کد خبر: 132461
A

سقای بی ریا، رئیس ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه: نباید از مشکلات خانواده های طلاب در عرصه فرزندآوری غافل بود

سقای بی ریا، رئیس ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه: در حال حاضر طلبه ها در زمینه فرزندآوری از زمانی که رهبر انقلاب هشدار داده اند، به خوبی وارد شده و کارهای خوبی هم انجام داده اند البته نباید از مشکلات خانواده های طلاب در عرصه فرزندآوری غافل بود؛ بلکه باید با استفاده از قانون جمعیت مجلس سعی کرد مشکلات حوزویان در عرصه معیشتی و فرزندآوری را رفع کرد تا طلبه ها هم سهم خوبی در بحث فرزندآوری داشته باشند.

سقای بی ریا، رئیس ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه: نباید از مشکلات خانواده های طلاب در عرصه فرزندآوری غافل بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا، رئیس ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه در نشست حوزه نیوز با کارشناسان حوزه جمعیت و فرزندآوری گفت

امروز شاهد هستیم که در حوزه های علمیه، «ستاد راهبری خانواده و جمعیت» با هدف تقویت خانواده و جمعیت برای رفع نگرانی رهبر انقلاب در مورد جمعیت و فرزندآوری راه اندازی شده است. دلیل این راهبری برای این است که حوزه های علمیه در مسائل اجتماعی و مورد نیاز نظام فعال شوند و اعضای این ستاد می توانند جزو افراد رسمی و حقوقی باشند.

از دیگر دلایل راه اندازی این ستاد در بهمن سال ۹۹، ترغیب و تشویق حوزویان به فرزندآوری و در ادامه، نقش آفرینی حوزویان در جامعه و بحث جمعیت است چرا که معتقدیم در حوزه در ارتباط با مسائل فرهنگی، فکری و جمعیت و فرزندآوری ظرفیت بسیاری خوبی وجود دارد و از این رو لازم است از این ظرفیت برای تحقق اهداف نهایت استفاده را کرد.

اما چرا حوزه در بحث جمعیت احساس مسئولیت کرده است؟ باید گفته شود، وقتی مسئولین برگزارکننده همایش و ستاد جمعیت خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند، ایشان در آن دیدار بیان کردند: «رسالت شما حوزویان بازکردن گره های فکری مردم در حوزه جمعیت است»؛ لذا از همان زمان، بخش های مختلف حوزه همچون بخش تبلیغ، حوزه علمیه خواهران، حوزه علمیه برادران و سازمان هایی که با حوزه ارتباط دارند، پای کار آمده، فعال شده و اقدام به فعالیت کرده اند.

ما معتقدیم برای این که کار منسجم و اثربخشی صورت گیرد، باید فعالیت ها در ضمن ستاد راهبری جامعِ همه ارگان های حوزوی صورت گیرد.

یکی از ظرفیت هایی که در حوزه برای تبلیغ مسئله جمعیت وجود دارد، خبرگزاری حوزه به عنوان بخش رسانه ای حوزه و سایر مراکز، مؤسسات علمی و پژوهشی است که دارای ظرفیت های عظیمی هستند و اگر باهم نباشند، اثرگذار در این مسئله نخواهند بود.

در تشکیل این ستاد نباید از تلاش های آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه هم غافل شد. از زمان راه اندازی ستاد راهبری حوزه در ارتباط با خانواده و جمعیت، تاکنون ۵۰ جلسه تشکیل شده و آثاری هم داشته است.

وقتی قانون جوانی خانواده و جمعیت در مجلس ارائه شد، ما آماده بودیم برنامه خودمان را پشت این قانون بیاوریم و همین آمادگی سبب شد، حوزه در این عرصه جلوتر از سایر مراکز باشد.

در راستای برنامه ریزی برای مطالبه ای که در قانون جمعیت پیش بینی شده است، بعضی از بخش های حوزه برای خود برنامه هایی دارند؛ به عنوان مثال، مرکز خدمات حوزه های علمیه یکی از اعضای مهم این ستاد است که در بحث خانواده و جمعیت، برنامه ریزی و حمایت های بسیار خوبی از خانواده های طلاب دارد.

در حال حاضر طلبه ها در زمینه فرزندآوری از زمانی که رهبر انقلاب هشدار داده اند، به خوبی وارد شده و کارهای خوبی هم انجام داده اند البته نباید از مشکلات خانواده های طلاب در عرصه فرزندآوری غافل بود؛ بلکه باید با استفاده از قانون جمعیت مجلس سعی کرد مشکلات حوزویان در عرصه معیشتی و فرزندآوری را رفع کرد تا طلبه ها هم سهم خوبی در بحث فرزندآوری داشته باشند.

- ارتباط مشکلات معیشتی و عدم فرزندآوری

کسی نمی تواند بگویید فقر رابطه ای با فرزندآوری ندارد، اما سوال این است این رابطه تا کجاست؟ آیا از دلایل و عمده دلایل مهم است؟ قطعا اگر این گونه باشد و اگر بعضی ها می‌گویند فقر، سبب عدم فرزندآوری و یا طلاق در خانواده ها باشد، باید گفته شود یکی از مهمترین دلائل در این مسائل، ضعف دین داری زوجین است.

نکته تاریخی درباره این مطلب که فرزندآوری رابطه ای با فقر ندارد و چه بسا فرزندان می توانند در جامعه ای نقش آفرین و تاریخ ساز باشند، این است که حضرت علی(ع) در خطبه مشهورش فرمود: عقیل از من درخواست ۳ کیلو گندم بیشتر از سهم بیت المال کرد و من دیدم که بچه های او از فقر ژولیده و پریشان بودند؛ ولی من آن اضافه را ندادم، آهنی داغ به او نزدیک کردم و او از حرارتش به فریاد آمد.

همین بچه هایی که حضرت می گوید در نهایت فقر بودند، اما شما می بینید که چه شخصیت های بزرگی در کربلا شدند. همین نشانه برای ما کافی است. اگر عقیل به دلیل فقر صاحب فرزند نمی شد، همین چند یار هم در کربلا نبودند. این ها نمونه است.

در روایت دیگر آمده است: «خدا مومن فقیر دارای عیال و فرزند زیاد را دوست دارد».

این موارد نشان می دهد که فرزندآوری سبب فقر نیست؛ بلکه سبب امید است؛ از دگر سو خانواده هایی که دارای فرزند زیاد هستند، در جامعه موفق ترند؛ پس در عرصه فقر و فرزندآوری متغیرهای زیادی است اما اهداف فرهنگی که در حوزه جمعیت وجود دارد، خود جای توجه بسیار دارد.

باید به فرزندآوری به عنوان فضیلت نگاه کنیم نه به عنوان مانع. مثلا ما بچه را برای این می خواهیم که برای خانواده دارای اثر شود، مانند خانواده عقیل که فرزندان او برکات زیادی داشتند. اگر نگاه ما این باشد، مسلما تفکر ما نسبت به بحث فرزندآوری هم عوض می شود.

ما نگرانی مان این است فرزندانی که باید اسلام و انقلاب را کمک کنند، اگر فردا نباشند چه اتفاقی می افتد. برای این که این نگرانی تداوم پیدا نکند و اصلا ایجاد نشود، دولت وظیفه دارد حمایت کند. حالا اگر حمایت نکرد، آیا تکلیف کنار می رود؟ خیر؛ جمعیت، فرزندآوری و تربیت فرزند بسیار مهم است و این هم امکان پذیر است.

همین غربیها که مادی فکر می کنند، سایت هایی درست کردند برای ارائه راهکارهای مدیریت فرزند که چگونه فرزندان خود را تدبیر کنید. مثلا راهکار می دهند که چگونه باید فرزندان را اداره کرد. صرفه جویی اقتصادی با جمعیت پرفرزند. در گذشته ما همین کارها می کردیم.

اما وقتی فرهنگ و سبک زندگی عوض می شود، دیگر خانواده ها تمایلی به فرزندآوری پیدا نمی کنند. اگر سبک تغییر کند و نگاه ها عوض شود، توجه به فرزندآوری هم عوض می شود.

مثلا کسی که دغدغه الهی دارد، بداند مادری که باردار می شود مانند روز اول از گناه پاک می شود. این روایت سبب تغییر نگاه به فرزندآوری می شود. اگر این دید و نگاه باشد، فرزنددار شدن موجب طلاق نمی شود.

همچنین زیاده خواهی و راحت طلبی در زندگی هم باید تغییر کند. مرد، برای رفاه زندگی باید تلاش کند؛ اما امروز راحت طلبی و فرهنگ مادی کارها را سخت کرده است که یکی از آثار بد آن، سبب کاهش فرزندآوری شده است. باید رویکرد ما ارزشمدارانه باشد تا نگاه به جمعیت و فرزندآوری تغییر کند.

* نقش سازمان ها و نهادهای حکومتی در تقویت جمعیت کشور

ما باید به سوالی پاسخ دهیم، سوال این است آیا سازمانها و نهادهای حکومتی می توانند در بحث فرزندآوری و توجه دادن والدین به امر جمعیت و فرزندآوری نقش داشته باشند؟ که باید جواد داد: بله؛ بر اساس شواهد « ماما ها» در فرزندآوری و عدم فرزندآوری والدین نقش مهمی دارند؛ لذا باید کاری کنیم که ماماها را نسبت به جمعیت وخطرات آن در جامعه توجه داده و آنها که ارتباط مستقیم با والدین و زوجین دارند، رسالت خود را هم به خوبی برای ازدیاد و ترغیب خانواده ها به فرزندآوری انجام دهند.

نهایت این که مسئله جمعیت نیازمند برنامه ریزی، فرهنگ سازی و جریان سازی است تا بتوانیم با برنامه دشمنان در بحث عدم نسل آوری مقابله کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر