کد خبر: 132227
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۴؛

خریداری شدن نامه پیامبر اسلام توسط شیخ ابوظبی

صفحه نخست روزنامه اطلاعات ۴۷ سال قبل امروز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۴ را مشاهده می کنید.

خریداری شدن نامه پیامبر اسلام توسط شیخ ابوظبی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تیتر و عکس نخست این روزنامه ۲۴ صفحه ای چاپ عصر کشور که به قیمت ۱۰ ریال منتشر شده است به خانواده محمدرضا شاه پهلوی اختصاص دارد. از سفر شاه و همسرش به آمریکا و دیدار با جرالد فورد رئیس جمهور این کشور و ضیافت شامی که به افتخار رئیس جمهور آن کشور در سفارت ایران در آمریکا برقرار شده بود و تیتری از مصاحبه شاه با روزنامه نگاران آمریکایی که در آن گفته بود؛ ایران صاحب پیشرفته ترین نیروهای مسلح جهان خواهد شد و ما جز اسلحه اتمی هر سلاح دیگری لازم داشته باشیم خواهیم خرید. 

خبر دیگر هم به سفر اشرف پهلوی به جمهوری خلق کره شمالی و دیدارش با کیم ایل سونگ رهبر آن کشور اختصاص دارد و تصویری از این دیدار.

 

از دیگر تیترهای امروز روزنامه میتوان به توفان شب قبل در تهران با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، و کاهش نرخ مکالمه تلفنی با خارج از کشور و کاهش حوزه های کنکور سراسری اشاره نمود. 

اما در زیر لوگوی قرمز رنگ اطلاعات به یک تیتر جالب بر می خوریم با عنوان اینکه شیخ ابوظبی نامه حضرت محمد(ص) را ۸/۴ میلیون تومان خرید‌. به متن خبر که در صفحه سوم منتشر شده است سری می زنیم که ماجرا از چه قرار است؛

ابوظبی – آسوشیتدپرس – شیخ زاید بن سلطان که بر امارات ابوظبی فرمان‌روایی می‌کند قادر است ۸.۴ میلیون تومان به یک ملکه سابق و بیوه‌شده عرب به ازای به دست آوردن نامه‌ای که گفته می‌شود به وسیله حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام تقریر و نویسانده شده است بپردازد.

فروش این نامه که از طرف ملکه «نهده» تنها زن بازمانده از سلطانی که خاندان سلطنتی هاشمی را در اردن بنیان‌گذاری کرد یعنی ملک عبدالله جد بزرگ ملک حسین پادشاه کنونی اردن به شیخ زاید بن سلطان آل نهیان فرمان‌روای ابوظبی عرضه شده است. ملک عبدالله در ۱۹۵۱ به قتل رسید.

بعد از آن‌که عده‌ای از باصلاحیت‌ترین مدرسان و دانشمندان نامه را بررسی و معاینه کردند و اصالت آن را مورد تایید قرار دادند شیخ زاید موافقت کرد که آن را از ملکه «نهده» خریداری کند. ملکه نهده اکنون در لندن زندگی می‌کند. مردی که درباره خرید نامه مذاکره کرده است دکتر ابراهیم عزالدین رایزن فرهنگی فرمان‌روای ابوظبی است. عزالدین اظهار داشته است که خرید نامه مذکور یک معامله تجارتی نیست. قیمت تجارتی طبق اسناد مربوط به آن عصر، بسیار بسیار نازل‌تر است، اما شیخ زاید در عین حال شخصیت زنی را که اینک صاحب نامه است نیز به حساب آورده است. وی اکنون بانوی سال‌خورده‌ای است که در گذشته همسر یکی از سلاطین بزرگ دنیای عرب بوده و اکنون به پول نیاز دارد.

گفته می‌شود که نامه مورد اشاره یکی از ۸ نامه‌ای است که از طرف حضرت محمد پیامبر در قرن هفتم میلادی فرستاده شده است. نامه‌ای که شیخ زاید قرار است آن را در ماه ژوئن خریداری کند بر روی قطعه‌ای از پوست نوشته شده و خطاب به هرقل امپراطور بیزانس یعنی مقر امپراطوری روم شرقی است. هرقل از ۶۱۰ تا ۶۱۴ بر بیزانس فرمان‌روایی کرد. در نامه مورد بحث که حضرت رسول (ص) تقریر کرده و یک کاتب آن را نوشته است امپراطور رومی دعوت شده است که اسلام بیاورد تا رستگار شود.

در تاریخ شواهد و اشاراتی وجود دارد که نشان می‌دهد همین نامه ۹ قرن پیش در اندلس که اکنون بخشی از خاک اسپانیاست وجود داشته اما بعدا ناپدید شده و قرن‌ها بعد در مکه به دست سلاطین هاشمی افتاده است.

هنگامی که خاندان پادشاهان سعودی عربستان سعودی کنونی را به صورت یک کشور واحد به وجود آوردند و در اوایل قرن حاضر هاشمیان را از عربستان بیرون کردند، خاندان سلطنتی هاشمیان نامه را با خود از عربستان خارج کردند.

ملک عبدالله نامه را به ملکه نهده داد به این شرط که وی در صورتی که نیاز به فروش آن پیدا کند، خریدار نامه حتما یکی از پادشاهان و یا ملکه‌های عرب باشد.

ملکه نهده در حدود سه سال پیش اردن را ترک گفت.

به طوری که مطلعین دربار فرمان‌روای ابوظبی اظهار می‌دارند ملکه نهده هرگز از ملک حسین تقاضای کمک مالی نکرده است و پادشاه اردن نیز به تصمیم ملکه نهده برای فروش نامه احترام می‌گذارد.

این نامه پس از فروخته شدن به شیخ زاید بن سلطان، در تالار مجللی که مجهز به تهویه مطبوع است در مرکز تحقیقات و اسناد ابوظبی نگهداری خواهد شد. در مرکز مذکور تعدادی از اسناد و آثار گران‌بها و نادر دیگر نیز که به تاریخ دنیای عرب و مخصوصا به تاریخ خلیج‌فارس مربوط می‌شود گرد آورده شده است.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر