کد خبر: 134548
A

لاوروف: از رئیسی برای درک درست جنگ اوکراین تشکر کردم

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که برای دیدار با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده ظهر روز پنجشنبه در یک نشست خبری با حسین امیر عبداللهیا،ن وزیر امور خارجه شرکت کرد.

لاوروف: از رئیسی برای درک درست جنگ اوکراین تشکر کردم

به گزارش دیده بان ایران؛ سرگئی لاوروف در این نشست که در وزارت امور خارجه برگزار شد با اشاره به پیشنهاد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در خصوص گسترش مناسبات میان تهران و مسکو تاکید کرد که با همتای ایرانی خود به توافق رسیده تا کارشناسان دو کشور سندی برای شراکت استراتژیک دو کشور در ۲۰ سال آینده تهیه و تنظیم کنند. آقای لاوروف همچنین با اشاره به اینکه تحریم‌های آمریکا و کشورهای وابسته به آن دلیل عدم توسعه روابط میان ایران و روسیه شده اضافه کرد که تهران و مسکو وظیفه دارند روابط فیمابین را گسترش دهند. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ لاوروف با اشاره به اینکه تجارت میان ایران و روسیه در سال گذشته با افزایش ۸۰ درصدی، به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده تاکید کرد که دو کشور می‌خواهند مسیرهایی را برای توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، فایننس و گمرکی پیدا کنند. او همچنین وعده داد که مسکو در برای توسعه فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر فعالیت می‌کند. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ دیپلمات ارشد روس در ادامه با حمایت از ورود ایران به سازمان شانگهای تاکید کرد که قرار است به زودی تفاهم‌نامه‌ای امضا شود تا روند حقوقی پیوستن ایران به سازمان را تبیین کند. 

او همچنین در خصوص مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با اشاره به اینکه «اقدام آمریکا در خصوص خروج از برجام یک گام اشتباه بوده» اضافه کرد که باید برجام همانند روندی که در سال ۲۰۱۵ رخ داده احیا شود و «تحریم‌های ایران که ناقض برجام است» از سوی آمریکا لغو شود. او همچنین با رد «اتهاماتی» که روسیه را متهم به ایجاد ترمز در مسیر احیای برجام می‌دانست، مدعی شد که روسیه مانند طرف‌های دیگر اعلام کرده طرفدار احیای کامل برجام است. دیپلمات کهنه‌کار روسی در ادامه افزود: «ما به دوستان ایرانی هم گفتیم که از موضع آنها برای احیای کامل برجام بدون کم و کاست حمایت می‌کنیم.» 

لاوروف همچنین از ایران برای آنچه او «فهم درست ریشه‌های مشکل اوکراین» خواند تشکر کرد و گفت: «غربی‌ها می‌خواهند از اوکراین به عنوان مامنی برای تهدید علیه خاک روسیه استفاده کنند. روسیه و پوتین بارها توضیح دادند که ما انتخاب دیگری نداشتیم که منافع مردم روس و دونباس را تامین کنیم. من در دیدار با آقای رئیسی از درک درست ریشه‌های مشکل اوکراین توسط ایران تشکر کردم.» 

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش ابراز آمادگی کرد که مسکو گفتگوهایی میان ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ایجاد کند تا طرفین در مسیر ثبات بخشی و رفع اختلافات با یکدیگر حرکت کنند. قام ارشد روس که برای نخستین بار در دولت جدید ایران به تهران سفر کرده همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص حملاتی که نیروهای اسرائیل در سوریه انجام می‌دهند، گفت: «ما در تماس‌هایی که با اسرائیل داریم همواره تاکید کردیم که در فضای هوایی سوریه عملیاتی انجام ندهند؛ حادثه‌ای که اخیرا در فرودگاه دمشق رخ داد، یک حمله بود و غیرنظامیان مورد هدف قرار گرفتند. ما از اسرائیل درخواست کردیم که قطعنامه شورای امنیت را در این خصوص رعایت کند.»

 

حسین امیر عبداللهیان هم در این نشست با اشاره به محورهای گفتگوی میان وزرای خارجه دو کشور تاکید کرد که در خصوص مسائلی چون برجام، گسترش همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف، مسائل افغانستان، یمن، سوریه و همچنین حوزه دریای خزر با همتای روس خود گفتگو کرده است. 

وزیر خارجه ایران همچنین از مواضع روسیه و چین در حمایت از ایران در نشست شورای حکام تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد گفتگوهای احیای برجام به زودی از سر گرفته شود و با آنچه او «واقع‌بینی طرف آمریکایی» خواند، طرفین بتوانند در آینده نزدیک با یکدیگر به توافق برسند.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به اینکه در ساعات گذشته علی باقری در تماس مستمر با مورا و خود او با بورل بوده، تاکید کرد که طرف‌ مقابل و به صورت مشخص آمریکا و نمایندگان اتحادیه اروپا به تلاش‌های خود برای بازگشت به مذاکرات ادامه می‌دهند. او همچنین در ادامه افزود: «ما امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک ریل مذاکرات را که در مسیر درست خودش قرار دارد مجددا این قطار را بر روی ریل در جریان و حرکت نگهداریم. ایران برای رسیدن به توافق قوی، خوب و پایدار جدی است و ما مسیر دیپلماسی را که مسیر درستی است ادامه می‌دهیم و بار دیگر آمریکا را به واقع بینی دعوت می‌کنیم.» 

آقای امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به بحران جنگ در اوکراین تاکید کرد که ایران جنگ را راه حل بحران اوکراین نمی‌داند. او البته اضافه کرد: «در موضوع اوکراین معتقدیم اقدامات آمریکا با ابزار ناتو صورت می‌گیرد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر