کد خبر: 132562
A

کلستاز حاملگی چیست و چگونه می توان آنرا درمان کرد؟

یک متخصص زنان و زایمان درباره کهیر بارداری گفت: گاهی تغییرات هورمونی در دوران حاملگی باعث بروز ضایعات پوستی همچون کهیر بارداری می شود.

کلستاز حاملگی چیست و چگونه می توان آنرا درمان کرد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ دکتر صغری ربیعی با بیان اینکه ممکن است این ضایعات پوستی به شکل پاپول و پلاک‌های کهیری خارش‌دار حاملگی تظاهر کنند، مطرح کرد: پاپول‌ها، کهیرهای خارش‌دار شدیدی هستند که در ماه‌های آخر بارداری نمایان می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: شایع ترین علت بروز کهیر بارداری ترشح هورمون حاملگی از جفت است و عموماً پزشکان برای درمان کهیر بارداری کورتون تجویز می کنند.

ربیعی ادامه داد: کهیر در دوران بارداری ممکن است با علائم و نشانه‌هایی چون جوش‌های قرمز برجسته روی پوست، درد شدید، تورم موضعی، احساس خارش و خشکی پوست همراه است.

وی با بیان اینکه با خروج جفت از رحم مادر همه تغییرات ناشی از ترشح هورمون ها پسرفت پیدا می کنند، یادآور شد: به صورت نادر دیده شده عوارض کهیر بارداری در برخی افراد بعد از حاملگی به علت داشتن زمینه های ارثی و ژنتیکی به جای مانده و ادامه دارد.

ربیعی در ادامه اظهار کرد: برخی علائم کلستاز حاملگی نیز همچون کهیر بارداری بوده و علاوه بر خارش شدید پوست، با حالت تهوع، استفراغ و زردی همراه است.

به گفته این متخصص زنان و زایمان، علائم این بیماری معمولاً در اواخر حاملگی اتفاق می‌افتد و نشانگر مشکلاتی در کبد است و باید در صورت مشاهده این علائم سریعاً با پزشک مشورت شود.

وی یادآور شد: کلستاز حاملگی وضعیتی است که مایع صفرا به‌طور عادی داخل مجاری صفراوی جریان پیدا نمی‌کند و املاح صفراوی در پوست جمع می‌شوند که این تجمع می‌تواند باعث خارش شود. این وضعیت به‌ علت تأثیر هورمون‌های بارداری بر عملکرد کیسه صفرا و کاهش یا توقف جریان صفرا بروز می‌کند.

وی بیان کرد: کیسه صفرا دربردارنده صفرا است که در کبد تولید می‌شود و برای هضم چربی‌ها در بدن ضروری است. اگر جریان صفرا متوقف یا کُند شود، اسیدهای صفراوی در کبد ایجاد و در خون پخش می‌شوند.

ربیعی در پایان اعلام کرد: درمان کلستاز بارداری اگر اواخر حاملگی باشد، ختم بارداری خواهد بود و اگر زمان زیادی تا وضع حمل مانده باشد، داروهایی برای کاهش عوارض تجویز می شود.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر