کد خبر: 133750
A

عرضه اولیه چیست؟ شناخت عرضه اولیه در بورس و ارز دیجیتال

عرضه اولیه یک شرکت به معنای تازه تاسیس بودن آن نیست، بلکه به این معناست که برای اولین بار وارد بورس شده است. بنابراین هرگاه شرکتی درصدی از سهام خود را برای اولین بار در بورس عرضه کند، به آن عرضه اولیه می گویند.

عرضه اولیه چیست؟ شناخت عرضه اولیه در بورس و ارز دیجیتال

دیده بان ایران- به نقل از سایت علیرضا شریفی؛ عرضه اولیه تقریبا اولین اصطلاحی است که تازه واردان به بازار سهام با آن آشنا می شوند. در واقع عرضه اولیه تمایل مردم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه را چند برابر می کند. عرضه اولیه معمولاً برای سهامداران آنها سودآور است. این موضوع باعث ایجاد انگیزه و وسوسه سرمایه گذاری در افراد می شود. نسخه اولیه کم خطر و بسیار محبوب است. اغلب خریداران عرضه اولیه، دیدگاه کوتاه مدت یا میان مدتی نسبت به نگهداری دارند که بسته به تحلیل نماد می تواند متفاوت باشد. IPO مخفف Initial Public Offering است. این عبارت به این معنی است که شرکت برای اولین بار درصدی از سهام خود را برای معامله وارد بازار سهام می کند. عرضه اولیه یک شرکت به معنای تازه تاسیس بودن آن نیست، بلکه به این معناست که برای اولین بار وارد بورس شده است. بنابراین هرگاه شرکتی درصدی از سهام خود را برای اولین بار در بورس عرضه کند، به آن عرضه اولیه می گویند. شرکت ها معمولاً حدود 5 تا 10 درصد از سهام خود را در بازار سهام سرمایه گذاری می کنند، اما این درصد متفاوت است. شرکت ها برای ورود به بورس ابتدا باید صورت های مالی خود را به سازمان بورس ارائه کنند. اگر شرکت سود خوبی داشته باشد مجوز ورود به بورس را می گیرد.

sss

آموزش بورس - علیرضا شریفی

عرضه اولیه سهام چیست؟

این اصطلاح که به «عرضه عمومی اولیه (IPO)» ترجمه می‌شود، به اولین روزی اطلاق می‌شود که یک شرکت در بورس عرضه می‌شود، جایی که درصد معینی از کل سهام شرکت برای اولین بار در بورس عرضه خواهد شد. تجربه نشان داده است که بیش از 90 درصد از IPO ها سودآور هستند. توجه داشته باشید که عرضه اولیه یک شرکت در بورس اوراق بهادار به این معنی نیست که شرکت تازه شروع به کار کرده است. یکی از بهترین منابع برای شناخت صحیح عرضه اولیه مقاله آموزش بورس سایت علیرضا شریفی می باشد. بلکه به این معناست که اخیراً مجاز به خرید و فروش سهام خود در بورس شده است. گاه حتی شرکت های دولتی با سال ها تجربه در این عرضه شرکت می کنند. شرایط خرید و فروش سهام در عرضه اولیه اندکی با سهام عادی متفاوت است.

آموزش خرید عرضه اولیه

روش های مختلفی برای خرید عرضه اولیه عمومی وجود دارد. اما در این مقاله تنها به روش های مورد استفاده در بورس تهران می پردازیم. تا همین اواخر، عرضه های اولیه در بورس بر اساس اولویت زمانی به حراج گذاشته می شد. به این ترتیب، سهام ابتدا در فرآیندی کشف شد که سرمایه گذاران واقعی در آن نقشی نداشتند. یعنی قیمتی که سرمایه گذاران برای اولین بار می توانستند آن سهام را بخرند، تعیین شد. سپس با توجه به تعداد سهام شرکت و تعداد سهامی که قرار بود عرضه شود، سهمیه هر نفر برای خرید سهام عرضه اولیه مشخص و زمان سفارش مشخص شد. به عنوان مثال بورس اعلام کرد که عرضه سهام شرکت «الف» از ساعت 12:30 آغاز می شود و هر سرمایه گذار می تواند 1000 سهم را با قیمت 100 تومان سفارش دهد. در این روش قیمت خرید، زمان خرید و حداکثر حجم خرید از قبل مشخص می شد و می بایست در زمان مشخص شده سفارش خود را در سامانه ثبت می کردید. اگر تعداد سهام درخواستی بیشتر از تعداد سهام عرضه شده باشد، اولویت با کسانی است که زودتر سفارش خود را ثبت کرده اند. اما مدتی است که روش خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ تغییر کرده است. در ادامه در مورد این روش بیشتر توضیح خواهیم داد.

چگونه زمان مناسب برای فروش عرضه اولیه را پیش بینی کنیم؟

عرضه اولیه سهام موجب ارتقای بازار سهام و توسعه اقتصادی با حفظ منافع سرمایه گذاران می شود. در واقع، یک موقعیت برد-برد را ارائه می دهد. البته این بدان معنا نیست که سرمایه گذاران باید سهام تازه عرضه شده را برای مدت نامحدود در سبد سهام خود داشته باشند. از نظر تئوری، بر اساس آنچه در دنیا رایج است، قیمت فروش عرضه اولیه به گونه ای تعیین می شود که شرکت کنندگان بتوانند از بازدهی 10 تا 20 درصدی بهره مند شوند. در واقع نمی توان با اطمینان گفت که اولین پیشنهاد چه زمانی به فروش می رسد. زیرا به عوامل مختلفی مانند نیاز شما به نقدینگی از این پیشنهاد، خرید اعتباری اولین پیشنهاد از کارگزار و در نتیجه تسویه صورت حساب با آن و مواردی از این دست بستگی دارد. سهامداران می توانند از روز پس از عرضه سهام خود را بفروشند. اما برای دانستن بهترین زمان برای فروش سهام، باید چند نکته را در نظر بگیرید:

  • وضعیت فعلی و آتی شرکت پذیرفته شده در بورس را ارزیابی کنید
  • توجه به اندازه شرکت عرضه شده در بورس
  • بررسی تحلیل بنیادی سهام عرضه اولیه در سایت های تحلیلی و کانال های خبری کارگزاری ها
  • بررسی رفتار سهامداران عمده در روزهای معاملات سهام پس از اولین عرضه
  • روند فعلی بازار سهام را مرور کنید

بورس نیز مانند هر فعالیت اقتصادی دیگری دوره های مختلفی از رکود، رشد، رونق و در نهایت نزول را تجربه می کند. این چرخه به طور متوالی در طول زمان رخ می دهد. اگر سهام یک شرکت در زمان رکود عرضه شود، تقاضا برای اولین عرضه معمولاً به دلیل خروج سرمایه کاهش می یابد. در چنین شرایطی با توجه به جو منفی موجود در بازار، تعداد روزهای مثبت عرضه اولیه کمتر از دوره رونق خواهد بود. اما در دوران رونق و رکود شدید، برعکس است. به دلیل حجم بالای نقدینگی در بازار، معمولا تقاضای زیادی برای سهام وجود دارد. در نهایت، این می تواند برای مدتی منجر به صف های خرید سنگین برای آن سهم شود. یکی از مهم ترین نشانه هایی که نشان می دهد یک تازه وارد از بازار خارج می شود، برچیده شدن صف های خرید است. این موارد و حتی بیشتر از آن را در دوره آموزش ارز دیجیتال سایت علیرضا شریفی مطالعه کنید. به دلیل تعداد زیاد سهامدارانی که در روز اول عرضه اقدام به خرید می کنند، به هر کد معاملاتی تعداد محدودی سهام تعلق می گیرد. بنابراین سهامداران طی روزهای آینده اقدام به خرید سهام خواهند کرد.

جمع بندی درباره عرضه اولیه

در نهایت پس از مطالبی که در مورد خرید و فروش عرضه اولیه سهام بیان شد، نمی توان زمان دقیقی را برای فروش این سهام ارائه کرد و عوامل متعددی در زمان عرضه اولیه آن تاثیرگذار است. بنابراین همانطور که می دانید آموزش در بازار سرمایه بسیار حائز اهمیت است و شما به عنوان متقاضی قبل از ورود به این بازار نیاز به آموزش کامل و کافی در زمینه فعالیت در آن دارید تا بتوانید بهترین زمان را برای ورود و خروج هر سهم داشته باشید، درست تشخیص دهید و از سود خود مطمئن شوید. اگر تازه کار هستید، به شما توصیه می شود برای آشنایی با شرایط بازار و دوره آموزشی، فقط سهام عرضه اولیه را خریداری کنید، زیرا این کار باعث حفظ امنیت سرمایه شما می شود و همچنین برای شروع فعالیت اصلی بهتر یاد خواهید گرفت.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر