاد مستضعفان از نظر مالی نمی تواند این موسسات را اداره کند لذا در نظر است که این روزنامه ها واگذار شود. البته ابتدا قرار بود چون روزنامه ها کارشان در ارتباط با وظایف وزارت ارشاد ملی است اینگونه روزنامه ها در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد. لیکن چون دولت نمی خواهد روزنامه دولتی داشته باشد لذا به این فکر افتادیم که چاپخانه این روزنامه ها در اختیار وزارت ارشاد ملی قرار گیرد و در این زمینه پیشنهاد کردم که یک شرکت سهامی عام تاسیس شود و سهام‌با نام عرضه کند و یک مقدار آنرا که کمتر از چهل درصد خواهد بود وزارت ارشاد ملی خریداری کند تا در عین حال دولتی هم نشود و این کار هم فقط بخاطر کمک مالی انجام شود و باید سهام آن بین کارمندان و سایر مردم تقسیم شود که در نتیجه بصورت ملی اداره شود و دولت هم فقط از نظر چاپخانه و امور مالی کمکهایی بکند و در چاپخانه کارهای چاپی دیگری مانند چاپ روزنامه هایی که امتیاز می گیرند چاپ‌شود و در نتیجه درآمد چاپخانه زیاد شود تا بتواند خودکفا باشد و این بار سنگین هزینه از دوش بنیاد برداشته شود. دکتر میناچی افزود؛ به این ترتیب هیات تحریریه ها هم مستقل خواهند شد و زیر نظر دولت یا شرکت نخواهند بود. بنابراین این طرح را پس از بررسی لازم در شورای انقلاب مطرح خواهیم کرد. 

IMG_20220406_073700_489

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر