کد خبر: 133799
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۵۸؛

گزارش نشریه فاینشنال تایمز از ملی شدن بانکها در ایران

گزارش های روزنامه آیندگان ۲۳ خرداد ۱۳۵۸ را می خوانید. خبر نشریه فاینشنال تایمز درباره ملی شدن بانکها در ایران را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که از نظر می گذرانید

گزارش نشریه فاینشنال تایمز از ملی شدن بانکها در ایران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تیتر یک روزنامه چاپ صبح کشور، آیندگان در ۴۳ سال قبل چنین روزی، چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۵۸ به سخنان آیت الله العظمی خمینی اختصاص دارد که از شوروی خواسته در افغانستان دخالت نکند. 

بازداشت آیت الله صدر از رهبران شیعه عراق و بیانیه مشترک ایران و ترکیه درباره تشکیل دولت مستقل فلسطین و هشدار روزنامه الثوره وابسته به حزب بعث عراق به رهبران ایران درباره بازگرداندن جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس به اعراب از جمله خبرهای مهم دیگر این روزنامه به شمار می روند. در ادامه خبر نشریه فاینشنال تایمز درباره ملی شدن بانکها در ایران را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که از نظر می گذرانید؛

 

فاینشنال تایمز؛ 

دولت ایران به سهامداران خارجی بانکهای ملی شده گفته است که به آنها غرامت خواهد پرداخت. سرمایه گذاری اولیه به اضافه مبلغی نسبت به سهامشان در دارائی کنونی بانکها به آنها پرداخت میشود. هنوز طرحی دقیق و جزء به جزء برای ملی کردن ریخته نشده اما به گفته آقای محمدعلی مولوی مدیرکل بانک مرکزی با سهامداران خارجی و ایرانی یکسان رفتار خواهد شد. او گفت که با تکمیل مدیریت جدید، دیگر برای بانکداران خارجی در نظام بانکی ایران جایی نخواهد بود. 

IMG_20220613_070231_796

در همین حال آقای علی اکبر معین فر رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت؛ بانکهایی که فعالیت مشابه دارند ادغام خواهند شد. اما بانکهای تخصصی دست نخورده می مانند. 

در محافل بانکی شایع است که انتخاب زمان ملی کردن با ورشکستگی قریب الوقوع سه بانک که در یکی از آنها سرمایه گذاری مهمی از طرف انگلیسی ها شده تقارن دارد. 

مقام های مسئول هشدار داده اند که نباید انتظار داشت نرخ بهره بیدرنگ کاهش یابد.

IMG_20220613_070236_707

همزمان با اقدام ملی کردن بانکها، دولت دست به تشویق سرمایه گذاران فراری برای بازگشت به ایران زده است. 

به گفته آقای رضا صدر وزیر بازرگانی، بانکهای ملی شده به شکل موثرتری بر رشد صنعتی نظارت خواهند داشت و سرمایه گذاری در زمینه های مورد نیاز را افزایش می دهند.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر