کد خبر: 133541
A

نشریه سپاه: پژوهش میدانی نشان داده که «جراحی اقتصادی» رئیسی به نفع مردم بود

نشریه وابسته به معاونت سیاسی سپاه نوشت: یک پژوهش میدانی نشان داده است که اقدام اخیر دولت در هر شرایطی به نفع سه دهک پایین جامعه است و اگر دولت موفق به کنترل مؤثر تورم شود، این اقدام به نفع هفت دهک از مردم خواهد بود. این اقدام دولت با همه نقدها و انتظاراتی که از آن وجود دارد، گامی بزرگ در راه تحقق عدالت است.

نشریه سپاه: پژوهش میدانی نشان داده که «جراحی اقتصادی» رئیسی به نفع مردم بود

به گزارش دیده بان ایران؛ نشریه اخبار داخلی سپاه در شماره امروز خود طبق روال یکسال گذشته ضمن تمجید از عملکرد دولت سیزدهم و نادیده گرفتن تورم بالای چهل درصد و افزایش روز به روز قیمت اقلام ضروری مردم نوشت: یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری، رفتار دولت بر اساس عدالت به‌ویژه عدالت اقتصادی بود. تورم در هر جامعه‌ای به‌مثابه مالیات فقرا به ثروتمندان است. در کشور ما نیز تورم بالا طی سال‌های اخیر همواره بر این شکاف طبقاتی افزوده است. رصد رفتار دولت سیزدهم نشان می‌دهد که مسئولین، عدالت را محور و قطب نمای برنامه‌ها و سیاست‌های خود قرار داده‌اند. نمونه‌هایی از این سیاست‌های عدالت‌محور عبارتند از:

1- آزادسازی سواحل که توسط دستگاه‌های دولتی و خصوصی تصرف شده بودند، باعث شد که عموم مردم امکان بهره‌برداری از آن‌ها را داشته باشند.

2- برنامه‌ریزی در راستای تغییر سیستم توزیع یارانه بنزین از وسایل نقلیه به افراد: درحالی‌که در وضعیت فعلی، یارانه و حمایت دولت تنها شامل کسانی می‌شود که وسیله نقلیه دارند و هر کس خودروی بیشتری داشته باشد، یارانه بیشتری دریافت می‌کند، دولت تلاش کرده است با اختصاص سهمیه بنزین به افراد، عدالت بیشتری در این مسیر فراهم کند. تخصیص سهمیه بنزین به افراد باعث می‌شود که ثروتمندان به‌رغم داشتن چندین خودرو، تنها سهمیه خود را بگیرند و از طرف دیگر افراد فاقد خودرو نیز سهمیه بنزین خود را به شکل‌های جایگزین دریافت کنند. این طرح در حال حاضر در جزایر کیش و قشم در حال طی کردن مراحل آزمایشی خود است.

3- یکی از جنجال‌برانگیزترین اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم، مردمی سازی و عادلانه سازی یارانه‌هاست. این جراحی اقتصادی کشور با تغییر شیوه حمایت دولت از یارانه کالایی و غیرهدفمند به یارانه هدفمند نقدی یا کالابرگ الکترونیک، باعث می‌شود که بخشی از حمایت دولت از اقشار مرفه کاهش پیدا کرده و به حمایت از اقشار ضعیف سوق پیدا کند. یک پژوهش میدانی نشان داده است که اقدام اخیر دولت در هر شرایطی به نفع سه دهک پایین جامعه است و اگر دولت موفق به کنترل مؤثر تورم شود، این اقدام به نفع هفت دهک از مردم خواهد بود. این اقدام دولت با همه نقدها و انتظاراتی که از آن وجود دارد، گامی بزرگ در راه تحقق عدالت است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر