کد خبر: 129769
A

دیپلمات سابق: برخی افغان ها از از CIA حقوق می‌گیرند

کارشناس مسائل افغانستان مقابله با فرهنگ و زبان فارسی را هدف پروژه‌های فوبیای افغانستان عنوان کرد و گفت: مثلث آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی با هدف مقابله با فرهنگ فارسی طالبان را روی کار آوردند که اعتقادی به زبان و فرهنگ فارسی ندارد.

دیپلمات سابق: برخی افغان ها از از CIA حقوق می‌گیرند

به گزارش دیده بان ایران؛ ابوالفضل ظهره‌وند با اشاره به طراحی عملیات‌های روانی علیه مهاجران افغانستان در جامعه ایران اظهار کرد: افغانستان و ایران یک روح در دو بدن هستند و هویت آنها یکی است.

وی با بیان اینکه دهه‌های متمادی تلاش شده است ایران و افغانستان از یکدیگر جدا بیفتند، افزود: روند تحولات این سال‌ها بالأخص چهار دهه اخیر که شوروی سابق در افغانستان شکست خورد و فضا باز شد، مهمترین نقطه نگرانی آمریکایی‌ها و حتی در مقطعی روس‌ها و قدرت‌های منطقه نزدیکی و اتحاد ایران و افغانستان بود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: افغانستان و ایران یک تاریخ، فرهنگ و جغرافیا دارند و در کنار هم یک ظرفیت و اتفاق جدیدی را شکل می‌دهند که تنها خبرگان امر متوجه آن می‌شوند.

این دیپلمات اسبق کشورمان با تأکید براینکه قرار گرفتن ظرفیت‌ مردم ایران و افغانستان می‌تواند معادلات جهان را بر هم بزند، گفت: به همین دلیل همواره با حضور ایران در افغانستان مخالفت شده است.

وی با بیان اینکه حداقل نیمی از مردم افغانستان تاکنون در ایران تجربه زندگی و حضور در ایران را دارند، خاطرنشان کرد: کدام دو کشور در دنیا هستند که می‌توانند چنین ظرفیت و موقعیتی داشته باشند؟ میلیون‌ها افغانستانی به ایران رفت و آمد دارند و آب از آب هم تکان نخورده است.

ظهره وند ادامه داد: دلیل حضور آرام افغانستانی‌ها در ایران این نیست که نیروهای قوی امنیتی داریم، بلکه پناهجویان افغانستانی ایران را وطن دوم و یا حتی وطن اول خود می‌بینند.

تلاش برای ایجاد فوبیای افغانستان در ایران

وی خاطرنشان کرد: این جزو حماقت‌های سیاستمداران آمریکایی نظیر ولیام برنز است که خواب‌های خوشی برای برهم زدن ژئوپلتیک منطقه می‌بینند و تلاش می‌کنند جنگ ایران و افغانستان راه بیندازند و فوبیای افغانستان را در ایران شکل دهند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا با تأکید براینکه مردم ایران خودشان در برخورد با شبکه‌های نفوذ صهونیستی، امنیت افغانستانی‌ها را تأمین می‌کنند، گفت: فاطمیون سندی است که افغانستانی‌ها برای وطن و اعتقاد خودشان جنگیدند و این یعنی مردم ایران و افغانستان اصلاً مرزی میان خود نمی‌بینند.

وی با بیان اینکه جریان‌های باصطلاح فاشیست، صهیونیستی و وهابی همواره افغانستانی‌های معتقد به ایران و فارس زبان‌ها و حتی پشتون‌ها را به مزدوری متهم کردند، اظهار کرد: نباید اجازه دهیم جریان‌های معاند و ناآگاه به فضای اختلافی میان ایران و افغانستان دامن بزنند.

اختلاف مذهبی ایران و افغانستان خواب بی تعبیر است

ظهره‌وند تأکید کرد: دشمنان ایران و افغانستان خوب می‌دانند اختلاف مذهبی میان این مردم خوابی است که هرگز تعبیر نمی‌شود، بنابراین هویت فرهنگی و زبان فارسی این مردم را نشانه گرفته‌اند.

این تحلیلگر مسائل افغانستان با بیان اینکه در افغانستان یک جنگ فرهنگی راه انداختند اما موفق نشدند، گفت: برای مقابله با فرهنگ فارسی طالبان را روی کار آوردند که اعتقادی به زبان و فرهنگ فارسی ندارد.

وی اضافه کرد: حتی پشتون‌ها هم شاخه‌ای از زبان فارسی هستند که 50 درصدشان کلماتشان فارسی است.

ظهره وند با تصریح اینکه برای خدشه دار کردن اتحاد ایران و افغانستان پروژه‌ها را به طرق گوناگون دنبال کردند، اظهار کرد: آوردن طالبان، القاعده و داعش به افغانستان با همین هدف صورت گرفت. با اینکه افغانستان اساساً زمینه‌ای برای پذیرش داعش ندارد.

این تحلیلگر مسائل افغانستان خاطرنشان کرد: در هر مقطعی که نگاه کنید ایران آینده مورد علاقه افغانستانی‌هاست. یعنی یک افغانستانی با همه درجا زدن‌های تاریخی، وقتی به ایران می‌آید احساس می‌کند چند پله به آینده خودش نزدیک شده است و برای همین میلیون‌ها افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند و اتفاقی نمی‌افتد.

حساب سلفی‌ها و وهابی‌های آموزش دیده از مردم افغانستان جداست

وی با اشاره به اینکه باید افغانستانی‌های آموزش دیده که داعشی، وهابی، سلفی و القاعده هستند و علیه ایران سازماندهی شده‌اند را از حساب مردم افغانستان جدا بدانیم، گفت: این سازماندهی در داخل افغانستان هم علیه مردم این کشور صورت گرفت و ویرانه‌ای در افغانستان درست کرد که میلیون‌ها نفر از مردم این کشور را به سختی، تنگدستی و مهاجرت دچار کرده است. این همان عواملی هستند که برای عملیات‌های خرابکارانه به داخل ایران نفوذ داده می‌شوند.

ظهره وند با تأکید براینکه مردم ایران و افغانستان باید هوشیار باشند و با همکاری یکدیگر جریان‌های مخرب را سرکوب کنند، گفت: این تهدید نه تنها علیه ایران، بلکه علیه افغانستان و منطقه است.

وی اضافه کرد: دشمنان دنبال تغییر ژئوپلتیک منطقه هستند و چون ایران برای کشورهای فارسی زبانی مانند افغانستان، تاجیکستان، قفقاز و دیگر کشورهای آسیای میانه مادر محسوب می‌شود، بیشتر مورد هدف قرار می‌گیرد.

این تحلیلگر مسائل افغانستان با بیان اینکه تاجیک‌ها، ازبک‌ها، هزاره‌ها و حتی پشتون‌های اصیل کنار ایران هستند، خاطرنشان کرد: این احساس در کل منطقه صادق است. حتی آذری‌ها در آذربایجان خودشان را ایرانی می‌دانند و ارمنی‌ها به ایران عشق می‌ورزند. لذا هرگونه خرابکاری و اختلال کار مثلث صهیونیست، آمریکا و عربستان است که کنار هم خواب‌های بی‌ربطی می بینند که اتفاق نمی‌افتد.

دیپلمات اسبق کشورمان با بیان اینکه باید حساب مردم افغانستان را از جریانی که تروریست‌ها را همراهی می‌کند جدا کنیم، گفت: گروهک منافقین هم ایرانی هستند، اما می‌دانید با ایران و ایرانی چه کردند و چه جنایت هایی مرتکب شدند.

انحراف افکار عمومی از جریان‌های سلفی-وهابی داخل افغانستان

وی افزود: در افغانستان هم همینگونه است. منتهی وقتی دشمنان از  گروهک منافقین علیه ایران استفاده کردند، مردم حساب را با آنها یکسره کردند. اکنون هم می‌خواهند با استفاده از پناهجویان افغانستان ذهن مردم را از فعالیت‌های جریان‌سازی وهابی- سلفی منحرف کنند.

ظهره وند خاطرنشان کرد: تمیز ندادن جریان‌های سازماندهی شده سلفی و وهابی با ملیت افغانستان، با وجود حضور چند میلیون افغانستانی در ایران یعنی ایجاد یک بحران داخلی در کشور که باید مراقب این مسئله باشیم.

این تحلیلگر مسائل بین الملل افزود: مردم افغانستان کنار پلیس و نیروهای امنیتی ایران هستند. لذا باید هویت افغانستان و مردمانی که مخالف سلطه آمریکا، وهابیت و سلفیت هستند را از این گروه‌ها جدا دانست.

وی گفت: 20 سال است این جریان‌ها توسط آمریکا، صهیونیست‌ها و عربستان در افغانستان سازماندهی شده‌اند، الان بلک واتر افغانستان و نیروی CIA داریم که چند هزار سرباز افغانستان در آن هستند و از CIA حقوق می‌گیرند و کارت هویت CIA دارند و از افغانستان خارج نشدند.

ظهره وند خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت این است که طالبان در این میان چه نقشی دارد؟ من به عنوان یک تحلیلگر از این مسئله ساده نمی‌گذرم. باید مراقب باشیم که نسبت شبکه سازی در ایران با مسئله توافق دوحه چیست؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر