کد خبر: 133817
A

کامران ندری استاد اقتصاد : قیمت ارز باز هم بالاتر می رود

کامران ندری، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق و تحلیلگر مسائل اقتصادی در تشریح افزایش نرخ ارز گفت: بخش قابل‌توجهی از مسائل اقتصادی کشور متأثر از مسائل سیاسی است. بنابراین به دلیل اخبار محاوره شده حوزه سیاست بین‌الملل، افزایش نرخ ارز دور از تصور نبوده و نیست. طی ادوار گذشته نرخ ارزبر پایه اخبار مثبت و منفی متغیر بوده و نوسانات مختلفی را تجربه کرده است.

کامران ندری استاد اقتصاد : قیمت ارز باز هم بالاتر می رود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ کامران ندری، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق و تحلیلگر مسائل اقتصادی در تشریح افزایش نرخ ارز به رسالت گفت: بخش قابل‌توجهی از مسائل اقتصادی کشور متأثر از مسائل سیاسی است. بنابراین به دلیل اخبار محاوره شده حوزه سیاست بین‌الملل، افزایش نرخ ارز دور از تصور نبوده و نیست. طی ادوار گذشته نرخ ارزبر پایه اخبار مثبت و منفی متغیر بوده و نوسانات مختلفی را تجربه کرده است.

وی افزود: نوسانات ارزی محدود به یک یا چندمسئله نیست و از عوامل بسیاری تأثیر می‌پذیرد. افزایش نرخ ارز در بازه زمانی حال حاضر به دلیل باقی ماندن تحریم‌ها اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین می‌بایست منتظر ماند تا مداخله دولت در حوزه ارز و تدبیر بانک مرکزی از این روند صعودی جلوگیری کند.

ندری تصریح کرد: متأسفانه افزایش نرخ ارز، افزایش تقاضا را نیز پدید می‌آورد. بخشی از این تقاضاهای ارزی به‌منظور حفظ ارزش دارایی و پس‌انداز است. این تصور مبتنی بر مقابله با تورم ایجادشده است. برخی افراد تصور می‌کنند اگر با افزایش نرخ ارز آن را تهیه و پس‌انداز کنند، از تأثیر تورمی بر زندگی خود جلوگیری‌ می‌کنند که البته چنین تصوری نادرست است.

روند افزایشی ارز با شیب ملایم

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق همچنین خاطرنشان کرد: با افزایش نرخ ارز برخی دیگر از مردم به سمت خرید ارز و طلا می‌روند. دلیل این امر نیز نقد شوندگی آسان‌تر و بازدهی متناسب با تورم است.

او اضافه کرد: درشرایط روند صعودی ارز نباید شوک‌های‌اقتصادی به بازار وارد کرد چراکه قیمت ارز متأثر از اخبار موجود در بازار است. اخبار منفی می‌تواند موجب صعودی شدن نرخ دلار و جهش قیمتی آن شود.

تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان این گفت‌وگو عنوان کرد: مطابق وضعیت کنونی ارز و مسائل سیاسی و اقتصادی حال حاضر پیش‌بینی می‌گردد روند افزایشی با شیب ملایم‌تری در نرخ ارز در پی داشته باشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر