کد خبر: 132397
A

هاشمی طباء: یک تیم در صدا و سیما تصمیم می‌گیرد که چگونه اعتراض های مردم را پوشش دهد/ حاکمیت باید به اعتراضات پاسخ دهد

هاشمی طبا معاون رییس‌جمهور در دوران اصلاحات در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران ضمن انتقاد از نبود فضای سیاسی مناسب برای بیان اعتراضات مردمی گفت: باید یک سیستم پایدار در کشور ایجاد کنیم تا بر اساس آن مردم جرأت کنند در آزادی کامل مطالبات خود را به گوش دولتمردان برسانند. هاشمی طبا در پایان درباره علل قطعی اینترنت در زمان وقوع اعتراضات مردمی، ابراز داشت: شاید متولیان امر تصور می‌کنند که با این روش از خسارات بیشتر جلوگیری کنند. هرچند گاهی شاهد هستیم که در سیستم‌های مخابراتی از جمله تماس‌های تلفنی نیز اختلال ایجاد می‌شود که درباره چرایی استفاده از این اهرم‌ها نمی‌توان نظر دقیق و کارشناسی ارائه کرد.

هاشمی طباء: یک تیم در صدا و سیما تصمیم می‌گیرد که چگونه اعتراض های مردم را پوشش دهد/ حاکمیت باید به اعتراضات پاسخ دهد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران، فاصله تبدیل شدن یک اعتراض صنفی تا یک عصیان اجتماعی، تنها شلیک یک گلوله و یا سر دادن یک شعار ساختارشکنانه است. حوادث دی‌ماه ۹۶ تا به امروز همگی به این دلیل رقم می‌خورند که هیچ فرد و یا جریانی پیش از وقوع اعتراضات، توجهی به زمینه‌های بروز حوادث وسیع در کشور نمی‌کند.

نوع برخورد دولت‌ها با اعتراضات مردمی و حتی دامن زدن به هیجانات جامعه نیز از جمله مواردی است که همواره نقد زیادی را متوجه به خود کرده، و شاید نقش پررنگی را نیز در بروز برخی شورش‌های اجتماعی در چند دهه اخیر به خود اختصاص داده باشد.

مصطفی هاشمی طبا که روزگاری تصمیم داشت در مقام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برای اداره کشور یک برنامه جدید ارائه کند، در رابطه با این موضوع می‌گوید؛ تا زمانی که یک طرح اقتصادی بزرگ به نظرخواهی عمومی گذاشته نشده، نباید اجرای آن به مردم تحمیل شود.

او بر این باور است که؛ تیم اقتصادی دولت سید ابراهیم رئیسی با اظهارنظر های متناقض خود در موارد مختلف، موجب تشدید اعتراضات مردم به سیاست حذف ارز ترجیحی شده‌ است.

بحران آب و فرونشست در آینده دردسر ساز خواهد شد

سید مصطفی هاشمی طبا فعال سیاسی در گفت‌وگو با وبسایت «دیده‌بان ایران» درباره علل وقوع برخی حوادث امنیتی پس از حذف ارز ترجیحی و همچنین تغییر رویه پوشش اعتراضات مردمی توسط صدا و سیما نسبت به وقایع پیش آمده در بحران آب استان اصفهان، اظهار کرد: احتمالا یک تیم در صدا و سیما تصمیم می‌گیرد که چگونه حوادث جاری در کشور را پوشش دهد و بنده نمی‌توانم درباره سیاست فعلی رسانه ملی در قبال اعتراضات پیش آمده پس از حذف ارز ترجیحی اظهار نظر دقیق و کارشناسی کنم.

 

وی تأکید کرد: مسائلی که در برخی استان‌ها رخ داده وابسته به برخی تغییرات پیش آمده اقتصادی در روزهای اخیر است، اما مسأله مهم تری همچون بحران آب و فرونشست برخی شهرها وجود دارند که شاید منجر به حوادث جدید در آینده شوند.

این چهره سیاسی با انتقاد از نحوه اجرای حذف ارز ترجیحی، عنوان داشت: برخی اتفاقات در روزهای اخیر متاسفانه در دولت آقای روحانی نیز رخ داده بود و ایشان اعلام می‌کردند که از زمان دقیق افزایش قیمت بنزین اطلاعی نداشتند. 

هاشمی طبا ادامه داد: بهتر بود کابینه و  تیم اقتصادی دولت سیزدهم به جای اظهار نظرهای متعدد و متفاوت، در راستای توجیه جامعه؛ طرح کنونی حذف ارز ترجیحی را به نظرخواهی عمومی می‌گذاشت. متاسفانه اطلاع‌رسانی غلط موجب می‌شود که در مواردی جامعه آرامش خود را از دست بدهد.

 

وی تصریح کرد: بنده معتقدم باید تمامی افراد تلاش کنند تا دولت در مسیری که برای تغییرات اقتصادی آغاز کرده، موفق شود.

دولت چرا به جای مراقبت از مرزهای خود از کشورهای همسایه انتظار مبارزه با قاچاق دارد

هاشمی طبا در بخش دیگری از این گفت‌وگو با  دیده بان ایران انتقاد شدید از برخی اظهارات مطرح شده از سوی دولتمردان، اظهار داشت: متاسفانه گفته می‌شود مرزهای کشور همسایه کنترل نمی‌شود و به همین دلیل حدود سه میلیون تُن گندم از کشور قاچاق می‌شود. این صحبت در حالی بیان می‌شود که ما انتظار داریم کشورهای دیگر مرزهای خود را کنترل کنند، اما چیزی درباره کنترل مرزهای خود برای ممانعت از خروج این حجم عظیم از گندم نمی‌گوییم.

وی خاطرنشان کرد: برای قاچاق سه میلیون تُن گندم، سیصد هزار کامیون ده تنی نیاز است. باید پاسخ داده شود که چگونه امکان دارد این حجم از قاچاق در کشور رخ دهد.

معاون رییس‌جمهور در دوران اصلاحات گفت: وضع به گونه‌ای شده که دولت علاوه بر اینکه پول جدید به مردم می‌دهد، به دلیل برخی ناهماهنگی‌های درون کابینه‌ای؛ مورد اعتراض مردم نیز قرار می‌گیرد. 

هاشمی‌طبا با هشدار در خصوص نفوذ برخی عناصر بیگانه در کشور، بیان داشت: نباید فراموش کنیم که عناصر بیگانه علاوه بر دامن زدن به ناآرامی ها، در تدوین برخی سیاست‌ها نیز این عوامل نفوذی دخیل هستند و باید کاملا مراقب رفتار این جریان باشیم.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که چرا جهت شعارهای اعتراضی مردم در برخی استان از مسائل معیشتی به یکباره به موضوعاتی همچون براندازی تغییر می‌کند، اظهار داشت: متاسفانه برخی زمینه‌ها و البته نفوذ عناصر برانداز موجب وقوع این اتفاقات می‌شود، به این معنا که گاهی یک عده محدود با سر دادن شعارهای ساختارشکنانه جهت اعتراضات را تغییر می‌دهند.

مخالف واردات خودرو در شرایط اقتصادی فعلی هستم

هاشمی طبا تأکید کرد: باید حاکمیت یک رابطه منطقی بین نحوه توزیع منابع و نیاز معیشتی مردم پیدا کند تا دیگر شاهد این دست از اعتراضات نباشیم.‌ برای مثال در روزگاری که دولت از نحوه خرج‌کرد ارز ترجیحی گلایه دارد، طرحی با عنوان واردات خودرو به کشور مطرح شده تا ضمن خروج ارز بیشتر، خودروهای جدیدی را در کنار محصولات بی کیفیت داخلی قرار دهد.

معاون رییس‌جمهور در دوران اصلاحات در مواجهه با این پرسش که چرا برگزاری تجمعات در کشور به صورت قانونی و نظام‌مند، اجرا نمی‌شود، گفت: کشورهای پیشرفته اروپایی یک سیستم پایدار ایجاد کرده‌اند تا بر اساس آن همه جریانات فکری نظر خود را بیان کنند. برای مثال شاهد بودیم که دولت امانوئل ماکرون هفته‌های زیادی در مواجهه با جنبش «جلیقه زردها» قرار گرفت، اما هیچگاه این اعتراضات موجب نشد تا دولت وی ساقط شود و به راحتی توانست بار دیگر در انتخابات پیروز شود.

مردم را در برابر وعده‌های بیشمار قرار ندهیم

هاشمی طبا بیان داشت: باید سازوکاری اندیشیده شود تا مردم در آزادی کامل اعتراض خود را بیان کنند و حاکمیت نیز به مشکلات و اختلاف نظر آنها پاسخ روشن بدهد. هرچند این رویه هنوز در کشور شکل نگرفته و مردم هر روز در مواجهه با وعده‌هایی قرار می‌گیرند که هیچگاه عملی نمی‌شوند.

هاشمی طبا در پایان درباره علل قطعی اینترنت در زمان وقوع اعتراضات مردمی، ابراز داشت: شاید متولیان امر تصور می‌کنند که با این روش از خسارات بیشتر جلوگیری کنند. هرچند گاهی شاهد هستیم که در سیستم‌های مخابراتی از جمله تماس‌های تلفنی نیز اختلال ایجاد می‌شود که درباره چرایی استفاده از این اهرم‌ها نمی‌توان نظر دقیق و کارشناسی ارائه کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر