کد خبر: 130729
A

دفاع معاونت امور زنان و امور خانواده ریاست جمهوری از " کودک همسری"

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درباره حواشی ایجاد شده نسبت به سخنانش در دیدار اخیر خود با دختران دانش آموز روزه اولی مبنی بر اینکه "از الان برای تشکیل خانواده برنامه ریزی کنید"، را تایید کرد و نسبت به وعده همراهی تشکل های حوزه زنان در اجرای دیدگاه های معاونت امور زنان و خانواده ابراز امیدواری کرد

دفاع معاونت امور زنان و امور خانواده ریاست جمهوری از " کودک همسری"

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درباره حواشی ایجاد شده نسبت به سخنانش در دیدار اخیر خود با دختران دانش آموز روزه اولی مبنی بر اینکه "از الان برای تشکیل خانواده برنامه ریزی کنید"، را تایید کرد و نسبت به وعده همراهی تشکل های حوزه زنان در اجرای دیدگاه های معاونت امور زنان و خانواده ابراز امیدواری کرد

انسیه خزعلی که شب گذشته در برنامه‌ای تلویزیونی به منظور ارائه گزارش عملکرد معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم طی ۲۰۰ روز گذشته حاضر شده بود، از اعلام حمایت تشکل های خیریه زندانیان حوزه زندانیان جرائم غیر عمد برای معرفی دختران جوان در جهت گسترش ازدواج خبر دادو درباره حواشی ایجاد شده نسبت به سخنانش در دیدار اخیر خود با دختران دانش آموز روزه اولی مبنی بر اینکه " از الان برای تشکیل خانواده برنامه ریزی کنید "، اظهار کرد: این نیست که اگر بخواهیم حرکتی انجام دهیم بگذارند آرام برویم. اگر قطاری حرکت می‌کند باید منتظر سنگ‌ها باشد و اگر می‌خواهیم تحولی ایجاد کنیم باید بدانیم این ریل گذاری و تحول هزینه دارد وهزینه‌هایش را بپذیریم. تعبیر آقای رئیس جمهوری این بود که زنان و خانواده مورد هجوم دشمن هستند و این حقیقتی است که دشمن برای اینکه نگذارد این حرکت پا گیرد و به جهان معرفی شود، سرمایه گذاری می‌کند.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع)، ادامه داد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند که اگر حرفی بزنم می‌گویند حرص بر دنیا دارد و اگر حرفی نزنم می‌گویند ترسیده است. اکنون نیز هرچه ما انجام دهیم چیزی از آن در می‌آورند. در این سخنان تحریف، تهمت و تقطیع وجود دارد و از داخل و خارج به شدت تلاش می‌کنند اقدامات این دولت را تحریف و تقطیع کنند.

شغل مادری چیز کمی نیست

خزعلی تصریح کرد: دختران روزه اولی گفتند ما می‌خواهیم "سلیمانی" باشیم، ما به این دختران گفتیم شما هم می‌توانید "سلیمانی" باشید و هم پرورش دهنده "سلیمانی" باشید و باید در افق دور تمام جنبه ها و ابعاد وجودی خود را ببینید. تاکید کردیم جنبه های فردی خود را ببینید که این جنبه‌های فردی باید رشد کنند تا یک فرد به آن قله کمال خود برسد. تاکید کردیم جنبه های فردی و خانوادگی و اجتماعی خود را ببینید و بهره مند شوید. همچنین باید در جامعه و خانواده به مزیت نسبی که دختران دارند و عنایتی که خدا به دختران کرده است تاکید شود. شغل مادری چیز کمی نیست، مادری با تولید مثل متفاوت است. مادری یک مقام مقدس است که می‌تواند تاثیر گذار باشد.

تدوین لایحه برای مادران و کودکان فاقد هویت
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در بخش دیگر سخنان خود با دادن این خبر که این معاونت در حال تدوین لایحه‌ای برای کودکان فاقد هویت است، گفت: در حال تدوین لایحه و ارائه آن به هیات دولت برای بچه ها و مادران بدون هویت هستیم. در استان‌های مختلف نظیر سیستان و بلوچستان، قم، یزد و خراسان با این امر مواجه هستیم. برخی از این مادران و کودکان از کشور همسایه و برخی ایرانی ‌اما اسناد هویتی ندارند و همین امر موجب شده نتوانند از آموزش و بهداشت مناسب برخوردار شوند.

‌وی با بیان اینکه بخشی از امورات این مادران و کودکان بی هویت از طریق کمک‌های خیرین می‌گذرد، افزود: این لایحه در مراحل نهایی تدوین است و پس از آماده شدن آن را به هیات دولت ارائه می‌کنیم. این لایحه به گونه‌ای تدوین شده است که بتوانیم برای این مادران و کودکان راهکاری ارائه دهیم که اگر شناسنامه هم دریافت نکردند به گونه‌ای شناسایی شوند و به آنها کد داده شود و تحت پوشش قرار گیرند. این کار بین دستگاهی است و طبیعتا پس از اینکه این لایحه به دولت رود دستگاهای مختلف باید درباره آن نظر دهند.

عدالت جنسیتی را چطور معنا می کنیم؟
خزعلی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اقدامات این معاونت در راستای "عدالت جنستی"، توضیح داد: عدالت را چطور معنی می‌کنیم؟. آیا عدالت را تساوی می‌دانیم؟، آیا عدالت را انصاف می‌دانیم؟، یا عدالت را تناسب می‌دانیم؟، همه اینها می‌تواند معنی شود. من معتقدام هر کدام از این معانی می‌تواند جای خود را داشته باشد و معنی شود. برخی جاها وقتی شرایط مساوی است عدالت واقعا "تساوی" است. جاهایی عدالت باید به "انصاف" معنی شود چراکه شرایطی را در طرف مقابل می‌بینم که انصاف حکم می‌کند متفاوت عمل کنیم یا متناسب با شرایط فیزیولوژی، کاری و موقعیتی که در آن قرار گرفته باید حکم کنیم و عدالت را باید با این سه وجه ببینم.

غربی ها تنها تساوی زن و مرد را می بینند
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با بیان اینکه مشکلی که در نگاه لیبرالی و غربی وجود دارد این است که تنها تساوی زن مرد و وجه کمی را می‌بینند و به مسائل کیفی و ویژگی های منطقه، آداب و رسوم، اعتقادات و شرایط خاص توجه نمی‌کنند، درباره شاخص‌های عدالت جنسیتی مصوب دولت قبل نیز افزود: این شاخص‌ها در ۸ محور اصلی، ۲۵ مولفه و ۱۷۷ شاخص که زیر شاخه‌های این ۱۷۷ شاخص تا ۵۰۰ تا هم میرسد، تدوین شده است. عمدتا این شاخص‌ها کمی هستند و همین کمی بودن باعث می‌شود در تحلیل بِلنگند. به دلیل اینکه بسیاری از موارد به گونه ای تنظیم شده که گزارش گیری از این شاخص ها سخت است. خیلی از دستگاه ها همکاری لازم را ندارند و خیلی ها می‌گویند برای این شاخص‌ها ما نیاز به بودجه و اعتبار داریم.

وی ادامه داد: نهایتا مجموعا تمام دستگاه ها ۶۰ درصد گزارش این شاخص ها را به ما داده اند اما تحلیل درستی نمی‌توان روی آن گذاست. تعداد فارغ التحصیلان و تعداد بیکاران و ... (آمارهای مربوط به این شاخص‌ها) باید با شرایط و با موقعیت و با انصاف سنجیده شوند. اینکه فقط آمار را کنار هم بگذاریم و بگوییم برابری وجود دارد یا خیر قابل تحلیل است؟. برابری با عدالت جنسیتی فرق می‌کند.

تدوین لایحه‌ای در خصوص اختیارات حاضن
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری همچنین این خبر را هم داد که شورای فقهی حقوقی این معاونت در صدد تدوین و تصویب لایحه‌ای درباره بحث اختیارات حاضن است.

به گفته خزعلی، آسیب زدایی در بخش‌های مختلف و در استان ها از جمله آسیب اعتیاد، فرار از منزل، خودکشی و زنان زندانی مورد توجه این معاونت است.

طرحی برای "تکفل فرهنگی" آسیب دیدگان
وی درباره زندانیان زن نیز تاکید کرد: قاچاق و اعتیاد برخی از این زندانیان را گرفتار کرده و البته تعداد زندانیان زن بسیار کم است اما همین مقدار هم برای ما زیاد است و باید به‌صورت جدی پیگیری شود. در صدد هستیم زمینه آزادی زندانیان غیر عمد را با کمک خیرین فراهم کنیم. در این زمینه برای پشتیبانی خانواده ها و زندانیان زن آسیب دیده با کمک خود زنان و با همکاری بانوان خیر طرح "زنان برای زنان" را داریم که بحث آن فقط مسائل اقتصادی و مالی نیست. بلکه طی آن، زنان برای "تکفل فرهنگی" گرفتن این زندانیان و خانواده‌هایشان اعلام آمادگی می‌کنند تا از اینها آسیب زدایی شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری همچنین به "طلاق" به عنوان یک "مساله جدی" نیز اشاره کرد و با بیان اینکه آمار طلاق به شدت بالا رفته است، این را هم گفت که این معاونت وظیفه دارد برای انس خانواده ها و مشاوره های قبل،حین و پس از ازدواج تلاش کند.

خزعلی همچنین در بخش دیگر سخنان خود درباره توجه سند تحول به موضوع زن و خانواده، ادامه داد: سند تحول در حوزه زنان و خانواده نگاه تحول گرایانه دارد. در این سند، زنان پیشرو و پیشران هستند به جای اینکه حمایت پذیر باشند. این سند زمینه نشان دادن توانمندی زنان را فراهم می‌کند تا این امکان برای زنان فراهم شود که هویت اسلامی ایرانی و الگوی سوم زن را به جامعه ارائه دهند و بحث‌های خوبی برای جمعیت و خانواده و به طور خاص زنان دارد. بانوان را به عنوان کسانی که می‌توانند حرکت ساز و تحول آفرین باشند مطرح کرده است و به الگو بودن آنها برای جهان اشاره کرده است.

ارائه طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به مجلس؛ به زودی
وی با اشاره به بند "ت" ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، ادامه داد: مطابق این بند باید برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار توسط معاونت تهیه و به تصویب مجلس رسیده و اجرایی می‌شد که به علل مختلف در سال‌های گذشته به تعویق افتاد و تا آخر دولت قبل نیز به تصویب مجلس نرسیده و اجرایی نشده است. برای رفع نقص های این برنامه جامع، طرحی شروع شده که اواخر کار خود را طی می‌کند و می‌توانیم به زودی آن را به مجلس ببریم. در این طرح توانمندسازی در جنبه های مختلف و نه فقط جنبه شغلی در نظر گرفته شده است. برخی از این زنان سرپرست خانوار در جنبه های حقوقی و فرهنگی و اجتماعی و می‌توانند خودشان حلقه های میانی باشند و کمک کننده زنان دیگر باشند تا این توانمندی را به دست آورند. برخی از این زنان کارآفرین اند و از آنها برای پشتیبانی زنان دیگر کمک می‌گیریم چراکه این کار باید به صورت شبکه‌ای انجام گیرد.

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، این معاونت در حوزه کارآفرینی، کسب و کارهای پایدار خانواده محور را راه اندازی کرده است که وارد مرحله اجرای شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر