کد خبر: 132462
A

مدیر تبلیغ حوزه های علمیه: یکی از حسنات خانواده‌های طلاب، آمار نرخ رشد فرزندآوری است/ باید کاری کنیم سایر اقشار هم به طلبه ها در امر فرزندآوری بپیوندند

حجت الاسلام والمسلمین طاهری، مدیر تخصصی تبلیغ معاونت تبلیغ حوزه های علمیه: در گذشته نه چندان دور، در کشور خانواده پرجمعیت داشتیم که با وجود مشکلات مالی که داشتند ولی فرزندان آنها منشأ خیرات فراوانی برای کشور شدند. پس مقوله معیشت، نمی تواند دلیل عمده برای عدم فرزندآوری باشد

مدیر تبلیغ حوزه های علمیه: یکی از حسنات خانواده‌های طلاب، آمار نرخ رشد فرزندآوری است/ باید کاری کنیم سایر اقشار هم به طلبه ها در امر فرزندآوری بپیوندند

به گزارش سایت دیده با ایران؛  حجت الاسلام والمسلمین طاهری، مدیر تخصصی تبلیغ معاونت تبلیغ حوزه های علمیه در نشست حوزه نیوز با کارشناسان حوزه جمعیت و فرزندآوری گفت: در مدیریت تخصصی تبلیغ، یکی از اهدافی که در حوزه جمعیت و فرزندآوری تعریف شده، بحث آسیب اجتماعی از جمله کاهش و پیری جمعیت است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام والمسلمین طاهری، در ادامه افزود:  مهمترین سوالی که باید در این بخش بدان پاسخ داده شود این است: آیا نهاد دین می تواند در افزایش جمعیت و تشویق مردم به فرزندآوری پاسخ گو باشد؟ که می گویم بله؛ قرآن مردم را به فرزندآوری تشویق کرده و فرموده نباید مردم از فرزند آوری و فرزنددار شدن بترسند.

سوال دیگری که باید بدان پرداخت، این است که آیا مردم به صِرف توصیه دین به فرزندآوری اقبال می کنند یا نه؟ آمارها نشان می دهد کسانی که از وضعیت مالی و آسایش خوبی برخوردارند، با این که امکانات خوبی دارند ولی در عمل فرزند کمی دارند. چرا این گونه است؟ چرا این افراد اقبالی به فرزندآوری نشان نمی دهند با این که از نظر مالی متمکن هستند، اگر ما مشکلات مالی را بهانه برای عدم فرزندآوری می دانیم.

این که فکر کنیم، معیشت ارتباط مستقیمی با کاهش فرزند دارد، باید بگوییم: نه این گونه نیست. اگر این گونه بوده، باید ثروتمندان صاحب فرزند زیادی می شدند؛ اما آنچه که باعث اقبال کم به فرزندآوری شده، به خاطر فرهنگ سازی است که در این مسئله صورت گرفته و آن هم «فرزند کمتر، زندگی بهتر» است.

در دهه خاصی مسئولین و سازمانهای زیادی آمده اند و بودجه پشت این کار گذاشته اند که والدین به سمت تولید نسل و فرزندآوری نروند. الان هم باید جبهه قوی بیاید و مردم بگوید، فرزندآوری، برکت زیاد و تک فرزندی هم دارای مشکلاتی است.

در گذشته نه چندان دور، در کشور خانواده پرجمعیت داشتیم که با وجود مشکلات مالی که داشتند ولی فرزندان آنها منشأ خیرات فراوانی برای کشور شدند. پس مقوله معیشت، نمی تواند دلیل عمده برای عدم فرزندآوری باشد بلکه پیام هایی که مردم از سوی مسئولین و سازمانها و مراکز بهداشت و درمان در مورد «فرزند کمتر، زندگی بهتر» دریافت کردند، این موارد در بی توجهی به فرزندآوری تأثیر گذار بود.

اگر ما به عنوان حوزه، پیام های مثبتی برای مردم داشته باشیم، جامعه به سمت افزایش جمعیت خواهند رفت. برای نظام و خود خانواده هم مثبت خواهد بود و اگر در همکاری با نهاد حوزه، تبلیغ و روحانیون، سازمانها و مراکز دخیل و دغدغه مند به اسلام، کشور، نظام و انقلاب هم پای کار بیایند، اثراتی که نصیب بحث جمعیت می شود، دو چندان خواهند بود.

* مشکلات معیشتی دلیلی برای عدم فرزند آوری؛ توهم یا واقعیت؟

این که معیشت را دلیل اصلی بدانیم این توهم واقعیت ندارد و با توجه به زندگی گذشتگان به خوبی می توان این مسئله را فهمید.

بنابراین بی توجهی به فرزندآوری، به خاطر فقر خانواده ها نیست؛ اگرچه فقر هم یکی از ده ها متغیرهاست که جایگاه آن لااقل در آخرین های از متغیرها بوده و نمی تواند مهمترین و اصلی ترین دلیل باشد.

دلیل دیگری که می توان در عدم فرزندآوری والدین اشاره کرد، تغییر سبک زندگی است. وقتی زن و شوهر از همان اول زندگی همه تلاش شان فراهم کردن زندگی راحت است، می خواهند به محض ازدواج خانه و ماشین داشته باشد. این یعنی تا مدتها تمایلی برای فرزنددار شدن ندارند چون همه توجه شان این است که زندگی راحتی داشته باشند. این یعنی سبک زندگی فعلی اسلامی نیست. ما باید سطح توقع مان را از زندگی کمی پایین بیاوریم ولی فرهنگ و ذائقه امروزی، زندگی ما را تغییر داده است؛ در حالی که خدا در فرزند برکت گذاشته است.

شما الان به خانواده های تک فرزند و دو فرزند نگاه کنید و آنها را با خانواده های چند فرزندی مقایسه کنید، از نظر تربیتی و سایر مسائل کدام خانواده مشکلاتش بیشتر است، آدم منصف نمی گوید خانواده های چند فرزندی؛ اکثریت، انگشت را روی خانواده‌های تک و دو فرزند می گذارند، با این که مشکل عدم فرزندآوری به خاطر شرایط مالی هم نیست.

باید با تبلیغ، ترویج و فرهنگ سازی کاری کنیم که خانواده ها طعم زندگی چند فرزندی را بچشند. امروز هم یکی از حسنات خانواده‌های طلاب، همین آمار نرخ رشد فرزندآوری است. با این که طلبه ها از اقشار مظلوم و دارای معیشت بسیار معمولی و بعضا ضعیف در جامعه می باشند اما از نظر نرخ و آمار فرزندآوری، وضعیت شان به مراتب از سایر اقشار بهتر است؛ چون به مبانی دینی، الهی و فرهنگ آل الله اعتقاد دارند و براساس فرهنگ اهل بیت (ع) و توکل و تلاش و پشت کار مسیر زندگی خود را دنبال می کنند و در این مسیر نیز به سخنان رهبر انقلاب در مورد بحث جمعیت و فرزندآوری هم توجه می کنند.

باید کاری کنیم سایر اقشار هم به طلبه ها در امر فرزندآوری بپیوندند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر