کد خبر: 132925
A

همه چیز در ارتباط با کم خونی

کم خونی یک مشکل جدی و عمومی است که افراد مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت تخمین زده که ۴۲ درصد از کودکان زیر ۵ سال و ۴۰ درصد زنان باردار در سراسر جهان دچار کم خونی هستند.

همه چیز در ارتباط با کم خونی

دیده بان ایران- کم خونی یک مشکل جدی و عمومی است که افراد مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت تخمین زده که ۴۲ درصد از کودکان زیر ۵ سال و ۴۰ درصد زنان باردار در سراسر جهان دچار کم خونی هستند. کم خونی یا آنمی وضعیتی است که در آن تعداد گلبول‌های قرمز یا غلظت پروتئین هموگلوبین داخل آن کمتر از حد طبیعی باشد. اگر قصد دارید تا همه چیز را ئدر ارتباط با کم خونی و آزمایشات مربوط به آن بدانید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

1

بیماری کم خونی چیست؟

کم خونی شایع‌ترین اختلال خونی در دنیا است. این بیماری اغلب به علت کاهش تولید یا تولید ناقص گلبول‌های قرمز و هموگلوبین ایجاد می‌شود. هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه‌ها به سایر قسمت‌های بدن می‌رساند و در مقابل دی اکسید کربن را گرفته و به منظور تصفیه بدن، آن را از طریق ریه خارج می‌کند. بدن انسان برای ساخت هموگلوبین به آهن یا Fe نیاز دارد. اکثر افرادی که دچار کم خونی هستند همزمان کمبود آهن نیز دارند و به آن کم خونی ناشی از فقر آهن می‌گویند. پس اگر قصد دارید تا به پرسش"Fe در آزمایش خون چیست" پاسخ مناسبی دهید، ادامه مطالب برای شما مفید خواهد بود.

 

 

کم خونی انواع مختلف دارد که شامل:

  • کم‌خونی آپلاستیک: این نوع کم خونی زمانی ایجاد می‌شود که به سلول‌های بنیادی مغز استخوان شما آسیب رسیده باشد. در این بیماری، بدن شما قادر به تولید گلبول‌های قرمز جدید به مقدار کافی نیست. در کم خونی آپلاستیک، علاوه بر گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در برخی از منابع، به کم خونی آپلاستیک، نارسایی مغز استخوان نیز گفته می‌شود.
  • کم خونی همولیتیک: آنمی همولیتیک، وضعیتی است که در آن بدن آنتی بادی‌هایی را تولید می‌کند که به اشتباه، گلبول‌های قرمز خودی را شناسایی کرده و به منظور تخریب، به آنها می‌چسبند. طول عمر طبیعی گلبول‌های قرمز ۱۲۰ روز است، اما در هنگام ابتلا به این بیماری ارثی، گاهی اوقات به یک هفته نیز کاهش می‌یابد.
  • کم خونی نورموسیتیک: این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های قرمز علی رغم داشتن اندازه طبیعی، تعدادشان کم باشد.
  • کم‌خونی پرنیشیوس: این نوع کم خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن شما دچار کمبود ویتامین B12 باشد. از آنجا که این ویتامین برای ساخت گلبول‌های قرمز ضروری است؛ کمبود آن سبب کاهش تولید گلبول‌های قرمز سالم می‌شود.
  • کم خونی ناشی از تولید گلبول‌های خونی داسی شکل: این بیماری یک بیماری کاملا ژنتیکی است که تنها گلبول‌های قرمز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمانی اتفاق می‌افتد که هر دو ژن مسئول تولید هموگلوبین، جهش یافته باشند.

نقش Fe در آزمایش خون چیست؟

آهن یک عنصر ضروری برای تولید گلبول‌های قرمز است. حدود ۷۰ درصد آهن بدن شما در پروتئین داخل گلبول‌های قرمز خون به نام هموگلوبین و سلول‌های ماهیچه‌ای به نام میوگلوبین یافت می‌شود. وجود هموگلوبین برای انتقال اکسیژن در خون شما از ریه‌ به بافت‌ها ضروری است. حدود ۲۵ درصد از آهن بدن به صورت فریتین ذخیره شده در سلول‌ها یافت می‌شود. یک مرد بالغ، متوسط حدود ۱۰۰۰ میلی گرم آهن ذخیره شده دارد، در حالی که زنان به طور متوسط فقط حدود ۳۰۰ میلی گرم ذخیره آهن دارند. در اغلب موارد هنگامی که مصرف و یا جذب آهن از طریق مصرف مواد غذایی و مکمل‌ها کم باشد، سطح هموگلوبین کاهش می‌یابد.

زمانی که ذخایر آهن کاهش می‌یابد، فرد دچار بیماری به نام کم خونی ناشی از فقر آهن می‌شود. از دست دادن خون، شایع‌ترین علت کمبود آهن است. در مردان و زنان یائسه، کمبود آهن تقریباً همیشه نتیجه از دست دادن خون از طریق دستگاه گوارش به علت مشکلات داخلی مختلف است. همچنین در زمان قاعدگی، از دست دادن خون باعث افزایش نیاز بدن به آهن می‌شود.

در طول دوره‌های مختلف رشد در زمان نوزادی، کودکی و نوجوانی، نیاز آهن بدن از طریق جذب آهن از رژیم غذایی صورت می‌گیرد. جالب است که بدانید نوزادان با تغذیه شیر مادر حدود ۰.۵ تا ۱ میلی گرم آهن در روز دریافت می‌کنند. پس انجام آزمایش آهن خون، در هر دوره‌ای می‌تواند مثمر ثمر باشد.

 

علائم عمومی ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن

علائم و نشانه‌های ابتلا به کم خونی بسته به علت و شدت آن متفاوت است. حتی در مواردی ممکن است کم خونی شما هیچ علامتی نداشته باشد و تنها پس از چکاپ آزمایشگاهی مشخص شود. به طور عمومی علائم ابتلا به کم خونی ناشی از کاهش Fe شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • ضعف
  • پوست رنگ پریده یا مایل به زرد
  • ضربان قلب نامنظم
  • تنگی نفس
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • درد قفسه سینه
  • دست و پاهای سرد
  • سردرد

در ابتدای ابتلا به کم خونی، این بیماری می‌تواند آنقدر خفیف باشد که حتی متوجه آن نشوید. اما بدتر شدن وضعیت کم خونی، علائم این بیماری نیز شدیدتر می‌شود.

میزان نرمال آهن در آزمایش خون چقدر است؟

رنج نرمال آهن خون ۶۰ تا ۱۷۰ میکروگرم در دسی لیتر (mcg/dL) یا ۱۰.۷۴ تا ۳۰.۴۳ میکرومول در لیتر (میکرومول در لیتر) است.

2

خدمات آزمایش در منزل را با هومکا  تجربه کنید

گلبول‌های قرمز جز مهم‌ترین سلول‌های خونی شما هستند. این سلول‌ها وظیفه رساندن اکسیژن به سلول‌ها و در مقابل دریافت و دی اکسید کربن و در نتیجه، تصفیه خون را بر عهده دارد. کم یا زیاد شدن RBC در بدن سبب بروز علائم شدید و ابتلا به بیماری‌های مختلفی می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم برای کنترل وضعیت و تعداد این سلول‌ها به طور منظم آزمایش خون بدهید. البته در شرایط پاندمی کرونا در مراکز درمانی ریسک بالایی برای ابتلا به بیماری وجود دارد.

پیشنهاد ما این است که برای پایش وضعیت سلامتی خود و انجام آزمایش کم خونی از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. شرکت هومکا با بهره گیری از بهترین متخصصان، خدمات آزمایش در منزل را به همه ساکنین استان تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز و رشت ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای درخواست آزمایش با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا با مراجعه به وبسایت مجموعه هومکا به نشانی www.homeca.ir، درخواست آزمایش مورد نظر خود را ثبت کنید.

3

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر