کد خبر: 130198
A

قیمت نان تغییر می کند؟/ جزئیاتی از طرح جدید یارانه نان

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: هر تصمیمی در مورد نحوه توزیع یارانه کالاهای اساسی به ویژه نان گرفته شود، از قبل اطلاع‌رسانی می‌شود و قرار نیست مطابق برخی رویه‌های قبلی، مردم را دچار شگفت‌زدگی کنیم.

قیمت نان تغییر می کند؟/ جزئیاتی از طرح جدید  یارانه نان

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا شاه‌میرزایی با بیان این که هر تصمیمی در مورد نحوه توزیع یارانه کالاهای اساسی گرفته شود، از قبل اطلاع‌رسانی می‌شود، افزود: به‌طور یقین اعداد و ارقام گفته شده، مانند ماهانه پنج هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر کذب و نادرست و در جهت تخریب طرح‌های دولت است و هیچ ابلاغی در مورد تغییر قیمت یا سهمیه‌ای شدن نان به نانوائی‌ها صادر نشده است.

وی با اعلام این‌که اتحادیه‌های نانوایان سراسر کشور، تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، بیان کرد: در زمینه توزیع آرد یارانه‌ای بین نانوایان که توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود، نیز تاکنون هیچ ابلاغی از طرف این وزارتخانه به فعالان زنجیره گندم و آرد نشده است.

معاون تجارت وخدمات وزارت صمت با اشاره به افزایش هزینه‌های نانوایان مانند نیروی انسانی، اجاره و انرژی و درخواست‌های مکرر آنان برای افزایش قیمت نان، اظهارکرد: براساس قانون بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی و طبق مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور به هیچ وجه اجازه افزایش قیمت نان را نداریم و تأکید تمام مقامات مسئول کشور این است که مجموع پرداختی از جیب مردم برای خرید نان مکفی، نباید افزایش یابد، ولی راهکارهایی طراحی شده است که ضمن حفظ قدرت خرید مردم، مشکلات نانوایان و فعالان زنجیره آرد و گندم نیز رفع شود که بتوانند عملکرد اقتصادی داشته باشند.

شاه‌میرزایی گفت: میزان یارانه پرداختی برای کالاهای اساسی از جمله گندم در قانون بودجه کشور مشخص است. آنچه مسلم است درصدی از گندم یارانه‌ای توزیع شده در کشور که از سوی دولت تأمین مالی می‌شود، به سفره مردم نمی­‌رسد و از طریق قاچاق یا روش‌های مختلف از سبد غذایی خانوارها خارج می‌­شود و منافع آن به جیب عده­‌ای خاص در داخل یا خارج کشور می‌رود. بنابراین اگر این میزان گندم به سبد غذایی مردم بازگردد، سرانه مصرف نان مردم می‌تواند افزایش یافته و یا اینکه این یارانه به مواد غذایی دیگر تعلق گیرد؛ لذا مردم هیچ ضرری نمی­‌کنند بلکه نفع می­‌برند.

شاه‌­میرزایی افزود: روش فعلی توزیع یارانه به نفع سودجویانی است که گندم و آرد ارزان قیمت را در طول مسیر می‌ربایند و اجازه نمی‌دهند به سفره مردم برسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن بیان اشکالات روش­‌های بازتوزیع یارانه در دولت­‌های پیشین تصریح کرد: مشکل روش­‌های قبلی، کاهش ارزش سالانه یارانه پرداختی و جا ماندن یارانه­‌ها از تورم بوده است؛ در حالی که در روش جدیدی که ماه‌­هاست توسط دستگاه‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌­های اقتصاد، رفاه، صنعت، کشاورزی و بانک مرکزی در حال طراحی است، تأکید بر حفظ قدرت خرید مردم در سال‌های آتی است.

شاه‌میرزایی با بیان ایرادات توزیع یارانه نقدی به مردم گفت: در روش جدید، یارانه همچنان به زنجیره تولید داده  می‌شود، ولی تا زمانی که مصرف­ کنندگان نهایی که خانوارها هستند، اقدام به خرید از آخرین حلقه یعنی فروشگاه‌ ها نکنند، این یارانه تخصیص داده نمی ­شود. بنابراین مردم بر توزیع یارانه­ ها نظارت دارند و از رانت­ خواری جلوگیری می ­شود.

وی با بیان این‌که این طرح به هیچ وجه به معنای کوپنی کردن کالاها حتی به صورت کوپن الکترونیکی نیست، افزود: کوپن یا کالابرگ به معنی توزیع بسته‌های کالایی معین در تعداد فروشگاه محدود است؛ بنابراین نه از نظر کیفیت کالا امکان رقابت وجود دارد و نه از نظر دسترسی مردم سهولت ایجاد می‌شود و مردم خاطرات صف‌های طولانی دولت‌های قبل برای دریافت بسته معیشتی را فراموش نکرده‌اند.

شاه‌میرزایی  افزود: عباراتی نظیر کوپنی شدن، سهمیه‌بندی، کارت نان و امثال آن، عبارات درستی نیستند و معمولاً برای تخریب یک طرح از این عناوین استفاده می­‌کنند.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با تأکید بر این‌که رعایت کرامت و حق انتخاب مردم در زمان خرید لازم است، گفت: بدون آن‌که هیچ کارت جدیدی لازم باشد و با استفاده از تمام کارت‌های بانکی موجود، می‌توان در زمان خرید مصرف‌کننده، یارانه را تخصیص داد و تمام فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالای اساسی از جمله نانوایی‌ها به این سامانه متصل شوند؛ بنابراین به‌طور یقین به صف‌های نان افزوده نخواهد شد و تنها نانوایی‌هایی که نان مرغوب‌تری تولید می‌کنند، همانند شرایط فعلی ممکن است صف داشته باشند و مردم آزاد هستند از هرجا خرید کنند.

شاه میرزایی ضمن تأکید بر این‌که پایلوت طرح در هر استانی که قرار شد آغاز شود، اطلاع‌رسانی کافی خواهد شد، گفت: این طرح هم‌زمان به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است، زیرا در شرایط فعلی، تولیدکنندگان زنجیره آرد و نان با سرکوب قیمت دچار ضرر و زیان هستند و مصرف‌کنندگان نیز بخش قابل توجهی از یارانه توزیع شده را از دست می‌دهند.

وی اضافه کرد: از مردم و اصناف درخواست می‌کنیم که فقط از منابع خبری رسمی اخبار این طرح را دریافت کنند و در زمانی که اطلاع‌رسانی آغاز شود، خواهند پذیرفت که ظرافت‌های کافی در این طرح دیده شده و با طرح‌های سابق و ادعاهای رسانه‌های مغرض، بسیار متفاوت است.

منبع: پارسینه

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر