کد خبر: 131138
A

پولتیکو: مذاکرات احیای برجام به بن بست کامل خورده است

یک مقام آمریکایی به پولیتیکو گفت: موضع ایالات متحده این بوده است که تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، واشنگتن، سپاه را از لیست تروریسم که خود فراتر از برجام است، حذف نخواهد کرد. به گفته ی این مقام آمریکایی، دولت بایدن در داخل با مقاومت سیاسی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مواجه است تا سپاه را از لیست حذف نکند.به دلیل همه این عوامل، «دولت بایدن در این مرحله بسیار بعید است که سپاه را در چارچوب مذاکرات برجام از لیست حذف کند».

پولتیکو: مذاکرات احیای برجام به بن بست کامل خورده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  پولتیکو نوشت: مذاکرات برای احیای برجام به بن بست کامل خورده است. با وجود داشتن یک توافق تقریباً 27 صفحه‌ای تقریباً آماده اجرا، دیپلمات‌ها هنوز بر سر یک نقطه اختلاف نهایی بین ایالات متحده و ایران معطل هستند: حذف سپاه از لیست تروریسم وزارت خارجه.

ایالات متحده، سپاه را در سال 2019 در فهرست "سازمان تروریستی خارجی" خود قرار داد که بخشی از کمپین "فشار حداکثری" رئیس جمهور دونالد ترامپ پس از خروج از توافق هسته ای بود.

اکنون این موضوع به مراحل نهایی مذاکرات طولانی مدت برای احیای توافق هسته ای در دوره ریاست جمهوری جو بایدن کشیده شده است. موضوع از چنان حساسیت سیاسی در واشنگتن و تهران برخوردار است که مصالحه غیرممکن بوده و اکنون بیش از پیش غیر واقعی به نظر می رسد.

یک مقام آمریکایی به پولیتیکو گفت: موضع ایالات متحده این بوده است که تا زمانی که ایران با برداشتن گام‌های خاصی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی فراتر از برجام موافقت نکند، واشنگتن، سپاه را از لیست تروریسم که خود فراتر از برجام است، حذف نخواهد کرد.

این مقام افزود: «و این موضع تغییر نمی کند، به ویژه با توجه به تهدیدهای مداوم علیه [آمریکایی ها]».

به گفته ی این مقام آمریکایی، دولت بایدن در داخل با مقاومت سیاسی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه مواجه است تا سپاه را از لیست حذف نکند.به دلیل همه این عوامل، «دولت بایدن در این مرحله بسیار بعید است که سپاه را در چارچوب مذاکرات برجام از لیست حذف کند».

بن‌بست، احیای توافق هسته‌ای ایران را که تنها چند ماه پیش قریب‌الوقوع تلقی می‌شد، به چشم‌اندازی دور تبدیل کرده است. 

واشنگتن در ابتدا پیشنهاد کرد سپاه پاسداران را از فهرست خارج کند در ازای اینکه ایران متعهد شود از هدف قرار دادن آمریکایی‌ها در منطقه خودداری کند و از انتقام‌جویی علیه مقامات سابق آمریکایی که مسئول تصمیم‌هایی مانند ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس تلقی می‌شوند، اجتناب کند.

انریکه مورا، مسئول اتحادیه اروپا که مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران را هماهنگ می کند، در هفت هفته گذشته پیشنهادات بین دو طرف را بدون نتیجه منتقل کرده است و حتی در ماه گذشته در تلاش برای دستیابی به یک توافق بین تهران و واشنگتن، به این دو کشور سفر کرد.

با این حال، مذاکرات کاملا متوقف شده است.

در حالی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک تماس تلفنی اخیر درباره احتمال دیداری دیگر گفت‌وگو کرده‌اند، هیچ جلسه ای برگزار نشده است.

یک مقام ارشد غربی گفت: می‌توانم به شما بگویم افرادی که سرمایه‌گذاری زیادی در این مذاکره کردند، کلافه شده‌اند، زیرا یک توافق بسیار خوب که به نفع همه طرف‌ها است و همچنین معماری منع اشاعه، منوط به مسائل دوجانبه شده است.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر