کد خبر: 134205
A

جلال میرزایی: ما نباید روسیه را با خود دشمن کنیم؛ این عقلانی نیست

عضو فراکسیون مجلس دهم گفت: «به اعتقاد من اکنون که آمریکایی‌ها چراغ سبزی نسبت به احیای برجام نشان نداده‌اند و بر مواضع سرسختانه خود پافشاری می‌کنند، ما نباید روسیه را هم با خود دشمن کنیم. به اعتقاد من این کار اصلا عقلانی نیست».

جلال میرزایی: ما نباید روسیه را با خود دشمن کنیم؛ این عقلانی نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ سیاست خارجی ایران در هفته‌های اخیر با تمرکز بر کشورهای همسایه بسیار فعال بوده است. ناکامی فعلی در روند مذاکرات هسته‌ای و حل و فصل برجام اما مانع از به چشم آمدن این همه فعالیت شده است. اصرار آمریکایی‌ها و طرف غربی برجام به اینکه با استفاده از تحریم و اهرم‌های فشار خود ایران را ناگزیر به پذیرش مواضع آنها کنند، نشان می‌دهد که در این عرصه خوب پیش نرفته‌ایم. برخی از کارشناسان و رسانه‌ها این ناکامی را متاثر از اعتمادی که به طرف شرقی مذاکره یعنی روسیه و چین داشته‌ایم می‌دانند. 

جلال میرزایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما این دیدگاه را قبول ندارد. او در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه «مذاکرات دو طرف اصلی دارد» گفت: «به نظر من دیگر بازیگران برجامی نقش فرعی در وضعیت فعلی و پیشرفت مذاکرات هسته‌ای دارند. نقش روس‌ها نیز تسهیل کننده است».

وی افزود: «نقشی که روسیه در دوره قبلی داشتند این بود که ذخایر اورانیوم ایران را نگهداری می‌کردند و از طرف دیگر به ما کمک‌هایی می‌کردند. این نقش را البته در صورت توافق ایران و آمریکا ، می‌توان به دیگران سپرد و خیلی اهمیتی ندارد که روس‌ها این کار را انجام دهند لذا عدم تمایل روسیه در این زمینه که چند بار هم ارائه شده است، مانعی در مسیر رایزنی‌ها نیست».

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به اینکه نگاه ایران به روسیه و حسابی که روی این کشور و حمایت‌هایش باز کرده بود، چقدر موجب وضعیت فعلی شده است؟ نیز گفت: «من این موضوع را خیلی موثر نمی‌دانم. همانطور که آمریکا سعی کرده اروپایی‌ها را با خود همراه کند و متاسفانه موفق هم بوده است، ایران هم برای پیشبرد اهداف خود نیاز به همراهی و همکاری با روسیه و چین بوده است. کما اینکه دیدیم در جلسه اخیر شورای حکام این کشورها از ایران حمایت کردند اما چون در اقلیت بودند، به نتیجه نرسیدند».

وی تاکید کرد: «به اعتقاد من اکنون که آمریکایی‌ها چراغ سبزی نسبت به احیای برجام نشان نداده‌اند و بر مواضع سرسختانه خود پافشاری می‌کنند، ما نباید روسیه را هم با خود دشمن کنیم. به اعتقاد من این کار اصلا عقلانی نیست».

 

منبع: نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر