کد خبر: 131385
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۰۶

نظامنامه انتخاب کدخدایان در ۹۵ سال قبل به چه صورت بود؟

صفحات اول و دوم شماره ۲۰۵ از اولین سال انتشار روزنامه اطلاعات در عصر روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۰۶ برابر با ۲ ذیقعده ۱۳۴۵ را مشاهده می کنید. در یکی از ستونهای صفحه اول این جریده در کنار اخبار تلگرافهای خارجه و اخبار داخله، به خبر نظامنامه انتخاب کدخدایان و وظایف آنها بر می خوریم که در گزارش دیدبان تاریخ بدان می پردازیم؛

 نظامنامه انتخاب کدخدایان در ۹۵ سال قبل به چه صورت بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحات اول و دوم شماره ۲۰۵ از اولین سال انتشار روزنامه اطلاعات در عصر روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۰۶ برابر با ۲ ذیقعده ۱۳۴۵ را مشاهده می کنید. در یکی از ستونهای صفحه اول این جریده در کنار اخبار تلگرافهای خارجه و اخبار داخله، به خبر نظامنامه انتخاب کدخدایان و وظایف آنها بر می خوریم که در گزارش دیدبان تاریخ بدان می پردازیم؛

IMG_20220503_131625_679

نظام‌نامه انتخاب کدخدایان و وظایف آن‌ها در ۹۴ سال پیش؛

نظر به مندرجات قانون تشکیل ایالات و ولایات مصوبه ۴ ذی‌قعده ۱۳۲۵ - آذر ۱۲۸۶ - و نظر به مندرجات قانون سجل‌احول مصوبه مجلس مقدس شورای ملی مورخه ۱۴ خرداد ۱۳۰۴ شمسی و بالاخره نظر به مندرجات نظام‌نامه خدمت نظام اجباری، مصوبه هیأت وزرای عظام مورخه ۷ آبان شمسی ۱۳۰۵ نظام‌نامه انتخاب کدخدایان و وظایف آن‌ها مشتمل بر ۴ فصل و ۲۲ ماده تصویب و مسئولیت اجرای آن به عهده حکام است که در تحت نظر و دستور اداره کل احصائیه مواد آن را به موقع اجرا گذارند.

وزیر داخله – فاطمی

متن نظام‌نامه [ناقص]

فصل اول – طریقه انتخاب و معرفی کدخدایان

ماده اول – در قراء و قصبات اربابی کدخدا از طرف صاحبان املاک یا نمایندگان آن‌ها به حکومت معرفی خواهد شد.

ماده دوم – در قراء و قصبات خرده‌مالک، کدخدا به وسیله مالکین جزء معرفی می‌شود.

ماده سیم – در قراء و قصبات خالصه، کدخدا از طرف مباشرین وزارت جلیله مالیه کتبا به حکومت معرفی می‌شود.

ماده چهارم – در قراء و قصبات موقوفه، کدخدا از طرف متولیان وقت یا نمایندگان آن‌ها به حکومت معرفی خواهد شد.

فصل دوم – شرایط لازم برای انتخاب کدخدا

ماده پنجم – حداقل سن کدخدا بیست‌ویک سال می‌باشد.

ماده ششم – کدخدا باید متصف به صفات حسنه بوده و محکوم به جنحه و جنایات نباشد.

ماده هفتم – شغل کدخدایی را فقط اشخاصی می‌توانند عهده‌دار شوند که در ده دارای خانه یا باغ و یا اقلا دارای پنجاه تومان علاقه باشند.

فصل سوم – وظایف کدخدا

ماده هشتم – کدخدا باید عهده‌دار نگاهداری اوراق و دفاتر چهارگانه (تولد، ازدواج، طلاق، فوت) شده و خود را کاملا مطیع قانون و دستورات قانونی متصدی سجل‌احوال بلوک بداند.

تبصره ماده ۸- در صورتی که کدخدا سواد نداشته باشد امور محوله را به وسیله ملا یا مباشر یا یکی از اهل محل که دارای سواد و محل اعتماد مشارالیه باشد انجام می‌دهد.

IMG_20220503_131622_489

ماده نهم – کدخدا باید در حفظ اوراق دفاتر سجل‌احوال ساعی و جاهد بوده دفاتری که به او سپرده می‌شود پاکیزه و سالم نگاه دارد.

ماده دهم – کدخدایی که عدم استطاعت اشخاصی را از تادیه وجه تمبر تصدیق می‌کند باید همواره مسئولیتی را که قانون برای مشارالیه معین نموده در نظر داشته و کاملا از دادن تصدیق عاری از حقیقت خودداری نماید و مخصوصا باید بداند که در صورت دادن تصدیق بدون جهت وجه تمبر از او گرفته خواهد شد.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر