کد خبر: 131787
A

نماینده ادوار مجلس: امیدی به اخذ توافق نهایی در وین نیست؛ آمریکا هم عجله ای ندارد

تحلیلگر مسائل سیاسی کشور درباره وضعیت مذاکرات وین می گوید: «خیلی امیدی به اخذ توافق نهایی نیست؛ مگر آنکه یکی از طرفین یا دو هر دو در مواضع خود تعدیل‌هایی به‌وجود آورند. آمریکا هم به دلیل مشکلاتی که ما در داخل داریم چندان عجله‌ای برای رسیدن به توافق ندارد».

نماینده ادوار مجلس: امیدی به اخذ توافق نهایی در وین نیست؛ آمریکا هم عجله ای ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ سید جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات برجامی گفت: «باید اجازه داده می‌شد که توافق در دولت قبل امضا می‌شد زیرا همه کارهایش انجام شده بود و ایران با طرفین مذاکره در آستانه یک امضا قرار داشتند. اگر آن زمان توافق صورت می‌گرفت، از فوایدش دولت جدید بهره می‌برد و درآمدهای سرشاری نصیب کشور می‌شد اما نشد و این فرصت از دست رفت. آقایان در دوره مذاکرات در دولت سیزدهم گفتند که 98درصد توافق‌ها صورت گرفته و فقط دو درصد باقی مانده که مشخص نشد آن 98درصد چه و آن دو درصد چه بود اما آن‌طور که گفته می‌شود موضوع بر سر رفع تحریم کامل سپاه بوده است. آمریکا این موضوع را مشروط به آن کرد که سپاه فعالیت منطقه‌ای نداشته باشد که ایران این شرط نپذیرفت و برای یک تصمیم سیاسی از سوی مقامات علی‌رتبه مذاکرات تا کنون به حالت تعلیق درآمده است».

او ادامه داد: «در مجموع باید گفت که خیلی امیدی به اخذ توافق نهایی نیست؛ مگر آنکه یکی از طرفین یا دو هر دو در مواضع خود تعدیل‌هایی به‌وجود آورند. آمریکا هم به دلیل مشکلاتی که ما در داخل داریم چندان عجله‌ای برای رسیدن به توافق ندارد».

این فعال سیاسی همچنین مطرح کرد: «اکنون عده‌ای مطرح می‌کنند که می‌توانیم منهی اروپا به سمت توافق برویم؛ امری که 16-17 سال پیش و در زمانی که آقای روحانی رئیس شورای امنیت ملی بود، مطرح می‌شد اما این شرایط هم پاسخگو نخواهد بود زیرا اکنون اروپا بیش از هر زمان نیازمند آمریکاست و در شرایطی که احتمال تحریم انرژی روسیه وجود دارد، آمریکا جایگزین روسیه خواهد شد بازهم مگر آنکه اروپایی‌ها به این نتیجه برسند در غیاب روسیه به سمت نفت و گاز ایران بیایند که همه اینها اگر و مگر است و حتما با واقعیت موجود که ما از آن بی‌اطلاعیم می‌تواند متفاوت باشد».

ساداتیان در پایان درباره ارتباط کنونی ایران و روسیه گفت: «اکنون یک تحولی پیش آمده و ایران نسبت به گذشته محتاط‌تر شده است و نیم‌نگاهی به ارتباط با اروپا دارد اما اگر همچنان با روسیه مانند سابق روابط داشته باشد و مذاکرات هم به نتیجه نرسد، حتما فشارهای داخلی بسیار بیش از حالا هم خواهد شد».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر