کد خبر: 133180
A

آیت الله جوادی آملی : حوزه باید خدمات به نظام اسلامی بدهد اما وابسته به حکومت نشود

آیت الله العظمی جوادی آملی گفتند: نظام و رهبر و بسیاری از مسئولین از حوزه برخاسته اند و این حوزه سر تا پایش کرامت است و نباید به چیزی آلوده شود، حوزه باید خدمات به نظام اسلامی بدهد اما وابسته به حکومت نشود..

آیت الله جوادی آملی : حوزه باید خدمات به نظام اسلامی بدهد اما وابسته به حکومت  نشود

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، مرجع تقلید شیعیان در بیست و سومین مجمع عمومی نشست دوره ای اساتید سطوح عالیه و خارج حوزه علمیه قم، خاطرنشان کردند: حضور شما کریمانه است و از صبر و حوصله کریمانه شما تشکر می کنم و ایام ارتحال امام راحل را گرامی می دارم و برای شما اساتید بزرگ که وارثان علوم اهل بیت هستید توفیق در مسیر علم مسئلت می کنم.

ایشان افزودند: واژه کرامت معادل فارسی ندارد، زبان عربی آن خصیصه را دارد که می تواند ترجمان زبان های دیگر باشد اما هیچ زبانی نمی تواند ترجمان عربی باشد. صفت کریم غیر از عظیم و کبیر است، در فارسی واژه ای که بتواند کرامت را معنا کند نیست و این خصیصه قرآن کریم است که فرمود مسیر قرآن مسیر کرامت است، ایام کرامت هم شرح همین مطلب است.

آیت الله جوادی آملی اضافه کردند: عربی هم بیان است و هم تبیان است و هم مبین است، چند وصف را خدا برای قرآن ذکر کرده که برخی اوصاف میانی و برخی اوصاف ممتاز هستند. هر کسی حرف جدیدی می خواهد فقط در قرآن می تواند پیدا کند، حرفی که در قرآن هست در جای دیگر نیست، آنطور نیست که شما با تجربه و آزمایش به آن برسید، این حرف ها مسیر دیگری دارد. وظیفه حوزه این است که ببیند این قرآن که در هیچ جای عالم نیست جه چیزی است، این علمی است که در قرآن است و در مکاتب دیگر نیست.

ایشان خاطرنشان کردند: دشمنان صف بسته اند که توحید را از جامعه بردارند، زمانی که اندلس فقیه پرور بود و حکیم پرور بود، با آمدن جنگ های صلیبی ، دین از زبان و دست مردم گرفته شد، مساجد تبدیل به کلیسا شد و کلیساها تبدیل به موزه شد. الان در آن نه از قرآن خبری است و نه از انجیل.

مرجع تقلید شیعیان ادامه دادند: عقل باید در حوزه سخن پایانی را بگوید، خدا می فرماید که من انبیا را فرستادم تا با عقل، من زیر سوال نروم و از عقل علیه من استفاده نکنند، تا فردا مردم نگویند که ما نمی دانستیم که چه چیزی خیر است و چه چیزی شر است. عقل میزان و وزن می خواهد که موزون را با آن وزن اندازه بگیرند.خیر و شر یک ترازو می خواهد. انسان بی عقل بی دوست است، دوست هر کسی عقل اوست.

ایشان افزودند: ایام کرامت باید انسان را عاقل کند، حوزه باید ببیند که رهاورد تازه قرآن چه چیزی است، نظام و رهبر و بسیاری از مسئولین از حوزه برخاسته اند و این حوزه سر تا پایش کرامت است و نباید به چیزی آلوده شود، حوزه باید خدمات به نظام اسلامی بدهد اما وابسته نشود.

یت الله جوادی آملی ادامه دادند: ممکن نیست که همه یک گونه فکر کنند، اختلاف طبیعی است اما خدای نکرده اختلاف نباید با مخالفت خلط شود، تنها جایی که امید اسلام است حوزه است، این امر آنقدر سنگین است که همه ما باید در خدمت حوزه باشیم. معصوم علیه السلام فرمود که نباید ما کینه و عداوت همدیگر را داشته باشیم، نباید مخالفت داشته باشیم.

ایشان گفتند: اگر ما اختلاف داشته باشیم دیگر دینی نمی ماند، اگر دو نفر هر روز علیه هم سخن گفتند چیزی از دین نمی ماند، تهذیب نفس این است که ما هر لحظه مواظب باشیم که چه از ذهن و قلممان می گذرد، اگر اینگونه باشیم می شویم مثل فرشته، چرا ما فرشته نشویم، چرا فرشته بر ما نازل نشود، اگر ما اهل خودخواهی نباشیم و اهل دوست خواهی باشیم، فرشته بر ما نازل می شود، همه ما موظفیم که یکدیگر را نصیحت کنیم، قرآن فرمود که نصیحت کنید اما نصیحت اگر با خودخواهی همراه شد دیگر نصیحت نیست.

مرجع تقلید شیعیان عنوان کردند: اگر در حوزه و دانشگاه آرای مختلف آمد اگر اختلاف بود خوب است اما اگر مخالفت بود این مضر است، تمامی آیات الهی با هم هیچ اختلافی ندارند اگر غیر الهی بود حتما با هم مخالف بودند، شما ببینید اگر آرا و روش هایی با هم مخالفت داشتند، الهی هستند اگر مخالفت بود حتما غیر الهی است. بزرگان ما گفتند که دنیا مانند اعداد ریاضی است و هیچ اختلافی در آفرینش خداوند نیست.

ایشان بیان داشتند: امیدواریم که خداوند به برکت قرآن و عترت مراجع درگذشته را رحمت کند و اساتیدی که در این مدت رحلت کرده اند را مورد غفران و رحمت خود قرار دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر