کد خبر: 133705
A
روزنامه گردی دیدبان‌تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۵۸؛

گزارش خبرگزاری فرانسه از قانون اساسی آینده ایران

بررسی اخبار و گزارش های روزنامه ۱۲ صفحه ای آیندگان ۴۳ سال قبل ۲۲ خرداد ۱۳۵۸

گزارش خبرگزاری فرانسه از قانون اساسی آینده ایران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه ۱۲ صفحه ای آیندگان ۴۳ سال قبل در چنین روزی را مشاهده می کنید که به قیمت ۱۵ ریال در روز سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۵۸ روانه دکه ها شده بود. 

جدا از تیتر یک روزنامه که به سخنان آیت الله العظمی خمینی در دیدار با دانشجویان دانشگاه پلیس اختصاص دارد که در آن ذکر شده روحانیون و دانشگاه می توانند کشور را نجات دهند یا به هلاکت برسانند از دیگر خبرهای صفحه اول میتوان به احتمال آزادی سفر ایرانیان به شوروی از قول سفیر ایران در آن کشور، ثبت نام ۴۰۵ هزار نفر برای شرکت در اولین کنکور پس از انقلاب و خبر داغی با عنوان یک تاجر معروف بازار تهران مدیریت موسسه کیهان را تحویل گرفت اشاره کرد.

IMG_20220612_075344_864

اما گزارشی کوتاه از خبرگزاری فرانسه درباره اطلاعاتی از قانون اساسی آینده ایران در صفحه آخر روزنامه منتشر شده است که متن کامل این خبر تقدیم حضور میگردد؛

خبرگزاری فرانسه:

 روزنامه های تهران خبر دادند که در قانون اساسی جدید، رئیس جمهوری اسلامی ایران، برای مدت چهار سال انتخاب خواهد شد و به منظور کاستن از خطر کودتایی نظامی، همه کسانی که در راس ارتش قرار می گیرند زیر نظر هیات وزیران کار می کنند. 

به نوشته روزنامه های ایران، منبعی موثق تاکید کرد که دولت قصد تشکیل مجلس موسسان را ندارد بلکه قانون اساسی را تنها به مجلس مشورتی  که از نمایندگان همه گروههای سیاسی و اقلیتهای قومی و مذهبی تشکیل میشود ارائه خواهد کرد.

همین منبع گفت: که در قانون اساسی بر برابری مرد و زن تاکید شده و زنان میتوانند نماینده مجلس یا وزیر شوند. در طرح قانون اساسی، شورای نگهبان آن - مرکب از روحانیان، قضات دیوانعالی کشور و حقوقدانان- پیش بینی شده است. 

IMG_20220612_075348_764

با وجود این حزب های میانه رو و مهمتر از همه حزب جمهوری خلق مسلمان ایران که از آیت الله کاظم شریعتمداری الهام می گیرد و اعتبار آن در میان روشنفکران روبه فزونی است تصمیم گرفته اند روز جمعه آینده در تمام شهرهای ایران راهپیمایی کنند و خواستار برقراری آزادیهای سیاسی و تشکیل مجلس موسسان و نه رفراندم برای تدوین و تصویب قانون اساسی شوند.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر