کد خبر: 134580
A

دادگاه عالی آمریکا حکم ۵۰ ساله حق قانونی سقط جنین را لغو کرد

در پی لغو حکمی ۵۰ ساله از سوی دیوان عالی در آمریکا، میلیون‌ها زن در این کشور حق قانونی سقط جنین را از دست خواهند داد. این دیوان حکم تاریخی «رو دربرابر وید» را مبنی بر قانونی بودن سقط جنین پس از فاش شدن سند بی سابقه‌ای که نشان داد طرفدار انجام این کار است، لغو کرد.این حکم حقوق سقط جنین را در آمریکا متحول خواهد کرد و حالا ایالت‌ها هر یک جداگانه می‌توانند سقط جنین را ممنوع کنند.

دادگاه عالی آمریکا حکم ۵۰ ساله حق قانونی سقط جنین را لغو کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از بی بی سی: در پی لغو حکمی ۵۰ ساله از سوی دیوان عالی در آمریکا، میلیون‌ها زن در این کشور حق قانونی سقط جنین را از دست خواهند داد.

این دیوان حکم تاریخی «رو دربرابر وید» را مبنی بر قانونی بودن سقط جنین پس از فاش شدن سند بی سابقه‌ای که نشان داد طرفدار انجام این کار است، لغو کرد.

این حکم حقوق سقط جنین را در آمریکا متحول خواهد کرد و حالا ایالت‌ها هر یک جداگانه می‌توانند سقط جنین را ممنوع کنند.

انتظار می‌رود در پی این اقدام نیمی از ایالت‌های آمریکا محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌هایی را در این مورد اعمال کنند.

در حال حاضر سیزده ایالت قوانینی را تصویب کرده‌اند که به طور خودکار سقط جنین را پس از حکم دیوان عالی غیرقانونی می‌کند. تعدادی دیگر از ایالت‌ها هم احتمالا محدودیت‌های جدیدی را به سرعت تصویب خواهند کرد.

این تصمیم پیروزی بزرگ برای فعالان جناح راست و مذهبی است که از سال ۱۹۷۳ یعنی از زمان قانونی شدن حق سقط جنین علیه این تصمیم مبارزه کرده‌اند.

دیوان عالی تحت نفوذ محافظه کاران با شش رای موافق در مقابل سه رای مخالف تصمیم به قانونی بودن سقط جنین را در پرونده معروف به «رو در برابر وید» از نظر قانونی نادرست دانسته و لغو کرد.

دیوان عالی ۹ قاضی دارد که برای تمام عمر در این سمت باقی می‌مانند. دونالد ترامپ سه نفر از این قاضی ها را برای این سمت برگزید.

در گزارش‌ها آمده قاضی‌هایی که در دوران ترامپ انتخاب‌شده‌اند به لغو حکم «رو در برابر وید» رأی موافق داده‌اند.

در حال حاضر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها از حفظ حق سقط جنین توسط زنان حمایت می‌کنند.

کدام ایالت‌ها سقط‌ جنین را ممنوع خواهند کرد؟

سیزده ایالتی که آماده لغو حکم «رو دربرابر» بودند شامل آرکانزاس، آیداهو، کنتاکی، لوئیزیانا، می‌سی‌سی‌پی، میسوری، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، تنسی، یوتا، تگزاس، اوکلاهاما و وایومینگ می‌شود.

موسسه گوتمکر، از گروه‌های طرفدار سقط‌جنین می‌گوید حدود ۱۰ یا تعداد بیشتری از ایالت‌ها به‌سرعت سقط‌جنین را ممنوع خواهند کرد و یا محدودیت زیادی برای آن وضع خواهند کرد. این موسسه پیش‌بینی می‌کند ۳۶ میلیون زن آمریکایی در سن باروری در ایالت‌هایی زندگی خواهند کرد که در آن‌ها دسترسی به سقط‌جنین وجود نخواهد داشت.

این موسسه گفته این مسئله بیش از همه زنان فقیر وزنان اقلیت‌های قومی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این ایالت‌ها بیشتر در جنوب و غرب کشور قرارگرفته‌اند و این یعنی زنان این ایالت‌ها باید مسافت‌های بسیار زیادی برای دسترسی به امکان سقط‌جنین سفر کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر