کد خبر: 132913
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۸ خرداد ۱۳۵۷؛

توافق های مهم ایران و آمریکا درباره کنترل مواد اتمی

بررسی روزنامه کیهان ۴۴ سال قبل دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۵۷

توافق های مهم ایران و آمریکا درباره کنترل مواد اتمی

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه اول روزنامه کیهان ۴۴ سال قبل امروز دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۵۷ را مشاهده می کنید. تیتر یک روزنامه اختصاص دارد به سخنان شاه در سفر به مشهد مقدس و تیترهای دیگر روزنامه هم به مسائل سیاسی و اجتماعی اقتصادی داخلی و خارجی روز پرداخته است. اما یکی از تیترهای صفحه اول امروز کیهان که سوژه امروز دیدبان تاریخ شده است به توافق های مهم ایران و آمریکا در حوزه مسائل اتمی اختصاص دارد که متن خبر فوق در صفحات اول و دوم این روزنامه ۳۲ صفحه ای منتشر شده است. گزارش کیهان رادر دیدبان تاریخ داریم می خوانیم؛

ایران و آمریکا در مورد طرح نهایی موافقتنامه دو جانبه منع گسترش سلاح های استراتژیک به توافق نزدیک شده اند. با این توافقها راه برای خرید چندین راکتور اتمی ساخت آمریکا توسط ایران فراهم شده است. گفت و گو پیرامون خرید این رآکتورها از مدتها پیش ادامه داشته ولی با سیاست جدید تاکنون توافق نهایی حاصل نشده است‌. 

IMG_20220529_072038_106

به گفته منابع آگاه ایران آماده شده که شرایط شدیدتر کنترل مواد هسته ای قابل استفاده برای ساختن بمب اتمی را از طریق انجام ندادن عمل بازیافت مجدد بپذیرد. بر اساس این شرط ایران بدون موافقت آمریکا عمل بازیافت مجدد را در مورد باقیمانده اورانیوم مورد استفاده در رآکتورهای ساخت آمریکا انجام نخواهد داد. همین شرط در مورد اورانیوم خریداری شده از آمریکا حتی اگر در نیروگاههای ساخت کشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد وجود خواهد داشت.

ایران در مقابل انتظار دارد حکومت کارتر، ایران را در زمینه تجارت هسته ای کشور (کامله الوداد) تلقی کند و بویژه ایران به تجهیزات و خدمات هسته ای که آمریکا به کشورهای دیگر داده است دسترسی یابد. بر اساس توافقها در صورتی که آمریکا به یک کشور دیگر اجازه بازیافت مجدد سوخت هسته ای را بدهد این محدودیت در مورد ایران نیز لغو خواهد شد. 

در ادامه این خبر به نقل از مقامات مسئول ایران در سازمان انرژی اتمی می خوانیم؛

ایران در ۵۰ پروژه اکتشاف اورانیوم در نقاط مختلف جهان مشارکت دارد و تاکنون ۲۸ هزار تن اورانیوم مورد نیاز نیروگاههای اتمی کشور پیش خرید شده است. 

این‌ مقامات بدون اینکه وارد جزئیات خرید اورانیوم از کشورهای مختلف جهان شوند تلویحا گفتند؛ ایران مذاکراتی برای خرید اورانیوم با استرالیا و اتریش انجام خواهد داد. آخرین دور مذاکرات ایران و استرالیا برای خرید اورانیوم با شکست مواجه شده است. 

در این مصاحبه همچنین گفته شد که برنامه اکتشاف اورانیوم در داخل کشور با سرعت و در سطح وسیعی انجام خواهد شد و تاکنون در ۵۰ نقطه کشور نشانه هایی از اورانیوم دیده شده است که البته نمی تواند به عنوان ذخیره گاه تلقی شود.

مدیر سوخت سازمان انرژی اتمی ایران در مورد تامین اورانیوم نیروگاهها گفت؛ بجز یکی دو کشور که در زمینه سوخت نیروگاههای خود خودکفا هستند بقیه کشورها مواد اولیه را وارد می کنند. هدف ما خودکفایی نسبی است بطوری که بتوانیم ۲۳ هزار مگاوات نیرو در ایران تولید کنیم. وی در پایان گفت؛ اورانیوم‌های خریداری شده از سوی ایران هم اکنون در کارخانه های غنی سازی آماده غنی شدن است. در ضمن، اورانیوم‌ مصرفی در نیروگاه بوشهر در شوروی غنی خواهد شد. 

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

IMG_20220529_072032_605

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر