کد خبر: 130944
A

القاصی‌مهر: عملکرد دادسرای عمومی و انقلاب تهران همچنان مثل گذشته مثبت است

رئیس کل دادگستری استان تهران به مسئولان قضایی استان تهران ماموریت داد تا در اسرع وقت نسبت به احصاء شعبی که میزان پرونده‌های مختومه شده در آن‌ها کم‌تر از حد متعارف است، اقدام کنند.

القاصی‌مهر: عملکرد دادسرای عمومی و انقلاب تهران همچنان مثل گذشته مثبت است

به گزارش دیده بان ایران؛ نشست کارگروه اجرایی "برنامه تحول و تعالی"  با حضور علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در سالن کنفرانس حوزه ریاست دادگستری استان برگزار شد.

عملکرد دادسرای عمومی و انقلاب تهران همچنان مانند روال گذشته مثبت است

القاصی در این نشست ضمن گرامی‌داشت لیالی قدر و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات حاضرین در ماه مبارک رمضان عملکرد حوزه‌ها و واحدهای قضایی گوناگون استان تهران را یک به یک مورد بررسی قرار داد و با بیان این‌که «عملکرد دادسرای عمومی و انقلاب تهران همچنان مانند روال گذشته مثبت است»، اظهار کرد: برخی از شعب تجدیدنظر نیز عملکرد قابل توجهی داشته‌اند و عملکرد دادگاه‌ها و دادسراهای دو شهرستان لواسانات و شهریار نیز مثبت بوده است.

ماموریت القاصی به مسئولان قضایی استان تهران برای احصاء شعب قضایی با کم‌ترین میزان مختومه

رئیس کل دادگستری استان تهران به مسئولان قضایی استان تهران ماموریت داد تا در اسرع وقت نسبت به احصاء شعبی که میزان پرونده‌های مختومه شده در آن‌ها کم‌تر از حد متعارف است، اقدام کنند و ضمن بررسی دلایل این امر، توضیحات لازم از قضات مربوطه اخذ شود.

ضرورت برگزاری جلسات توجیهی با مسئولان شعب قضایی

وی همچنین از روسای حوزه‌ها و مجتمع‌های قضایی خواست تا با یکایک شعب قضایی حوزه تحت مدیریت خود، جلسات توجیهی داشته باشند و در این جلسات ضمن بررسی گزارش عملکرد هر یک از قضات، حساسیت‌ها و سیاست‌های مجموعه قضایی استان تهران نیز، یادآوری شود.

القاصی در این خصوص گفت: ضرورت دارد تا عملکرد مجموعه تحت مدیریت هر یک از مسئولان قضایی  به‌طور مرتب و مستمر با حضور همکاران ارائه شود و در جهت بهبود آن تلاش صورت گیرد.

در دستگاه قضایی هیچ چیز از نگاه مردم پنهان نیست

القاصی «عملکرد»، «اقدامات»، «تصمیمات» و «رفتار» کارکنان قضایی و اداری را دارای نمود عینی در نزد جامعه، اصحاب پرونده و مراجعان دانست و در عین حال اظهار کرد: در دستگاه قضایی هیچ چیز از نگاه مردم پنهان نیست و واقعیت امر این است که مجموع اقدامات و عملکرد کارکنان قضایی و اداری به‌صورت آشکار از سوی مردم رصد می‌شود و مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

وی با برشمردن برخی از محسنات ملاقات های مردمی گفت: استماع مشکلات مردم در این ملاقات ها و ملاحظه مستندات ارایه شده به نحوی نظارت و اطلاع یابی از نحوه عملکرد و برخوردهای صورت گرفته با مراجعین در مجتمع ها و حوزه های قضایی می باشد و موجب می شود هر یک از مراجعین دستگاه قضایی، ناظری بر عملکرد های واقعی در صف نیز باشند.

ضرورت «توسعه نظارت‌ها» برای جلوگیری از شکل‌گیری «روابط ناسالم»

رئیس کل دادگستری استان تهران در کنار «نظارت مردمی» مقوله «نظارت درون دستگاهی» را نیز مورد اشاره قرار داد و در عین حال بر ضرورت «توسعه نظارت‌ها» برای جلوگیری از شکل‌گیری «روابط ناسالم» تاکید کرد و گفت: یک پرونده قضایی که دارای دو طرف است، در اصل دارای دو بال برای نظارت بر عملکرد همکاران است و از این حیث حتی کوچک‌ترین کج‌روی می‌تواند به مجموعه دستگاه قضایی آسیب جدی وارد کند و از این جهت مدیریت در قبال کج‌روی تمامی همکاران مسئول است.

«مردمی بودن قوه قضاییه» برابر با «احصاء آسیب‌ها از زبان مردم» است

وی در ادامه اهمیت مقوله «پیشگیری از وقوع جرم» را مورد اشاره قرار داد و در عین حال مقوله «مردمی بودن قوه قضاییه» را برابر با «احصاء آسیب‌ها از زبان مردم» عنوان کرد و گفت: مدیران و مسئولان واحدهای قضایی با توجه به اینکه در مرکز میدان خدمت به مراجعان قرار دارند، لذا بیش از سایرین از آسیب‌ها و مشکلات احتمالی آگاهی دارند و بسیاری از این آسیب‌ها و مشکلات، زمانی احصاء می‌شود که سخن مراجعان مورد استماع قرار گیرد؛

وی گفت: در این زمینه، از مدیران و مسئولان واحدهای قضایی خواسته می‌شود تا درب اتاق خود را در تمامی روزهای هفته برای استماع گزارشات مراجعان در خصوص آسیب‌های احتمالی در مجموعه بگشایند و نسبت به ارایه گزارش دیدارهای صورت گرفته اهتمام داشته باشند، چرا که توجه و پیگیری گزارشات مردمی در این حوزه از بسیاری از جرایم و تخلفات پیشگیری خواهد کرد.

برنامه عملیاتی ۱۴۰۱ قوه قضاییه باید مبنای حرکت و هدف‌گذاری در مجموعه قضایی استان تهران باشد

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه عملیاتی ۱۴۰۱ قوه قضاییه بر اینکه برنامه مذکور باید مبنای حرکت و هدف‌گذاری در مجموعه قضایی استان تهران باشد، تاکید کرد و گفت: قرار گرفتن در متن برنامه سبب تحلیل دقیق‌تر و ارائه نظرات بهتر خواهد شد و لازمه این امر، ورود میدانی و مصداقی به مفاهیم، کلیدواژه‌ها و شاخص‌های تعیین شده در این برنامه است.

دادستان تهران: شخص مدیر باید به‌صورت میدانی بر بخش‌های زیرمجموعه خود نظارت داشته باشد

علی صالحی، دادستان تهران نیز در این نشست با تاکید بر اینکه نظارت «میدانی» و «عملیاتی» می‌تواند بسیار موثر واقع شود، گفت: نباید در اتاق مدیریت نشست و کار را به دیگران محول کرد؛ بلکه شخص مدیر باید به‌صورت میدانی بر بخش‌های زیرمجموعه خود نظارت داشته باشد.

دادستان تهران به بازدیدهای نظارتی خود از نواحی گوناگون نیز اشاره کرد و در عین حال امکان احصاء بسیاری از گلوگاه‌های بروز اطاله دادرسی را در گروء انجام بازدیدهای نظارتی از سوی مدیران مجموعه قضایی دانست.

جمع‌آوری آمار به انتهای ماه سپرده نشود

عبادالله میرزایی مطلق معاون قضایی رئیس کل در امور زندان‌ها نیز در این نشست با بیان اینکه یک مدیر حوزه قضایی باید مستمرا از شعب سرکشی کند، گفت: مدیریت باید در یک واحد قضایی به‌گونه‌ای عمل کند که جمع‌آوری آمار به انتهای ماه سپرده نشود و طی ماه مستمرا وضعیت را مورد رصد و پیگیری قرار دهد؛ در این صورت، نتیجه کار قطعا موثرتر خواهد بود.

ضرورت پذیرش مراجعان از سوی مدیران و مسئولان واحدهای قضایی

علی اصغر حیدرنژاد، معاون نظارت و بازرسی دادگستری استان تهران نیز با تاکید بر ضرورت پذیرش مراجعان از سوی مدیران و مسئولان واحدهای قضایی گفت: اگر درب اتاق مدیر یک مجموعه باز باشد، هم نظارت آن مدیر مثمر ثمر واقع خواهد شد و هم آن مدیر می‌تواند مسائل را به‌درستی به مسئولان ارشد خود منتقل کند.

لزوم پاسخ‌گویی به‌موقع مکاتبات از سوی مدیران و مسئولان مجموعه قضایی استان تهران

جعفر داراب‌خانی، رئیس حوزه ریاست دادگستری کل استان تهران نیز در این نشست بر ضرورت پاسخ‌گویی به‌موقع مکاتبات از سوی مدیران و مسئولان مجموعه قضایی استان تهران تاکید کرد و گفت:  در خصوص پرونده‌های مهم و کثیرالشاکی دستورالعملی در حال تدوین است که ارایه سریعتر نظرات حوزه های قضایی در خصوص این پیش‌نویس می تواند موجب جامعیت و  بررسی‌های همه‌جانبه آن برای اجرا پس از ابلاغ شود.

رئیس حوزه ریاست دادگستری کل استان تهران همچنین از همکاران خود در مجموعه قضایی استان  خواست تا نظرات خود را پیرامون فرایندها و مقررات آسیب‌زا ارائه کنند تا اقدامات لازم جهت اصلاح مورد پیگیری قرار گیرد.

وی همچنین بر لزوم تهیه دفترچه‌ای شامل پرونده‌های معوق و مسن موجود در هر واحد قضایی به‌عنوان یکی از مطالبات ریاست کل دادگستری استان تهران تاکید کرد و گفت: لازم است اثربخشی پیگیری‌های انجام شده در خصوص هر پرونده در این دفترچه ذکر شود.

داراب رحمتی، سرپرست معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی دادگستری استان تهران نیز در این نشست گزارشی از پروژه‌های در حال احداث دادگستری کل استان تهران در قسمت‌های مختلف و اقدامات صورت گرفته در حوزه های مالی، عمرانی و پشتیبانی در سطح استان ارائه کرد.

محسن مقدس، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری استان تهران نیز در ادامه گزارشی از اقدامات انجام شده به‌منظور عملیاتی‌سازی برنامه عملیاتی ۱۴۰۱ قوه قضاییه را ارائه کرد و در ادامه هر یک از حاضرین به فراخور موضوع به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر