کد خبر: 133102
A

سفر حج به ۴۵ میلیون تومان رسید

سازمان حج و زیارت با اشاره به اقدام عربستان برای افزایش هزینه‌های حج به بیش از ۳۰۰ درصد، درباره تغییر قیمت حج زائران ایرانی توضیحاتی داد و از آن‌ها خواست مابه‌التفاوت هزینه سفر حج را پرداخت کنند.

سفر حج به  ۴۵ میلیون تومان رسید

به گزارش دیده بان ایران؛ در اطلاعیه سازمان حج و زیارت آمده است: وزارت حج و عمره عربستان در روزهای اخیر در اقدامی دیرهنگام افزایش قابل توجهی را در هزینه‌های ارزی خدمات حج در حوزه مشاعر مقدس، خیام (چادرهای اقامتی مسافران در منطقه منا) و خدمات عمومی، اعلام کرده است و لزوماً باید این هزینه‌ها همزمان با دریافت ویزا پرداخت شود.

از آنجا که سازمان حج و زیارت بعد از اعلام برگزاری عملیات حج تمتع در امسال برنامه‌ریزی لازم را با سرعت در دستور کار خود قرار داده و با توجه به ضیق وقت فرایند ثبت‌نام کاروان‌ها را آغاز کرده است، بنابراین مراتب اعتراض خود را درباره افزایش هزینه اعلام کرده و در مذاکرات و گفت‌وگوهای صورت‌گرفته با بررسی موضوع و کارشناسی که توسط کمیته نرخ‌گذاری سازمان حج و زیارت انجام شده مقرر شده است با هدف رعایت حال زائران ارجمند بخش قابل توجهی از این هزینه‌ها با تدابیر اندیشیده شده توسط سازمان حج و زیارت تأمین شود و بخش دیگری نیز با رایزنی همکاران اعزامی به عربستان کاهش یابد و بخش اندک آن را نیز زائران محترم پرداخت کنند.

از این رو، با توجه به محدودیت زمانی به منظور دریافت ویزا تقاضا دارد در اسرع وقت با راهنمایی مدیران محترم کاروان‌ها نسبت به پرداخت فیش تکمیلی مابه‌التفاوت اقدام مقتضی را به عمل آورند تا اختلالی در دریافت ویزا به عمل نیاید.»

صادق حسینی، رییس سازمان حج و زیارت نیز در توضیحات دیگری درباره افزایش هزینه سفر حج گفته است: به طور غیر منتظره با افزایش ۳۰۰ درصدی هزینه خدمات و نیز افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی اقلام تدارکاتی مواجه شده‌ایم که بعد از اعزام همکاران حج و زیارت به عربستان اعلام شد. البته مراتب اعتراض از این افزایش هزینه‌ها کتبا به وزارت حج عربستان اعلام شده و منتظر پاسخ کشور میزبان هستیم، اما به منظور برنامه‌ریزی مقرر شد بخش اندکی از این هزینه‌های تحمیلی را زائران متحمل شوند، بر همین اساس از زائران درخواست همراهی داریم، این در حالی است که برخی از کشورها مجبور به انصراف از حج شده‌اند.

حج پس از دو سال توقف به خاطر کرونا، امسال با حدود یک میلیون نفر زائر قرار است برگزار شود. سازمان حج و زیارت با توجه به سهمیه محدود حج  ایران، اولویت حج امسال را به گروهی از زائران اختصاص داده که در سال ۹۸ ثبت‌نام کرده و هزینه این سفر را کامل پرداخته کرده بودند و بارها نیز به آن‌ها اعلام شده بود با توجه به تثبیت نرخ ارز، هزینه حج تغییری نخواهد کرد.

قیمت حج سال ۱۴۰۱ قبلاً رقمی بین ۳۴ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان تا ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شده بود که اکنون این قیمت تا حدود ۳۷ و ۴۵ میلیون افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر