کد خبر: 132006
A
گزارش دیده‌بان ایران:

«آلنا دوهان» کجاست؟/ پنج فعال مدنی: خانم دوهان با فعالان مستقل در ایران دیدار کند

پنج تن از فعالان مدنی و صنفی چهارشنبه هفته گذشته در نامه‌ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به «تحریم‌های قهری و یک‌جانبه»، از او خواستند با فعالان مستقل در ایران دیدار کند و نظرات آن‌ها را درباره شرایط کشور جویا شود.

«آلنا دوهان» کجاست؟/ پنج فعال مدنی: خانم دوهان با فعالان مستقل در ایران دیدار کند

به گزارش دیده بان ایران؛ در حالی که سایت نورنیوز وابسته به شورایعالی امنیت ملی با انتشار کلیپی تحت عنوان «چرا غرب از سفر (آلنا دوهان) به تهران می‌ترسد؟» از سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر بررسی آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه به ایران منتشر کرده است، تاکنون هیچ تصویر و یا گفت وگویی از او در رسانه های نزدیک به دولت منتشر نشده است.

پنج تن از فعالان مدنی و صنفی چهارشنبه هفته گذشته در نامه‌ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به «تحریم‌های قهری و یک‌جانبه»، از او خواستند با فعالان مستقل در ایران دیدار کند و نظرات آن‌ها را درباره شرایط کشور جویا شود.

گیتی پورفاضل، احمدرضا حائری، کیوان صمیمی، صدرا عبداللهی و جعفر عظیم‌زاده در این نامه به آلنا دوهان نوشته‌اند که با فعالان مستقل در ایران دیدار کند.

بنابر بیانیه سازمان ملل، آلنا دوهان قرار است در ایران علاوه بر مقامات دولتی، با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، نهادهای مالی، گروه‌های غیر دولتی، و همچنین گروه‌های مدنی دیدار کند.

همچنین روزنامه کیهان هفته گذشته در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری از سفر گزارشگر سازمان ملل در امور تحریم‌های یک‌جانبه به ایران، ابراز نگرانی کرده و نوشت: "انتظار آن بود که سفر نماینده ویژه لغو شود تا به قول شهید سلیمانی عزیز برای دشمن کوچه باز نشده و به آمریکا و اروپا اجازه داده نشود از مکانیسم و چگونگی دور زدن تحریم‌ها با خبر شده و آن را سد کنند… راهکار برای لغو این سفر، بسیار آسان، منطقی و قانونی است."

گفتنی است واکنش‌ها به حضور «آلنا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر بررسی آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه، که گفته می شود(!) از روز شنبه هفته گذشته در ایران به‌سر می‌برد، عجیب و متناقض است. از سویی برخی نتیجه‌ی حضور او را مثلت ارزیابی می‌کنند اما برخی گزارش او را باعث سخت‌تر شدن تحریم‌ها می‌دانند، بعضی هم نوع تهیه‌ی گزارش را کانالیزه شدن احتمال می‌دهند.

خبرگزاری مهر، ۱۴ اردیبهشت ماه در گزارشی با تیتر «چرا گزارشگر ویژه حقوق بشر اصرار دارد به ایران سفر کند؟» نوشت: احتمال می‌رود در سفری که می‌خواهد انجام شود، اطلاعاتی در اختیار گزارشگر ویژه سازمان ملل قرار گیرد که در«کالیبره کردن»تحریم‌ها اثر گذار باشد؛ ضروری است دستگاه‌های نظارتی و امنیتی پیگیری کنند.

خبرگزاری قوه قضاییه (میزان) هم با انتشار مطلبی در همین رابطه با تیتر «اهداف سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران / سفر آلنا دوهان فرصتی برای آشنایی جهان با آثار منفی تحریم‎ها بر مردم ایران»، در رویکردی مثبت و با اشاره به گزارش‌های سابق او درباره‌ی دیگر کشورها، نوشت: «دوهان»، چهره‎ای آکادمیک و پژوهشی در بلاروس است که در زمینه حقوق بین الملل، حقوق تحریم‌ها، حقوق بشر، حقوق سازمان‌های بین المللی، حل و فصل اختلاف‌های بین المللی و حقوق بین الملل محیط زیست کار کرده است.

این در حالی است که از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه با رویکردی دیگر با تیتر «چرا لندن‌نشین‌ها از حضور گزارشگر حقوق بشر در ایران نگرانند؟»، نوشت: سفر این گزارشگر به کشورمان که در نوع خود پدیده‌ای جالب محسوب می‌شود، با اعتراض و انتقاد به‌اصطلاح فعالان حقوق بشری به‌ویژ‌ه لندن‌نشین‌ها مواجه شده است که سال‌ها خواستار بازدید گزارشگران حقوق بشر از ایران هستند، اما گزارشگر بلاروسی دلخواه و مطلوب آنها نیست؛ زیرا قرار است در ایران، رعایت یا نقض حقوق بشر غربی‌ها در ایران (تأثیر تحریم‌ها) را بسنجد!

 

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر