کد خبر: 132819
A

هزینه خدمات طواف و اعمال حج ۳۰۰درصد گران شد

گردهمایی زائران ایرانی پیش از اعزام به حج در استادیوم ۱۲ هزارنفری ورزشگاه آزادی درحالی برگزار شد که پلیس فرودگاه‌های کشور درباره سختگیری برای خروج موارد ممنوعه از کشور هشدار دارد و رییس سازمان حج هم از تصمیم جدید عربستان برای گران‌تر کردن هزینه خدمات طواف و اعمال حج خبر داد

هزینه خدمات طواف و اعمال حج  ۳۰۰درصد گران شد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ گردهمایی زائران ایرانی پیش از اعزام به حج در استادیوم ۱۲ هزارنفری ورزشگاه آزادی درحالی برگزار شد که پلیس فرودگاه‌های کشور درباره سختگیری برای خروج موارد ممنوعه از کشور هشدار دارد و رییس سازمان حج هم از تصمیم جدید عربستان برای گران‌تر کردن هزینه خدمات طواف و اعمال حج خبر داد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ این گردهمایی در آستانه سفر حج و بیشتر به انگیزه آموزش مناسک حج، توجیه زائران و راهنمایی درباره مقررات و قوانین عربستان به ویژه در دوران کرونا، برگزار شد. اعزام این گروه از زائران قرار است از ۲۳ خردادماه آغاز شود.

سهمیه حج ایران امسال حدود ۳۹ هزار و ۶۴۰ نفر درنظر گرفته شده که با وجود نزدیکی زمان این سفر، هنوز ظرفیت برخی کاروان‌ها تکمیل نشده و ثبت‌نام حج هنوز ادامه دارد. بنا بر اعلام مرکز پزشکی حج و زیارت، تا کنون حدود ۱۶ هزار و ۷۰۰ نفر آقا و ۱۹هزار و ۱۵۰ نفر خانم برای حج ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین ۴۰ کاروان به زائران اهل سنت در ایران اختصاص دارد که مجموعا پنج‌هزار و ۲۰۰ نفر را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ در این گردهمایی به وقفه دو ساله حج به دلیل همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های حج امسال اشاره کرد و افزود: حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر در نوبت حج تمتع قرار دارند که اعزام همه آن‌ها شاید تا ۱۵ سال طول بکشد. این وضعیت باید برای زائران حج امسال گوشزد باشد تا از این فرصت استفاده کنند.

سیدصادق حسینی ـ‌ رسیس سازمان حج و زیارت ـ‌ نیز به تاخیر در فراخوان حج امسال که به جای چهار ماه در مهلت سه هفته انجام شد، اشاره کرد و گفت:‌ زائران در قالب ۳۰۰ کاروان از ۱۹ ایستگاه پروازی اعزام می‌شوند که برخی از کاروان‌ها «مدینه قبل» و و برخی دیگر «مدینه بعد» هستند. تاریخ نخستین پرواز هم ۲۳ خرداد ماه است که زمان بازگشت به کشور هم یک روز مانده به ماه محرم در نظر گرفته شده است.

او افزود: طول سفر حج نیز نسبت به دوره‌های قبل مدیریت شده و متوسط اقامت زائران ایرانی در مدینه و مکه حدود ۲۸ روز است که در دوره‌های قبل به ۳۸ روز می‌رسید.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به برخی تصمیم‌های جدید عربستان که منجر به افزایش هزینه‌های حج شده است، اظهار کرد: در هفته گذشته وزارت حج عربستان هزینه‌های خدمات طواف و اعمال را برای کشورهای حاضر در مراسم حج تا حدود ۳۰۰ درصد افزایش داد، ولی ما تلاش می‌کنیم تا هزینه جدیدی به حجاج کشورمان تحمیل نشود. در صرفه‌جویی‌ها و تمهیدات به نحوی عمل می‌شود که مشکلی پیش نیاید و پیش‌بینی‌های لازم را در این‌باره مدنظر داریم.

او در ادامه به هماهنگی‌های انجام شده برای حمل‌و نقل در داخل عربستان، بیمه کامل زائران و اختصاص پروازهای مناسب شرکت‌های داخلی برای جابه‌جایی زائران اشاره کرد و ادامه داد: زائران باید به شرایط خاص مسکن در منطقه «منا» آگاه باشند؛ چرا که سرانه اسکان در چادرهای منا از سوی کشور میزبان (عربستان) برای زائران همه کشورها تعیین می‌شود، بنابراین شاید اسکان در آن منطقه شرایط خاصی داشته باشد.

حسینی درباره وضعیت هتل‌های مکه و مدینه هم گفت: تعداد و کیفیت هتل‌های مدینه به دلیل تخریب هتل‌های این شهر و جایگزین نشدن، کاهش یافته است، بنابراین سطح و فضای هتل‌ها در مدینه نسبت به مکه پایین‌تر است و این مسأله، امکانات اقامتی زائران ایرانی در مدینه را تحت‌تاثیر قرار داده است. با این حال، پیش‌بینی و تلاش برای اسکان مناسب زائران در نزدیکی حرم پیامبر (ص) شده است.

او ادامه داد: برای قربانی حج نیز مطابق با دستورالعمل پیش می‌رویم و جای نگرانی وجود ندارد، به همین منظور  ۴۰ نفر از ذابحان خبره و باتجربه در نظر گرفته شده‌اند.

رییس سازمان حج و زیارت بر لزوم بازگشت سلامت زائران به کشور تاکید کرد و گفت: با وجود مدیریت مناسب و کاهش ویروس کرونا در کشور، اما باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که شرایط فراگیری ویروس کرونا در جهان همچنان وجود دارد. حال با توجه به حضور زائران مختلف از ۹۰ کشور دنیا در اجتماع حج، می‌طلبد زائران دستورالعمل های بهداشتی را ویژه مدنظر قرار دهند. سازمان حج و زیارت در این‌باره دستورالعمل‌های بهداشتی‌ای دارد که زائران باید رعایت کنند؛ چراکه در صورت بیماری یک نفر، ‌ نه تنها آن شخص از فضایل معنوی حج باز می‌ماند که مشکلاتی برای کاروان خود نیز ایجاد می کند.

 

به هیچ وجه امکان ندارد هرگونه مواد ممنوعه از کشور خارج شود

 

سرهنگ محسن عقیلی ـ فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور ـ هم با بیان این‌که مجموعه نیروی انتظامی و پلیس فرودگاه‌ها از لحظه شروع حج تا پایان این مأموریت حساس در تمام فرودگاه‌های کشور در حال خدمت‌رسانی هستند، به زائران توصیه کرد:‌حتماً در زمان مناسب در فرودگاه حاضر شوید. در اعزام و بازگشت مسافران با کمترین همراه و خودرو به فرودگاه تردد کنید. تمام ملاحظاتی که در بازرسی درنظر گرفته می‌شود برای امنیت حاجی‌ها و مسافران است، بنابراین همکاری و سعه صدر در این سفر معنوی و البته حساس، ضرورتی انکارناپذیر است.

عقیلی گفت: تجربه نشان داده است برخی از زائران به خاطر ناآگاهی و ندانستن مقررات و همراه داشتن وسائل ممنوعه، هر سال از این سفر معنوی بازمی‌مانند. تأکید می‌کنم بازرسی در فرودگاه‌های ایران با دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود و به هیچ وجه امکان ندارد هرگونه مواد ممنوعه از کشور خارج شود و تمام موارد ممنوعه کشف می‌شود. باید تلاش کنیم در شأن یک زائر ایرانی در این مراسم حاضر شویم.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور اضافه کرد: بعضی از داروها در عربستان ممنوع است، به هیچ وجه این داروها را همراه نبرید. برخی داروهای گیاهی شبیه مواد روان‌گردان است که امکان دارد زائر را به خاطر آن بازداشت کنند، پس به هیچ‌وجه موادی را که ممکن است مشکل ایجاد کند همراه نداشته باشید.

سیدعباس حسینی ـ مدیر حج و زیارت استان تهران ـ هم اعلام کرد که پنج هزار و ۲۰۰ زائر از استان تهران در قالب ۳۷ کاروان در حج امسال حضور دارند و گفت:‌ ۵۲ درصد از حجاج تهرانی، بانوان و ۴۸درصد آقایان هستند و میانگین سنی زائران تهرانی به ۵۲ سال می‌رسد و کوچک‌ترین حاجی از استان تهران هم شش سال دارد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر