کد خبر: 132298
A
قائم مقام ضرغامی:

کاوش، ‌ اکتشاف و حفاری آثار تاریخی جرم است

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره سرانجام طرح بحث‌برانگیز مجلس درباره حراج اشیاء تاریخی گفت: نمایندگان مجلس پس از گفت‌وگوهای ما امضاها را پس گرفتند و قرار شد منتظر قانونِ شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشند.

کاوش، ‌ اکتشاف و حفاری آثار تاریخی جرم است

به گزارش دیده بان ایران، علی دارابی درباره آخرین اقدام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره طرح نمایندگان مجلس با عنوان «استفاده بهینه از آثار باستانی و گنج‌ها» و همچنین درباره بیانیه نمایندگان مجلس که طرح خود را پس گرفتند به  دلیل آن‌که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار است لایحه‌ای را با مضمون آن طرح دوباره ارسال کند، ‌اظهار کرد: اینگونه نیست! جزو وظایف نمایندگان است که طرحی را ارائه کنند، اما همانطور که آقای ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ هم گفتند ما در مشورت آن‌ها قرار نگرفتیم، اطلاعی هم نداشتیم و از رسانه‌ها مطلع شدیم. از همین رو، بیانیه‌ای‌ ۸ ماده‌ای را به مجلس فرستادم و تصریح کردم که این کارِ نادرستی است. بعد از گفت‌وگو با جمعی از آن‌ها، امضاها را پس گرفتند که تشکر می‌کنیم.

او افزود: آن‌ها یک بیانیه دادند و گفتند چون قانونِ شرح وظایف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار دولت است و قرار است به مجلس برسد منتظر می‌مانیم تا ببینیم آن لایحه تکلیف این بحث‌ها را چگونه انجام می‌دهد.

کاوش، ‌ اکتشاف و حفاری آثار تاریخی جرم است

به گزارش ایسنا، معاون میراث فرهنگی که در حاشیه آیین روز جهانی موزه‌ها در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، تصریح کرد: کاوش، اکتشاف و حفاری طبق قانون، جرم محسوب می‌شود و فقط در انحصار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و به طور جد در قانونی که نوشته‌ایم این موضوع را لحاظ کرده‌ایم.

او درباره موضع این وزارتخانه در خصوص فروش اشیاء‌ تاریخی در سایت‌ها و تبلیغ آن‌ها، اظهار کرد: قاچاق در بخش‌های مختلف کشور وجود دارد، ‌ حتی در نمایشگاهی هم که به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در موزه ملی برگزار شده است به گفته رییس کل موزه ملی که خودشان باستان‌شناس هستند، برخی از اشیاء به نمایش گذاشته‌شده اصیل نیست. ما در وزارت کمیته تشخیص نفایس را با حضور جمعی از صاحبنظران، کارشناسان و مدیران سرآمد کشور داریم و تشخیص این‌که کدام بنا و یا اثر نفیس است توسط این کمیته انجام می‌شود. یا مثلا درباره تبلیغات فلزیاب که ممنوع است، اما در رسانه‌های مختلف تبلیغ می‌شود، به نظر ما این کارها مبنای قانونی ندارد و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم موافق آن نیست. برای همین ما به جد از مرجعیت وزارت میراث، فرهنگی و گردشگری در این زمینه صیانت می‌کنیم.

حق‌الکشف بازنگری می‌شود

دارابی درباره حق‌الکشف‌ها با تاکید بر این‌که مقررات آن نیاز به بازنگری دارد، ‌افزود:  کمیته‌ای تعیین شده تا حق‌الکشف را به‌روز کند. دستگاه‌های مختلفی از قوه قضاییه تا نیروی انتظامی و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی و وزارت میراث فرهنگی در این کمیته عضو هستند، بنابراین به آیین‌نامه فرادستگاهی نیاز داریم. آیین‌نامه نوشته شده، اما با دستگاه‌های دیگر درحال گفت‌وگو هستیم تا به طرحی جامع تبدیل شود و براساس آن عمل کنیم. البته مکانیزم‌های تشویقی نیز پیش‌بینی شده است، چون هدف ما این نیست که فراخوان برای حفاری بدهیم و نهضتی راه بیافتد. منظور این است که اگر کسی در عملیات عمرانی مثلا در جریان سدسازی به آثار تاریخی برخورد کرد مشمول حق‌الکشف شود، نه این‌که برنامه حفاری داشته باشند.

تکلیف حقوق کارگران پایگاه‌های میراث جهانی چه می‌شود؟

او درباره تاخیر و تعلیق در پرداخت حقوق کارگران پایگاه‌های میراث جهانی که به تازگی نامه‌ای را برای ضرغامی فرستاده‌اند، گفت: همکاران ما در پایگاه‌ها نزدیک به ۸۰۰ نفر هستند که حقوق‌شان در ماه شش میلیارد تومان می‌شود، محل پرداخت این حقوق از طرح‌های عمرانی است که تا به جریان بیافتد سه ماه از سال می‌گذرد، بنابراین همیشه با عقب‌ ماندگی در پرداخت حقوق این همکاران روبه‌رو هستیم. مکاتبه کرده‌ایم، آقای ضرغانی هم با معاون اول رییس‌جمهور برای حل این موضوع صحبت کرده‌اند. دستور داده شده است موضوع در سازمان برنامه و بودجه پیگیری می‌شود و قرار شده راهی را باز کنند. وزارت میراث فرهنگی هم به جد دنبال این است که مشکل همکاران پایگاه‌ها را حل کند.

بازگشت الواح هخامنشی چه شد؟

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره استرداد آثار نیز به  تلاش و همکاری وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اشاره کرد و افزود: این موضوع را در قالب یک پروتکل با سایر دستگاه‌ها در دستور کار داریم. آثار فراوانی در خارج از کشور داریم که در گذشته به نام مطالعه از کشور خارج شده و یا به شکل‌های دیگر قاچاق شده است. برای استرداد باقی آثار درحال اقدام هستیم و وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز براساس گزارش‌هایی که ما در اختیارشان گذاشته‌ایم درحال گفت‌وگو هستند، چون پروسه طولانی است و گاهی به عمر یک دولت کفاف نمی‌دهد باید رایزنی شود، اما عزم آن را داریم که آثار متعلق به ایران را برگردانیم.

او درباره بازگشت باقی مانده الواح هخامنشی گفت: بازگشت بخشی از این آثار به بهانه‌های واهی و تحریم تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، بخشی هم به اقدام نیاز دارد تا اعلام. اجازه بدهید بعضی از اقدامات انجام شود.

داربست‌های مسجد امام اصفهان پس از ۱۱ سال باز می‌شود

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین با اشاره به رونمایی ۷۰ پروژه‌ در هفته میراث فرهنگی، از باز شدن داربست‌های گنبد مسجد امام (ره) در اصفهان پس از ۱۱ سال با پایان مرمت آن خبر داد و گفت: در این هفته با اوقاف، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها برای همکاری در زمینه‌های مختلف توافق‌هایی خواهد شد و همچنین از الواح آثار ثبت جهانی شده رونمایی می‌شود.

خبرهایی از عمارت مسعودیه در راه است

دارابی درباره بازگشایی خانه‌های تاریخی به‌ویژه عمارت مسعودیه که وضعیت وخیمی دارد، اظهار کرد: نه تنها درباره عمارت مسعودیه، بلکه برای دیگر بناهای تاریخی، سیاستی در وزارت داریم که کارویژه بناهای تاریخی از اداری به تاریخی و موزه‌ای تبدیل شود. البته چند مشکل پیش ‌رو است که کمبود بودجه و اعتبارات برای تملک و خرید این آثار از آن جمله است. بودجه‌ای که برای مرمت تخصیص داده می‌شود بسیار بسیار کم است، برای همین انجمن خیران میراث فرهنگی تشکیل شده، چون هستند افرادی که برای کمک به یک بنای تاریخی داوطلب هستند، حتی مشخص می‌کنند در کدام بنا می‌خواهند مشارکت داشته باشند، مثلا برای مشارکت مالی در پروژه کوشک احمدشاهی در نیاوران اعلام آمادگی شده است.

او اضافه کرد: گزارش عمارت مسعودیه نیز آماده شد، تیمی را فرستاده‌ایم و گزارش میدانی و بازرسی آماده شده و به زودی شاهد خبرهایی خواهیم بود.

دارابی این گفت‌وگو را در حاشیه رونمایی از نمایشگاه ۱۵۰۰ شیء تاریخی اهدایی به موزه ملی و آیین روز جهانی موزه‌ها با خبرنگاران انجام داد که به دنبال سوال‌های زیاد خبرنگاران  گفت: اجازه بدهید ادامه این گفت‌گو در نشستی که در عمارت مسعودیه برگزار می‌شود انجام شود.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر