کد خبر: 130318
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۷ فروددین ۱۳۵۸؛

استعفای اولین وزیر خارجه پس از انقلاب

مطالب روزنامه های ۴۳ سال قبل امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۵۸ را بخوانید

استعفای اولین وزیر خارجه پس از انقلاب

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ خبر داغ روزنامه های ۴۳ سال قبل امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۵۸ فقط یک چیز است؛ دکتر کریم سنجابی استعفا کرد. در حالیکه هنوز غائله دستگیری فرزندان آیت الله طالقانی فروکش نکرده و راهپیمایی و تظاهرات پشتیبانی از وی ادامه دارد، خبری محافل سیاسی را در شوک فرو برد و آن استعفای اولین وزیر خارجه دولت انقلابی ایران است‌. خبرهای هر روزه تیرباران افراد وابسته به رژیم سابق هم جای ثابت خود را در صفحه یک جراید دارد اما اعلام حمایت دکتر نورالدین کیانوری دبیرکل حزب توده ایران از این اعدامها و دادگاه های انقلاب اسلامی در اولین کنفرانس خبری پس از ورود به کشور در نوع خود جالب بود، باهم به سوژه دیدبان تاریخ امروزمان می پردازیم.

دکتر کریم‌سنجابی وزیر امور خارجه دولت موقت انقلاب اسلامی ایران پس از ۶۰ روز که به این مقام برگزیده شده بود دیروز استعفا کرد. در استعفانامه ای که دکتر سنجابی تسلیم‌ مهندس بازرگان نخست وزیر نمود، یادآودری شد که اوضاع و احوال کنونی پیشرفت امور میسر نیست و با توجه به مسئولیت مشترک وزیران در کلیه امور، ادامه  خدمت برای وی غیرمقدور است. دکتر کریم سنجابی در اواخر اسفند ماه گذشته نیز تصمیم داشت از سمت خود استعفا کند اما نخست وزیر استعفای او را نپذیرفت. وی در آن تاریخ به مدت سه روز در وزارتخانه حضور نیافت. 

IMG_20220416_072351_590

متن کامل استعفانامه دکتر کریم سنجابی بدین شرح است؛

 جناب آقای مهندس بازرگان نخست‌وزیر؛

نظر به اینکه در اوضاع و احوال کنونی پیشرفت امور میسر نیست و با توجه به مسئولیت مشترک وزیران در کلیه امور کشور ادامه خدمت برای اینجانب غیرمقدور است. لذا بدین وسیله استعفای خود را اعلام می‌دارم. 

ارادتمند دکتر کریم سنجابی

IMG_20220416_072355_784

شایعه استعفای دکتر کریم سنجابی دیروز مجددا با غیبت وی در وزارتخارجه بر سر زبانها افتاد و عدم حضور او در ضیافتی که عصر دیروز به مناسبت انتخاب نخستین سفرای دولت جمهوری اسلامی در دانشگاه تهران برپا شد به این شایعه قوت بیشتری داد. زیرا قبلا گفته شده بود که وزیر خارجه در این ضیافت شرکت می کند. 

 

در تماسی که صبح امروز گرفته شد پذیرش استعفای سنجابی از سوی نخست وزیر مورد تایید قرار گرفته است. در حال حاضر نیز اداره امور وزارت خارجه را دکتر سلامتیان معاون سیاسی این وزارتخانه بر عهده دارد. 

جبهه ملی ایران پس از استعفای دبیرکل این حزب از سمت وزارت خارجه، در بیانیه ای از همه خبرنگاران جراید و خبرگزاریها خواست در ساعت ۵ بعدازظهر روز سه شنبه ۲۸ فروردین در محل تشکیلات مرکزی جبهه ملی ایران حضور بهم برسانند.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر