کد خبر: 131464
A

دادستان گناباد: مردم خسارت دیده از سیل از مسئولان شکایت کنند

دادستان عمومی و انقلاب گناباد گفت: شهروندان آسیب دیده از سیلاب می‌توانند از افراد و مسوولانی که بر اثر کوتاهی‌های آنان متحمل خسارت شده‌اند در دستگاه قضایی شکایت کنند که به شکایت‌های آنها با اولویت رسیدگی می‌شود.

دادستان گناباد: مردم خسارت دیده از سیل از مسئولان شکایت کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مرتضی امیری روز پنجشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران افزود: برای مقصران اصلی و مسوولانی که به دلیل کوتاهی‌های آنان در عمل به وظایفشان منجر به بروز خسارتهای زیادی در سیلاب یازدهم و دوازدهم اردیبهشت‌ماه جاری به مردم شده‌اند، پرونده قضایی تشکیل می شود، این افراد باید بابت کوتاهی های خود پاسخگو باشند و هیچ گونه مماشاتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه وقوع دو مورد سیلاب طی روزهای اخیر مشکلات و خسارتهای زیادی برای شهروندان این شهرستان ایجاد کرد، گفت: وجود ساخت و سازهای غیر مجاز در بستر رودخانه و مسیل‌ها، ، غیر مقاوم بودن برخی از بندسارها و در نتیجه تخریب آنها به دنبال وقوع سیلاب و توجه نداشتن برخی از مسوولان در عمل به وظایفشان به خصوص در یک سال گذشته در بروز و تشدید خسارتهای سیلاب اخیر تاثیر زیادی داشت.

امیری بیان کرد: بعد از وقوع سیلاب سال گذشته برخی مسوولان دستگاههای اجرایی و سایر بخشها باید به وظایف خود در کاهش آسیبها و مخاطرات برای وقوع سیلابها و حوادث بعدی عمل می‌کردند، ولی به دلیل توجه نداشتن به این مساله خسارتهای زیادی به مردم وارد شد.

وی اظهار داشت: بر این اساس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی گناباد بعد از وقوع سیل پارسال بایستی نسبت به مقاوم‌سازی اصولی بندسارهای خود در محدوده این شهر اقدام می‌کرد، ولی به صورت خیلی سطحی و بدون کیفیت این کار را انجام داده بود که این مساله موجب شد بندسارهای فوق در سیلاب چند روز گذشته تخریب و در نتیجه حجم زیادی از روان آبها به سمت مناطق شهری و روستایی وارد شوند که خسارتهای زیادی به دنبال داشت.

دادستان عمومی و انقلاب گناباد گفت: همچنین شهرداری گناباد هم باید بعد از سیلاب پارسال پل‌های محدوده این شهر را بازسازی و مقاوم‌سازی و آب‌نماهایی در این مکانها احداث می‌کرد، ولی به این مساله توجه نشد و در سیلاب اخیر حجم زیادی روان آب وارد بخشهایی از این شهر شد و خسارتهایی را به بار آورد.

وی خاطر نشان کرد: برخی از عوامل موثر در آسیب‌ها و خسارتهای سیلاب چند روز گذشته در گناباد به دلیل ضعف نظارتی و توجه ناکافی برخی از دستگاههای اجرایی در عمل به وظایفشان در لایروبی مناسب بستر رودخانه‌ها و جلوگیری از ساخت و سازهای بستر رودخانه‌های فصلی و انباشت حجم زیادی از نخاله‌های ساختمانی در سنوات قبل بویژه یکسال گذشته بود که موجب بروز خسارتهای زیادی شد.

امیری گفت: بعد از وقوع سیلاب سال قبل به دفعات از شهرداری گناباد خواسته شده بود که اعتبارات این بخش را به جای احداث و توسعه فضای سبز شهری به اجرای طرحهای مقابله با سیلاب و مقاوم‌سازی پلهای این شهر اختصاص دهد که به این مساله توجهی نشد.

بارش شدید باران و تگرگ روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری (یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ماه) موجب وقوع دو مورد سیلاب در گناباد شد و حجم زیاد روان آب از سمت کاخک و جاده کلات به سمت این شهر حرکت کرده و وارد برخی از زمین‌های کشاورزی محدوده مرکزی گناباد و بخشی از مناطقی مانند نوغاب، بهاباد، روستای مند، بیدخت، قصبه شهر شد و خسارتهای زیادی به بخشهای کشاورزی و دامداری این شهرستان وارد کرد.

اداره هواشناسی گناباد میزان بارندگی در مناطق مختلف این شهرستان را طی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری را بین ۱۸ تا ۳۸ میلیمتر عنوان کرده است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر