کد خبر: 132887
A

اقبال شاکری: طرح مجلس ۶۰ تا ۷۰ درصد می تواند بازار اجاره مسکن را کنترل کند

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم می گوید: براساس طرح جدید مجلس شورای اسلامی، صاحبخانه و مستاجر باید اجاره نامه خود را در سامانه املاک و اسکان به ثبت برسانند. فکر می‌کنیم که این طرح بتواند ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار اجاره را کنترل کند.

اقبال شاکری: طرح مجلس ۶۰ تا ۷۰ درصد می تواند بازار اجاره مسکن را کنترل کند

به گزارش دیده بان ایران؛ اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تشریح طرح جدید مجلس برای بازار اجاره مسکن اظهار داشت: براساس طرح جدید مجلس شورای اسلامی، صاحبخانه و مستاجر باید اجاره نامه خود را در سامانه املاک و اسکان به ثبت برسانند.

وی افزود: بنگاه دار در صورت عدم ثبت اطلاعات در سامانه، باید جریمه بدهد و یک سال هم محرومیت از کسب خواهد داشت و برای بار دوم، محرومیت دائم از کسب و کار شامل چنین بنگاهی می‌شود. او اظهارکرد: براین اساس صاحبخانه هم دیگر نمی‌تواند به راحتی واحد مستاجر را تخلیه کند؛ زیرا دادگاه به اطلاعات ثبت شده در سامانه رجوع می‌کند. فکر می‌کنیم که این طرح بتواند ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار اجاره را کنترل کند.

شاکری تصریح کرد: در طرح ساماندهی اجاره بها افراد باید اجاره نامه خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند و این موضوع اصل طرح جدید است. با این کار، اطلاعات کل کشور به دست می‌آید و اگر افراد در این سامانه اطلاعات را ثبت کنند، حمایت‌هایی مثل ۵۰ درصد تخفیف عوارض نوسازی و مالیاتی، وام نوسازی با سود کم و اقساط بلندمدت و همچنین قرار گرفتن در اولویت وام دهی را خواهند داشت و چنانچه اطلاعات خود را ثبت نکنند، صاحبخانه یا بنگاهدار باید ضرر و زیان بپردازند.عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: موارد عنوان شده قطعی نشده و تنها در متن طرح جدید مجلس برای بازار اجاره مسکن مقرر شده است. جزئیات این طرح پس از نهایی شدن در کمیسیون عمران به صحن علنی ارسال خواهد شد. او اضافه کرد: تفکیک تعرفه بنگاه‌های معاملات ملکی از میزان اجاره بها دیگر رویکرد این طرح است چراکه بنگاه‌ها از یک سو درصدد کاهش قیمت برای کمک به مستاجران و از طرفی دیگر درصدد افزایش قیمت برای دریافتی بیش‌تر خود هستند. به طورحتم این مسئله موجب تعارض منافع خواهد شد. شاکری در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: در راستای کاهش تعارض منافع قانون پیشنهاد داده است که تعرفه بنگاه‌های معاملات ملکی از سوی وزارت راه و شهرسازی طی آیین نامه اجرایی اعمال شود. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر