کد خبر: 131530
A

نماینده مجلس: «انحصار واردات خودرو» گره ای از بازار باز نخواهد کرد

کیومرث سرمدی واله نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که واردات خودرو در انحصار دو شرکت خودرو سازی کشور باشد عملا گره‌ای از وضعیت نابسامان بازار خودرو باز نخواهد شد.

نماینده مجلس: «انحصار واردات خودرو» گره ای از بازار باز نخواهد کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ کیومرث سرمدی واله اظهار کرد: به علت اینکه تولید خودرو در داخل در انحصار دو شرکت خودروسازی بوده و شفاف سازی لازم را در هزینه‌های تولید خودرو ندارند و سازوکاری برای ارائه خودروهای تولیدی نیست عملا بازار خودرو کشور به دلیل غیر رقابتی بودن و رانت و دست داشتن دلالان متعدد دچار نابسامانی بسیار شدید و رها شدگی قیمت شده است.  

وی با بیان اینکه واردات خودرو با سازوکاری که در قانون بودجه ۱۴۰۱ که مجلس مجوز داد و مصوب شد بعد از آن با مشکلاتی مواجه شد، افزود: معتقدم آزاد سازی واردات خودرو در آرامش بازار کشور از نقش موثری برخوردار خواهد بود البته به شرطی که دست دو شرکت خودرو سازی کشور در آن دخیل نباشد.

سرمدی واله با تاکید بر رعایت موازین و قواعد در واردات خودرو خاطرنشان کرد: بدون دخالت ایرانخودرو و سایپا واردات خودرو اگر تحت سازوکارهای قانونی خود با رعایت بحث صرف و صلاح مصرف کننده و مسائل ارزی کشور و مسائل اقتصادی کشور انجام گیرد قطعا در آرامش بازار کشور نقش موثر خواهد داشت ضمن اینکه مصرف کننده ایرانی می‌تواند در انتخاب آزادی مختصری داشته باشند.

سرمدی واله همچنین گفت: آزادسازی واردات خودرو علاوه بر آزادی و ارتقا حق انتخاب مصرف کننده ایرانی موجب آن خواهد بود که خودروسازان داخلی با داشتن رقیب نسبت به‌ کیفی شدن تولیدات خود و نیز رسیدن قیمت خودروهای تولید شده خود به قیمت واقعی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه معتقدم اگر بحث واردات خودرو با سازوکار قانونی خود صورت بگیرد موجب خواهد شد کیفیت تولیدات داخلی بالا برود و  قیمت‌ها واقعی‌تر شود، گفت: با توجه به رانت‌ها و دلالان و مسائل موجود اگر واردات خودرو در انحصار دو شرکت خودرو سازی باشد عملا گره‌ای از مشکلات مردم و بازار نابسامان خودرو باز نخواهد کرد.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر