کد خبر: 129770
A

تورم در ترکیه ۶۱.۱۴ درصد رسید

بر اساس آمارهای رسمی دولت ترکیه که روز دوشنبه منتشر شده، تورم این کشور در ماه مارس به ۶۱.۱۴ درصد در بازه یک ساله رسیده است. کاهش ارزش پول ملی ترکیه و افزایش قیمت انرژی به دلیل جنگ اوکراین نیز یکی از دلایل افزایش تورم ترکیه است.

تورم در ترکیه ۶۱.۱۴ درصد رسید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بر اساس آمارهای رسمی دولت ترکیه که روز دوشنبه منتشر شده، تورم این کشور در ماه مارس به ۶۱.۱۴ درصد در بازه یک ساله رسیده است. کاهش ارزش پول ملی ترکیه و افزایش قیمت انرژی به دلیل جنگ اوکراین نیز یکی از دلایل افزایش تورم ترکیه است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ماه فوریه، تورم در ترکیه ۵۴.۴ درصد بود که این رقم طی ماه بعد ۵.۴۶ واحد افزایش یافت.

این خبرگزاری اضافه می‌کند که تهاجم روسیه به اوکراین، دو شریک تجاری مهم ترکیه که در زمینه منابع انرژی (گاز و نفت) و غلات و همچنین صنعت گردشگری به شدت به این دو کشور وابسته است، هزینه های گزافی را برای ترکیه به همراه دارد.

ناظران همچنین سیاست بانک مرکزی ترکیه را که چندین ماه است نرخ بهره را کاهش داده، زیر سوال می‌برند. اقتصاددانان داخلی و خارجی همچنین اداره ملی آمار ترکیه را متهم می کنند که میزان افزایش قیمت‌ها را کمتر از واقعیت گزارش می‌دهد.

این اداره روز دوشنبه از افزایش بیش از ۹۹ درصدی قیمت‌ها از جمله حمل‌ونقل در یک سال، افزایش بیش از ۷۰ درصدی قیمت محصولات غذایی و افزایش ۶۹ درصدی قیمت کالاهای سرمایه‌ای خبر داد.

لیر ترکیه که در سال گذشته ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد، صبح روز دوشنبه به ۱۴.۷ لیر به ازای هر دلار آمریکا رسید. با این حال، بازار ارز در ترکیه از قبل افزایش تورم را پیش بینی کرده بود.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر