کد خبر: 130218
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۵۸؛

بازگشت نورالدین کیانوری دبیرکل حزب توده به ایران

صفحات اول دو روزنامه آیندگان و کیهان روز ۲۵ فروردین ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید که خبر یک آنها عزیمت آیت الله طالقانی به نقطه نامعلومی از کشور و بسته شدن تمام دفاتر مراجعات مردمی وی در اعتراض به دستگیری خودسرانه دو تن از فرزندان وی و سپس آزادی آنها اختصاص دارد. آیندگان بیانیه سازمان مجاهدین خلق درباره این رخداد را تیتر یک خود کرده اما کیهان از قول سرپرست کمیته های انقلاب نوشته؛ دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی توسط افراد خاصی صورت گرفته است که ارتباطی با کمیته ها ندارند. دکتر مفتح نیز گفته است؛ مبارزات آیت الله طالقانی ادامه خواهد یافت.

بازگشت نورالدین کیانوری دبیرکل حزب توده به ایران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحات اول دو روزنامه آیندگان و کیهان روز ۲۵ فروردین ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید که خبر یک آنها عزیمت آیت الله طالقانی به نقطه نامعلومی از کشور و بسته شدن تمام دفاتر مراجعات مردمی وی در اعتراض به دستگیری خودسرانه دو تن از فرزندان وی و سپس آزادی آنها اختصاص دارد. آیندگان بیانیه سازمان مجاهدین خلق درباره این رخداد را تیتر یک خود کرده اما کیهان از قول سرپرست کمیته های انقلاب نوشته؛ دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی توسط افراد خاصی صورت گرفته است که ارتباطی با کمیته ها ندارند. دکتر مفتح نیز گفته است؛ مبارزات آیت الله طالقانی ادامه خواهد یافت. 

IMG_20220414_074207_308

اما خبر مهم دیگر این روزنامه ها به بازگشت نورالدین کیانوری دبیرکل حزب توده ایران به کشور پس از چندین سال تبعید اختصاص دارد که متن کامل آنرا با هم مرور می کنیم.

در اعلامیه دبیرخانه کمیته مرکزی حزب توده که انتشار یافته ضمن اعلام این خبر آمد: «کیانوری پس از سی سال فعالیت مخفی و گذراندن زندان و مهاجرت در دوران رژیم سرنگون‌شده، اینک فعالیت خود را در شرایط پیروزی انقلاب ضد امپریالیستی و دموکراتیک مردم ایران در کشور آغاز می‌کند.»

IMG_20220414_074204_451

دفتر کمیته مرکزی حزب توده ایران  بیوگرافی کیانوری را به این شرح در اختیار روزنامه ها گذاشت: 

دکتر کیانوری که ۶۴ سال دارد دارای درجه دکتر مهندس معماری از آلمان است و از سال ۱۳۲۰ عضو حزب توده ایران بوده است. وی در سال ۱۳۲۳ در اولین کنگره این حزب به سمت عضو تفتیش کل انتخاب شد و دو سال بعد به عضویت هیات اجرائیه موقت حزب توده ایران درآمد. او سپس در سال ۱۳۲۷ به عضویت کمیته مرکزی و هیات اجرائیه این حزب انتخاب شد، تا این‌که چند ماه بعد از آن دستگیر و به ده سال زندان محکوم گردید. وی در سال ۱۳۲۸ به همراه نه تن از یارانش از جمله خسرو روزبه از زندان قصر فرار کرد. کیانوری تا سال ۱۳۲۴ به فعالیت مخفی در کشور پرداخت و در همین سال مجبور به ترک کشور گردید. دکتر کیانوری در سال گذشته به سمت دبیر اول حزب توده ایران انتخاب شد.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر