کد خبر: 134584
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۴ تیر ۱۳۵۳؛

کشف بزرگترین منبع گاز جهان در منطقه کنگان ایران

بررسی اخبار و گزارش های روزنامه اطلاعات ۴۸ سال قبل، چهارم تیر سال ۱۳۵۳

کشف بزرگترین منبع گاز جهان در منطقه کنگان ایران

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست روزنامه اطلاعات ۴۸ سال قبل امروز، چهارم تیر سال ۱۳۵۳ را مشاهده می کنید. تیتر یک روزنامه ۲۰ صفحه ای امروز اطلاعات که به قیمت ۱۰ ریال منتشر شده است اختصاص دارد به سفر محمدرضا شاه پهلوی به فرانسه و مذاکره وی با ژیسکاردستن رئیس جمهور این کشور که گفته میشود ایران قرار است ۵ مرکز تولید انرژی هسته ای، یک فرستنده تلویزیون رنگی و چند فروند هواپیمای کنکورد از فرانسه خریداری کند و این کشور در احداث فرودگاه و مترو با ایران همکاری خواهد کرد.

-5886516751393471068_121

اما خبر جالب توجه امروز اطلاعات که تیتر آن در صفحه اول هم کار شده اختصاص دارد به کشف بزرگترین منبع گاز جهان در منطقه کنگان ایران که با این کشف، ایران در ذخیره گاز به مقام دوم جهان ارتقاء یافته و جای آمریکا را پس از شوروی گرفت. خلاصه این خبر داغ روز به شرح زیر است؛

 

بزرگترین منبع گاز جهان با ظرفیتی معادل ۷۰ تا ۸۰ تریلیون فوت مکعب در کنگان ایران که یکی از نقاط غنی گاز فلات قاره خلیج فارس است بدست آمده است. ظرفیت نهایی این منبع که از مدتها پیش در دست حفاری و ارزیابی بوده، هنوز کامل نیست و بنظر بسیاری از کارشناسان، کنگان باز هم گاز غیر مکشوفه دارد که باید در آینده تعیین و اعلام  گردد. شرکت ملی نفت ایران تا بدست آمدن آخرین ارقام از انتشار آن خودداری خواهد کرد. تاکنون منبع بزرگ گاز ایران سرخس بود که میزان آنرا ۱۸ تریلیون برآورد کرده اند.

-5886516751393471069_121

صادرات گاز ایران در زمان حاضر محدود به ۱۰ میلیارد متر مکعب فروش به شوروی و مقداری گاز مایع از ماهشهر توسط کنسرسیوم نفت و خارک به ژاپن است. بزرگترین قراردادی که در دست اجراست مربوط به قرارداد فروش سالانه ۴ میلیون تن گاز مایع دومین منطقه کنگان است که به موجب این قرارداد در دو دهه دیگر - سال ۱۳۷۳- قریب به ۱۰ تریلیون فوت مکعب گاز به خارج صادر خواهد شد. 

مذاکرات پیرامون انعقاد دو قرارداد بزرگ دیگر یکی با ژاپنی ها و دیگری با آمریکایی ها در جریان است که تکلیف آن هم تا چند ماه دیگر روشن و اعلام خواهد شد. 

همچنین مذاکرات سه جانبه برای فروش گاز ایران به آلمان که از راه شوروی انجام خواهد گرفت هفته آینده در آلمان شروع خواهد شد. 

لازم به ذکر است بزرگترین طرحی که در مورد گاز وجود دارد ولی هنوز در مراحل مقدماتی و بدون هیچگونه اقدام اجرایی می باشد طرح بزرگ لوله سراسری برای صدور گاز ایران به تمام کشورهای اروپایی است که در آن تمام کشورهای خریدار گاز سرمایه گذاری و مشارکت خواهند کرد. این طرح که عظمت آن در جهان بی نظیر است احتمالا در یک دهه آبنده - دهه شصت شمسی- پیاده و عملی خواهدشد.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر