کد خبر: 129751
A

خباز: آنهایی که ریگی در کفش‌ دارند مخالف طرح شفافیت هستند

محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: شفافیت به نفع کشور است. اما برای کسانی که ریگی در کفش آن‌ها نباشد. کسانی که ابایی از این موضوع نداشته باشند، در اتاق شیشه‌ای باشند و بگویند ما مشکلی نداریم که مردم مطلع باشند به چه چیزی رای دادیم. نه اینکه به طرحی رای دهند، فردا خودشان در رسانه‌ها بفهمند رای بد داده‌اند و بعد از آن مخالف رای خود شده و شروع به حرف زدن کنند.

خباز: آنهایی که ریگی در کفش‌ دارند مخالف طرح شفافیت هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدرضا خباز نماینده پیشین مردم در دوره‌های چهارم، پنجم، ششم و هشتم مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که قرار است با توجه به اینکه چندین بار طرح شفافیت آرا عقب افتاده بود حالا بار دیگر این طرح در ماه رمضان به جریان بیافتد، چقدر احتمال دارد این طرح به تصویب برسد، به ایلنا گفت:‌ در زمان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی، گمان می‌کنم گروهی که جنبه سراسری داشت، در جلسات تبلیغاتی کاندیداها شرکت می‌کردند و از آن‌ها می‌خواستند فرمی را پر کنند که در یکی از بندهای آن این فرم آمده بود اگر نماینده مجلس انتخاب شد، تمام تلاش خود را انجام دهد تا شفافیت آرا تصویب شود. یعنی هرکس هر رای می‌دهد، برای مردم مشخص خواهد شد که رای مثبت یا منفی داده است.

وی افزود: روزی که ما در تهران ثبت نام کردیم، خبرنگارانی درباره این موضوع سوال کردند، در جواب گفتم، نه تنها با شفافیت حقوق نمایندگان بلکه با هر نوع شفافیتی از جمله شفافیت آرا موافق هستم. چون فردی که ریگی در کفش‌اش نیست برای او مهم نخواهد بود که مردم بدانند به چه چیزی رای داده است. چون رای او بر مبنای نگاه کارشناسی خود خواهد بود و از اینکه مورد سوال قرار بگیرد که چرا رای دادی؟ نگران نیست. در نهایت خواهد گفت، آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟‌

خباز در ادامه تصریح کرد: مدتی طول کشید تا این طرح به مجلس آورده شد. در ضمن گمان می‌کنم شاید اکثریت به اتفاق نمایندگانی که چنین فرم‌هایی را در حوزه انتخابیه پرکردند، گروه مشخصی بودند. خوشبختانه من آن فرم را پر نکردم. به آن‌ها گفتم وجاهت قانونی ندارید. اصل موضوع را قبول دارم اما اینکه شما از من فرمی بخواهید که آن را پرکنم این کار را انجام نخواهم داد. اگر مرجع قانونی مثل شورای نگهبان یا نهادهای دیگر چنین موضوعی درخواست کنند، انجام می‌دهم.

این فعال سیاسی گفت: می‌خواهم بگویم این موضوع جدیدی نیست و در زمان ثبت نام و کاندیداتوری نمایندگان از آن‌ها چنین فرم‌هایی گرفته شد اما وقتی به مجلس آمدند با تاخیر معناداری این طرح به مجلس آمد اما در نهایت تصویب نشد و این قولی که به مردم داده بودند مثل بقیه قول‌هایشان به بوته فراموشی سپرده شد.

وی درباره اینکه چرا تصویب این طرح به این شکل اهمیت دارد، گفت:‌ کشوری که در آن شفافیت به وجود نیاید اصلاح نخواهد شد. به تعبیر جدید می‌توان گفت، همه باید در اتاق شیشه‌ای باشند. هر تصیمی می‌گیرند، موکلان آنان باید بدانند که تصمیمی که گرفته شده چه بوده است؟ اگر شفافیت در کشور ما به وجود بیاید خیلی از مشکلات کشور حل خواهد شد. بیشتر مشکلات  اختلاس‌ها و این اتفاقات ننگ‌آور و شرم‌آوری که به وجود می‌آید به دلیل نبود شفافیت است.

وی همچنین گفت: بنابراین شفافیت به نفع کشور است. اما برای کسانی که ریگی در کفش آن‌ها نباشد. کسانی که ابایی از این موضوع نداشته باشند، در اتاق شیشه‌ای باشند و بگویند ما مشکلی نداریم که مردم مطلع باشند به چه چیزی رای دادیم. نه اینکه به طرحی رای دهند، فردا خودشان در رسانه‌ها بفهمند رای بد داده‌اند و بعد از آن مخالف رای خود شده و شروع به حرف زدن کنند. اگر شما رای دادی اول باید مشخص شود به چه چیز رای دادی بعد بیایی اظهارنظر کنی.

خباز تصریح کرد: این کار بسیار ضروری بوده و قدم اولیه را برای روشن شدن همه مسائل برمی‌دارد تا مردم را نامحرم ندانیم. مردم محرم هستند، مگر برای یکسری اتفاقات و اخبار کاملا سری طبقه‌بندی شده تا دشمن سواستفاده نکند. مردم باید در بقیه مسائل و تصمیمات در جریان باشند. چون هیچکس از خود مسئولیت مستقلی ندارد. هرکس در کشور مسئولیتی دارد، به نمایندگی از طرف مردم و وکیل آنان است. این روش عاقلانه و هم منطقی بوده و در دنیا جواب داده است. معنایی ندارد که ما مسائل را از مردم مخفی کرده و بیایم از موضع طلبکارانه با مردم صحبت کنیم.

وی افزود:‌ اگر رئیس و هیئت رئیسه مجلس به این نتیجه برسند که این موضوع برای آن‌ها حیثیتی شده است، ناگزیر خواهد بود که این طرح را به صحن آورده و آن را تصویب کند. یعنی اگر به این طرح رای ندهند و در نهایت تصویب نشود، بین موکلان خود زیر سوال خواهند رفت و هیچ پاسخی نخواهند داد. اگر یادتان باشد، زمانی که موضوع ثبت حقوق همه حقوق‌بگیران در سایت دولت مطرح بود، مجلس کناره‌گیری کرد و خودش را مبرا دانست و اعلام کرد این کار را انجام نخواهد داد. اما زمانی که با فشار افکار عمومی مواجه شد، مجبور به تصویب آن شدند.

وی گفت: روحیه مجلس امروز این است که از شفاف‌سازی حقوقی که می‌گیرند ناراضی بوده و به آن تن نمی‌دادند و وقتی فشار افکار عمومی را دیدند به آن تن دادند. بنابراین نگاه آنان تصویب این طرح نیست، مگر آنکه هیئت رئیسه مجلس در برابر این طرح احساس حیثیت کند. اگر این طرح رای بیاورد قدم خیلی خوبی خواهد بود تا بقیه موضوعات هم در اتاق شیشه‌ای قرار بگیرد. هیچ چیز به جز مسائل خاص طبقه‌بندی شده نباید از معرض افکار عمومی دور باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر