کد خبر: 132574
A

فعال سیاسی اصلاح طلب: رویکرد اقتصادی رئیسی همان رویکرد دولت آقای روحانی است/ دولت برای جبران کسری بودجه اش حذف ارز ترجیحی را حذف کرد

وزیر دولت اصلاحات گفت: آقای رئیسی همان رویکرد دولت آقای روحانی را در حوزه اقتصاد جلو می برد، البته آقای روحانی آگاهانه و با اراده به سمت اقتصاد نئولیبرالیستی رفت اما هم اکنون دولت آقای رئیسی ناآگاهانه و منفعلانه همان مسیر را ادامه می دهد و شاید خود هم نداند که به دامن اقتصاد نئولیبرالیستی افتاده است.

فعال سیاسی اصلاح طلب: رویکرد اقتصادی رئیسی همان رویکرد دولت آقای روحانی است/ دولت برای جبران کسری بودجه اش حذف ارز ترجیحی را حذف کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ گرچه دولت هدف از حذف ارز ترجیحی را مبارزه با رانت و فساد و توزیع عادلانه یارانه اعلام می کند اما منتقدان می گویند «این طرح تنها با هدف جبران کسری بودجه دولت به اجرا درآمد».

علی صوفی درباره هدف دولت از حذف ارز ترجیحی گفت: گرچه دولت برای تقویت قدرت خرید 4 قلم کالا به مردم پول داد اما با حذف ارز ترجیحی عملا خیلی از کالاها گران شد، به عنوان مثال با آزاد شدن قیمت آرد، از ماکارانی و نان فانتزی گرفته تا بیسکویت افزایش قیمت را تجربه کردند. در واقع همچون دومینو گرانی به طور پیوسته از کالایی به کالای دیگر منتقل می شود و در نهایت می بینیم که آثارش به همه حوزه ها تسری می یابد.

وی با اشاره به آثار روانی گرانی ها افزود: دولت برای جبران کسری بودجه اش نیاز به حذف ارز ترجیحی داشت. این نوع تصمیم گیری ها سیستمی نیست بلکه جزیره ای یک تصمیم دفعی برای حل یک مورد خاص گرفته می شود، در حالیکه این قبیل تصمیمات باید در قالب یک طرح جامع دیده شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه دولت باید تمام هم و تلاش خود را برای ایجاد ثبات اقتصادی مصروف دارد، اظهار کرد: هم اکنون یکدستی در حاکمیت را شاهد هستیم بنابراین انتظار می رود دولت با کمک سایر قوا و نهادهای غیردولتی تمام وجه همت خود را معطوف آن کند که بلافاصله جلوی گرانی را بگیرد و در حوزه اقتصادی ثبات ایجاد کند.

وی با اشاره به وعده انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی برای رساندن قیمت دلار به 10 هزار تومان ادامه داد: دولت سیزدهم حداقل در این مدت قیمت دلار را 20 هزار تومان می کرد و بعد می گفت «توانم بیش از این نیست» اما همه چیز را رها کرد. نمی شود ضد رویکردهای لیبرالی شعار داد اما اقتصاد را به شیوه لیبرالی و حتی نئولیبرالی اداره کرد چون در اقتصاد لیبرالی هم دولت نقش دارد و قیمت ها را کنترل می کند اما مدل نئولیبرالی دولت هیچ کنترلی ندارد.

صوفی بیان کرد: آقای رئیسی همان رویکرد دولت آقای روحانی را در حوزه اقتصاد جلو می برد، البته آقای روحانی آگاهانه و با اراده به سمت اقتصاد نئولیبرالیستی رفت اما هم اکنون دولت آقای رئیسی ناآگاهانه و منفعلانه همان مسیر را ادامه می دهد و شاید خود هم نداند که به دامن اقتصاد نئولیبرالیستی افتاده است.

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر